Hjul till boost ram men med non-boost crank

daan77

Ny medlem
Plockar ihop en cykel där jag sedan tidigare har en non-boost crank som jag vill sätta på en boost ram. Ramen är en SC Chameleon och vad jag har läst så bör den klar av non-boost crank.

Har nu kommit till vilket hjul jag ska köpa och funderar på vad som kommer funka bäst. Kommer alignment mellan framdrev och kassett bli bättre om jag väljer 142mm hjul tillsammans med ett boost conversion kit eller är det alltid att föredra boost hjul till en boost ram?

Tack på förhand
Daniel

Berk

Aktiv medlem
Vad menar du med non-boost crank? På direct-mount vevpartier är det drevet som bestämmer (non-)boost, inte vevarmarna.
Skulle aldrig köpa icke-boost hjul i än din fal. Skillnaden i kedjelinjen är 3 mm. I värsta fall funkar tyngaste växel dåligt, men alla andra kommer att funkar bra och lättaste bättre. Viktigare fråga är om framdrevet inte kommer att gå emot kedjestagen om vevpartiet inte är boost.

Scut

Aktiv medlem
Du ska ha boost hjul om din ram har boost.

Gällande ditt vevparti så har ett "boost"vevparti 3mm offset på klingan och ett "non-boost" 6mm. På t.ex. Sram med deras "directmout" så väljer man genom att köpa olika framklingor resten är samma.

Hur bra din effektiva kedjelinje blir beror på hur långa kedjestag du har och storleksval av framklinga. Många eftermarknads klingor har ökande offset med minskade klingstorlek för att optimera kedjelinjen.

glitch

Aktiv medlem
Allt besvarat ovan, boost hjul ska du ha, vevparti behöver ofta inte vara boost så länge kedjelinjen blir ok, främre drevet går fritt och kedjan går fri från däcket. Kör man 30-32t fram och normalstora däck funkar det oftast.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer