Hjul till cyclocross

Bedozo

Medlem
Hjul till cyclocross
Hej,

Ny på forumet och nyfrälst cyklist som skaffat en Tunturi cyclocross med syfte att kunna cykla året runt. Min tanke var nog att köpa en racer utöver denna men undrar om jag kan använda denna cykel som racer. Och då funderar jag mest på hjulen. Det följer med ett par Mar 1 250 hjul som verkar vara robusta men inte de lättaste eller snabbaste hjulen. På dem sitter Schwalbe Marathon däck. Dessa kommer jag nog ersätta med dubbdäck om ett litet tag.

Frågan till er är om jag kan köpa vilket hjulpar som helst som erbjuds till en racer och montera på denna cykel? Den har skivbromsar är värt att notera. Ni kan kika mer på cykeln via denna länk. http://www.tcmcykel.se/tunturi-cx900-2011-p-1878-c-200.aspx

Om det går, vilka hjul skulle ni rekommendera?

Tack

Hjul till cyclocross
Har den skivbromsar så har den MTB bredd på navet, dvs 135mm istället för 130mm som är standard på exempelvis racers.
Om jag var du skulle jag surfa in på exempelvis http://www.poison-bikes.de och gå till deras laufradkonfigurator och sen plocka ihop de saker som ligger inom din budget och låta dom bygga ett par racerliknande hjul med skivbromsnav.

Hjul till cyclocross
Jag funderar på samma sak. Har racer, men tycker att crossen är bekvämare, så jag tänkte utforska hur bra den kan bli på väg. Skivbromsar är ju trotts allt framtiden inom all cykling :)

Jag skall bygga hjul på notube ZTR alpha och velocity lightveight nav. Borde bli både lättare och styvare än de mavic open pro/shimano ultegra hjul jag har på racern idag.

Eftersom det är en hybridisering mellan racer och mtb delar så finns det inte mycket färdigt. Man får nog titta på någon av alla hjulbyggarsiterna på nätet eller helt enkelt bygga själv. Det sistnämnda blir både billigare och roligare när det gäller så pass special grejor.

Ett sista alternativ är förståss att köpa vanliga racerhjul och sätta spacers på. Men då behöver du andra bromsar också.

MVH
Magnus

Hjul till cyclocross
tropfrog skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skall bygga hjul på notube ZTR alpha och
> velocity lightveight nav. Borde bli både lättare
> och styvare än de mavic open pro/shimano ultegra
> hjul jag har på racern idag.

Fälgvalet instämmer jag i.
Men du får gärna förklara nav-valet. Vilka Velocity-nav är det?
Det finns några att välja på, enl: http://www.velocitywheels.com/store/categories.asp?cID=51
Hur många ekrar?
Vilka ekrar?

/Håkan

Hjul till cyclocross
Tack för svar. Ska kika på poison bikes Johan. Alternativet att bygga eget är inte dumt heller. Speciellt om jag kan hänga på din erfarenhet Magnus. Googlade snabbt på notube ZTR alpha och fick fram kostnad på 1100 dollar för ett par. Är det vettigt pris eller har du hittat billigare? Sedan tillkommer navkostnad, vad går den på?

Jag tar det förgivet att om det är hjul som kostar så pass i delar måste dem vara betydligt bättre än de hjul man får om man köper en kolfiber racer för ca 20.000, korrekt? Jag har tex sneglat på en Giant TCR advanced Ultegra och med den får man DT swiss 1800 jul med.

Fan man är ju helt lost. Det finns så mycket grejer i den här sporten.

Behdad

Hjul till cyclocross
Hjul till cyclocross
Nä, Behad, där måste det blivit en nolla fel. Fälgarna ligger på runt 1000 lappen stycket.

Håkan: Vi pratar inte racernav här utan mtb nav för 135 mm spacing. Velocitys variant heter ATB lightweight. Men jag börjar misstänka att det är novatec nav de brandat om, i sådanna fall kan jag lika gärna spara en tusenlapp på att köpa novatec nav, är inte så mycket märkesbög. Jag bygger i vilket fall med 32 st DT competition.

MVH
Magnus

Hjul till cyclocross
tropfrog skrev:
> Vi pratar inte racernav här utan mtb nav
> för 135 mm spacing. Velocitys variant heter ATB
> lightweight. Men jag börjar misstänka att det
> är novatec nav de brandat om, i sådanna fall kan
> jag lika gärna spara en tusenlapp på att köpa
> novatec nav, är inte så mycket märkesbög

Tack för förklaringen.

> Jag
> bygger i vilket fall med 32 st DT competition.

Låter som ett bra val.

/Håkan

Hjul till cyclocross
Jag kollade lite vad actionsports kan bygga och fick följande förslag:

Hello!
We can offer you a wheelset whit funworks n-light evo hubs (6 hole), dt comp black, messing nipples black and ztr alpha rim for 289 euros. The weight will be around 1550g.

Verkar knappt lönt att bygga själv. Någon som kan säga något om de naven?
MBVH
Magnus

Hjul till cyclocross
Svarar mig själv. Funworks verkar vara ännu ett brandad novatec nav. Det finns för lite recensioner om dem på nätet, men med tanke på att de är byggda för MTB och har tätade maskinlager så borde de vara tillräckliga för att köra landsväg med Cross.

Några här som kör med kinanaven?

MVH
Magnus

Hjul till cyclocross
Jag har Novatecnav på mina hjul och dom funkar. Började glappa lite i helgen men då har jag haft dom ett tag... Och med det priset känns det ok om man måste ersätta lagren efter något år.

Hjul till cyclocross
Funderar på deras DT240-nav med DT-fälg och crevo-ekrar vilket ser prisvärt ut. Tubeless verkar kul men har ingen egen erfarenhet så jag ska läsa på och se om man kanske kan köra Stans istället för DT-fälg. Synd att de inte Mavic Reflexfälg. Hade varit guld.

Hjul till cyclocross
kokodrill skrev:
> Funderar på deras DT240-nav med DT-fälg och
> crevo-ekrar vilket ser prisvärt ut. Tubeless
> verkar kul men har ingen egen erfarenhet så jag
> ska läsa på och se om man kanske kan köra Stans
> istället för DT-fälg. Synd att de inte Mavic
> Reflexfälg. Hade varit guld.

Vilka då? Poison-bikes som jag länkade till ovan har både DT 240 nav och Reflexfälgar som dom bygger hjul av.

Hjul till cyclocross
Johan A skrev:
> kokodrill skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funderar på deras DT240-nav med DT-fälg och
> > crevo-ekrar vilket ser prisvärt ut. Tubeless
> > verkar kul men har ingen egen erfarenhet så
> jag
> > ska läsa på och se om man kanske kan köra
> Stans
> > istället för DT-fälg. Synd att de inte Mavic
> > Reflexfälg. Hade varit guld.
>
> Vilka då? Poison-bikes som jag länkade till ovan
> har både DT 240 nav och Reflexfälgar som dom
> bygger hjul av.

Missade poison och kolla bara in action. Bakläxa för min del, kollar in poison. Tack för det johan, ses vi på söndag och tävlar? (jag ligger sist och jagar alla andra)

Hjul till cyclocross
kokodrill skrev:
> ses vi på söndag och tävlar? (jag ligger
> sist och jagar alla andra)

Det är planen iaf.. På tal om att ligga sist så kanske jag gör anspråk på den platsen..

Tillbaka
Topp