Hjul till racer

Hjul till racer
bak: Mavic open pro 32h med dt competition 3kors överallt, mässingsnipplar.
fram: Mavic open pro 32h med dt revolution 2kors överallt, alunipplar.

Hjul till racer
Många verkar prata om de där Open Pro. Jag är mycket inkopetent på detta område, men i mitt okunniga öga framstår de som våldsamt oaerodynamiska. Är det så, eller finns det inget självklart samband mellan höjd och hur aero de är? Hoppas detta inte är en trådkapning... CXP 33 eller vad de heter är väl också starka nog för en tyngre cyklist?

Hjul till racer
Jepp, men du måste nog upp lite högre i profil än cpx33 för att det ska börja bli någon egentlig aero-effekt jmf med open pro.

Finns dock en del sagt i ämnet, SÖK och ni skola finna.

För 95 kg cyklist är dock handbyggt en utomordentlig ide.

Vill du lyxa till så kanske dt 240/ samma ekrar som tidigare/ dt fälg.

Hjul till racer
Mavic cxp33 är starkare än open pro, fast tyngre, obefintlig tidsvinst som den lite högre profilen cxp33 har, om man vill ha någon aeroeffekt att prata om får man gräva lite
djupare i plånboken och köpa ett set zipp 404, corima aero + eller liknande, för en motionär
är det lite overkill.

Hjul till racer
Svårt att säga vilken tidsvinst man gör med aeroformade fälgar. Förmodligen inte särskilt stor. Men att det är skillnad framgår av detta test http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html och då ingår hjul med fälgar som inte är djupare än 24 mm och ändå har bra aeroegenskaper (Shimanos R550 t.ex.)

Men Open Pro låter som ett utmärkt val. Går i de tankarna själv, vet inte riktigt vad jag väntar på. Antagligen Mavic kommer med Open Pro i assymetrisk version, då slår jag till direkt.

Hjul till racer
Kruxet med en aerofälg i aluminium är att dom blir stumma och stötiga att köra med... Däremot OpenPro-fälgen är hur skön som hellst och jag rekommenderar följande hjulkombo: Campagnolo Recordnav / DT Comp ekrar / Mavic Open Pro / Michelin Pro Race2 :-) T

Hjul till racer
Shimanos 105 hjul. Ungefär 3000:- styva och aero enligt Tour. Om du kör campa ett bar Mavic Equipe eller Campa Scirocco. (antar att jag stavar som en kratta)

Tillbaka
Topp