Hjul till cross med skivbroms

Halloj,
Är den ngn som har ngt tips på vart man kan hitta "lätta" hjul till en cross med skivbromsar? Blir galen av att leta hittar inget? Kör på Alex XD lite fälgar nu med ett Shimano nav (no series), finns det färdiga att köpa? Eller måste man få hjulen byggda och isf gå på typ xt-nav? Ngn som vet?
Tacksam för svar då jag börjar bli galen nu!

Är inte ute efter nå extra stabila eller cross specifika då jag endast tänker ha hjulen för landsvägsåkning

Det blir nog till att bygga själv om du vill komma ner i vikt. XT-naven är ju inte speciellt lätta dock, om du inte vill betala alltför mycket pengar är Novatec prisvärda (jag hittade dem på eBay för 700:-, helt ok pris för ett par nav som väger 136+267g). De ska byggas ihop med NoTubes ZTR Alpha 340-fälgar och rev-ekrar för ett hyggligt lätt hjulpar för landsvägskörning. Det går att komma ner lite mer i vikt på naven, men då rasar priset iväg ganska kraftigt.

Principia skrev:
-------------------------------------------------------
> Har dom flesta cx-ramar för skivor mtb-bredd på
> bakgaffeln? Jag antar att det är det enda
> rimliga.

Efter att ha kollat runt en hel del på denna typ av ram skulle jag nog säga att det är det vanligaste. Tror faktiskt inte att jag hittade någon som hade 130mm vid närmare eftertanke. Utbudet av skivbromsnav för 130mm är ganska begränsat.

fredrikw skrev:
> 2200g är väl knappast att anse som lätta?

Nej nej, absolut inte, jag är lite nyvaken och missade "lätt" i kravspecen...

F´låt

Tackar för tipsen,
Dock är jag ju för dålig på tyska för att förstå allt.
Har fått för mig att om man kör på hjul för en 29:a så kräver fälgen bredare däck,
är det så?
Kan man ha 23mm på en sån xc-fälg?

Skall du ha så smala däck finns det bättre alternativ än de hjulen jag köpte. Jag kör 35 mm på dem och ville ha något färdigbyggt. Och kolla butiksrecensionerna om du tänkte handla där.

Novatec SL Disc-nav + Mavic Open Pro-fälg väger 1312g (för fram+bakhjul) + ekrar och nipplar (som inte Poison-Bikes har skrivit vikter på).

Jag har byggt ett par crosshjul på ett par FRM XMD333 29er (en lättare variant av 388), och förutom eventuella problem med däck som är smalare än fälgen (som är 24mm om jag inte missminner mig) så har de ett rekommenderat maxtryck på 3,5bar, alltså antagligen inte speciellt optimalt om man vill köra landsväg med dem.

Reign_4_Me skrev:
> Kan man ha 23mm på en sån xc-fälg?

Vad är det för CX du har?
Många CXar har ju en geometri som är designad för breda däck, de kan då upplevas 'konstiga' med såpass smala däck som 23mm.

Nuförtiden finns det ju en del bra 28mm lvg-däck som borde passa bättre på en sådan cykel.
Kolla tex Schwalbe Ultremo ZX http://schwalbe.de/gbl/en/produkte/...ruppe=46&ID_Produkt=245&ID_Artikel=388&info=1

Vill du ha tåligare, mer punkteringsskyddade, däck så är ju
Conti Gatorskin http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti ultra gatorskin.shtml
och
Conti GP4Season http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti grand prix 4 season.shtml

vanliga och populära.
Köp de som är billigast, jag har båda och märker ingen skillnad på dem.

/Håkan

Maxtryck är väl lite beroende av däcket. Ett däck med mindre volym borde kunna köras med högre tryck än vad fälgens tabeller anger. Smalt däck med högt tryck eller brett däck med lågt tryck = lika många liter luft, typ. Om jag förstått saken rätt.

Men hursomhelst är 29er-fälgar troligen inte det bästa för 23mm däck.

Men om man står ut med fälgbromsytor på ett skivbromsat hjul finns det väl hur många fälgar som helst att välja mellan? Fast skivbromsnaven lär väl inte finnas i så många ekervarianter.

Fikasvettot skrev:
> Maxtryck är väl lite beroende av däcket. Ett
> däck med mindre volym borde kunna köras med
> högre tryck än vad fälgens tabeller anger.
> Smalt däck med högt tryck eller brett däck med
> lågt tryck = lika många liter luft, typ. Om jag
> förstått saken rätt.

Jo, men det är väl inte antalet liter luft som är begränsningen utan just trycket (kraft per ytenhet), eller tänker jag fel nu? Det kan ju vara så att begränsningen handlar om när man kör slanglöst, att man inte ska överskrida ett visst däcktryck för att inte riskera att däcket lossnar (vill minnas att när man kör NoTubes fälgband så pratar de om just detta i instruktionerna), eller om det är fälgen som inte tål ett högre tryck... Hur som helst kändes det i alla fall för mig onödigt att chansa av just denna anledning:

> Men hursomhelst är 29er-fälgar troligen inte det
> bästa för 23mm däck.

för det vete tusan vad som händer med däckets egenskaper om fälgen är bredare än däcket...

> Men om man står ut med fälgbromsytor på ett
> skivbromsat hjul finns det väl hur många fälgar
> som helst att välja mellan? Fast skivbromsnaven
> lär väl inte finnas i så många ekervarianter.

Det var inte så speciellt svårt att hitta lätta 32H-fälgar när jag letade senast.

fredrikw skrev:
> Jo, men det är väl inte antalet liter luft som
> är begränsningen utan just trycket (kraft per
> ytenhet), eller tänker jag fel nu?

Det var en mycket grov förenkling. Vill man ha större däck än fälgen är riktigt anpassad för får man sänka trycket. Och kör man smalare kan man höja trycket.

Jag kör på en Focus Mares cross disc, om den e fin vet jag inte, tycker själv den e kanon.
Just nu funkar 25mm lvg däck bra om jag vill köra asfalt, att jag frågade om 23 var väl mest en tanke jag hade att gå ner ytterligare ngt snäpp.

Men som det ser ut får det nog bli att bygga på Novatec naven, eller helt enkelt köpa en räser

Reign_4_Me skrev:
> Men som det ser ut får det nog bli att bygga på
> Novatec naven, eller helt enkelt köpa en räser

Varför inte både och?
Man har alltid användning för en cykel till.

/Håkan

Najs att actiosnports börjat med 29er, lite breda fälgar kanske för TS, men man kan säkert maila dem (och säkert valfri tysk webbshop) och be dem om pris på valfri fälg, eker, navkombo.

HåkanC skrev:
> Reign_4_Me skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men som det ser ut får det nog bli att bygga
> på
> > Novatec naven, eller helt enkelt köpa en
> räser
>
> Varför inte både och?
> Man har alltid användning för en cykel till.
>
>
>
> /Håkan

http://www.velominati.com/blog/the-rules/#12

Rule 12:

The minimum number of bikes one should own is three. The correct number is n+1, where n is the number of bikes currently owned. This equation may also be re-written as s-1, where s is the number of bikes owned that would result in separation from your partner.

Så, nått nytt under solen?
Jag letar å letar, men det slutar ändå med att det bästa jag kan komma upp med är att bygga hos Posionsbikes.
Detta är det jag söker.
-prisvärt (träningshjul vår/vinter/höst) max 200€
-under 2kg
-för 23mm å uppåt
-disc nav

Är det posion som gäller, eller finns där alternativ?

På en "Radon skill 9 disc" sitter det ett par pendlarhjul med XTnav (2013 Deore) och "Black Jack XC-400"-fälg.
Vad i hela friden är det för fälg? Spelas det dansbandsmusik i skogen istället för banjo eller är den täckt av ett tunnt lager svart gummi?

Lutar åt att jag investerar i en ny body enbart, trots att förtroendet för den modellen (Shimano FH-RM65) är förbrukat. Den höll 1 år drygt och har krånglat med mig i ett drygt halvår nu. Blir billigast på kort sikt.

Sa åt Xiamen Sonata att sätta ihop ett par 50mm kolfiberclinchers och de lättaste MTB-novatecnaven. Har rullar 1 år och är raka och fina fortfarande. Lätta!

Tillbaka
Topp