Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Nu jävlar, förstärkt fälg med 7 extra gram epoxi ( bojsänke )

20260407_170336.webp

Hjulbyggartråden
Ska byta fälgar i mina Syncros Silvertone 1.5. Tänkte använda DT Swiss XR 391
Scott Spark RC 900 Pro

Behöver tips på längd till ekrar innan jag beställer grejer.

Mvh Artur

Hjulbyggartråden
Scott Spark RC 900 Pro

Mvh Artur
För att få fram ekerlängden behöver lite uppgifter om dina nav (och fälgen, men det är lätt att få fram).

Försök få fram uppgifterna nedan så kan du nog få bra hjälp här sen
1775644131495.webp

Hjulbyggartråden
Scott Spark RC 900 Pro

Mvh Artur
Skriv gärna vilka nav du har. Scott tillverkar inga nav och det gör inte deras komponentmärke Syncros heller.

Om du inte vet så ta skarpa bilder på naven så det går att identifiera tillverkaren utifrån hur de ser ut både internt i body och externt.

Edit: Bolltrea, eller nått.

Hjulbyggartråden
När jag byggde mina hjul med AR25 fälgarna använde jag DT Revolite & Cx-ray, det blev något konstigt med den kombinationen och hjulet ville inte hålla sig rakt. Släppte och byggde om flera gånger med samma resultat. Tänkte att en lite styvare eker på drivsidan bore vara bra. Men men. Tänkte byta till samma sort på bägge sidor nu med återbäringen.
Men vilken ska jag använda av revolite och Cx-ray?

Nu jävlar, förstärkt fälg med 7 extra gram epoxi ( bojsänke )

Visa bilaga 823750

Hjulbyggartråden
När jag byggde mina hjul med AR25 fälgarna använde jag DT Revolite & Cx-ray, det blev något konstigt med den kombinationen och hjulet ville inte hålla sig rakt. Släppte och byggde om flera gånger med samma resultat. Tänkte att en lite styvare eker på drivsidan bore vara bra. Men men. Tänkte byta till samma sort på bägge sidor nu med återbäringen.
Men vilken ska jag använda av revolite och Cx-ray?
Om du som är (ex)cykelmek frågar mig om råd så hade jag isf valt cx-sprint och cx-ray.
Jag kör likadana på bägge sidor på inrådan av coolfiberekertillverkaren, hade jag byggt som vanligt så hade jag nog ändå provst cx-ray på bäggebeller enl ovan.

Hjulbyggartråden
Skriv gärna vilka nav du har. Scott tillverkar inga nav och det gör inte deras komponentmärke Syncros heller.

Om du inte vet så ta skarpa bilder på naven så det går att identifiera tillverkaren utifrån hur de ser ut både internt i body och externt.

Edit: Bolltrea, eller nått.
Sorry, hjulen heter Revelstoke 1.5. Olika namn på sajter.

Bilagor

• Screenshot_20260408_162243_Chrome.webp
    Screenshot_20260408_162243_Chrome.webp
    203.3 KB · Besök: 14
  • Screenshot_20260408_162620_Chrome.webp
    Screenshot_20260408_162620_Chrome.webp
    160.9 KB · Besök: 15
  • Screenshot_20260408_163231_Chrome.webp
    Screenshot_20260408_163231_Chrome.webp
    46.2 KB · Besök: 14
Hjulbyggartråden
Om du som är (ex)cykelmek frågar mig om råd så hade jag isf valt cx-sprint och cx-ray.
Jag kör likadana på bägge sidor på inrådan av coolfiberekertillverkaren, hade jag byggt som vanligt så hade jag nog ändå provst cx-ray på bäggebeller enl ovan.
Det var nog bristande omdöme att tagga dig (eller någon) i inlägget, var mest för att referera till fälgen. Btw, meka cykel och bygga hjul är helt olika saker. Och bara för jag är dålig på det ena, betyder det inte att jag är bra på det andra heller 😉

Men övriga får gärna komma med tankar kring ekervalen.
Det blir antingen Cx-ray eller revolution på båda sidorna, denna gången när jag bygger med olika typer av ekrar så blev det fail, gör det som funkat bra hittills.

Hjulbyggartråden
Vi fick DT Swiss Pro Lock mässing nippel med hex huvudet tillsammans med FR 541 fälgen. Jag hittar dom inte på Data webbsidan eller nån butik på nätet, konstigt. Dessutom är måtten konstigt. Sonen använde en 5,5 mm hylsa från sin iFixit set. Jag hittar inte måtten på hex av alu versionen, som kan vara annorlunda för att huvudet är längre på den.

2026-04-11-13-13-51-225.webp

Hjulbyggartråden
Fick mina fälgar, men nipplar är silvriga. 🫤
Nån sugen?
Behöver 56 svarta 😒
Vart köper ni?

Bilagor

• Messenger_creation_38862A77-8738-44F7-A899-CCA1FB71EFEE.webp
    Messenger_creation_38862A77-8738-44F7-A899-CCA1FB71EFEE.webp
    116.9 KB · Besök: 13
  • Messenger_creation_925008970374650.webp
    Messenger_creation_925008970374650.webp