[Hjulbygge] Ekertöjning

fredrikw

Aktiv medlem
[Hjulbygge] Ekertöjning
Ska bygga hjul med DT Revolution-ekrar, och jag undrar lite vad för töjning man kan räkna med för dessa ekrar. Ekerkalkylatorn säger 291,2/292,3 fram och 292,5/290,9 bak, men då är det inte justerat för att fälgarna är assymetriska (FRM-fälgar, vet inte hur stor assymetrin är).

Frågan är vad som är en för stor avrundning, skulle man kunna chansa och bygga på 290-ekrar? Töjer de sig såpass mycket? Vanligtvis rundar man ju neråt med Revolution-ekrar eftersom de töjer sig en del, men frågan är bara hur mycket. Har byggt tre hjulpar med Rev-ekrar redan, men har inte tänkt så mycket på detta förrän nu...

[Hjulbygge] Ekertöjning
Om du bara orkar få dom att ta gäng i nippeln är det väl ingen fara. Enl Rikard på Cycling så räcker det med tre gängor för att bli lika starkt som ekern.

[Hjulbygge] Ekertöjning
Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Enl Rikard på Cycling
> så räcker det med tre gängor för att bli lika
> starkt som ekern.

Även med alunipplar?

[Hjulbygge] Ekertöjning
Runda uppåt. Att ekern sträcker sig en mm kan du inte tillgodoräkna dig när du bygger. Du kan inte dra ut ekern med 1000N och få in den i nippeln samtidigt. Det är tokigt mycket lättare att bygga med ekrar som är 2mm för långa än några som är 1 mm för korta.

[Hjulbygge] Ekertöjning
Runda uppåt? Nja, DTs ekerkalkylator rundar nedåt när man väljer rev-ekrar, och jag tror nog det är en ganska bra idé då de töjer sig en del när man spänner upp dem, och man vill ju inte få slut på gängor innan man har fått upp tillräckligt hög ekerspänning...

Däremot har du ju rätt i att det knappast går att spänna ekern innan man sätter den i nippeln, och då blir kanske 2,5mm ett lite för stort glapp.

[Hjulbygge] Ekertöjning
fredrikw skrev:
> Töjer de sig såpass mycket? Vanligtvis rundar
> man ju neråt med Revolution-ekrar eftersom de
> töjer sig en del, men frågan är bara hur
> mycket.

Spänner du ekrarna till 1000N så töjer sig en 290mm DT Rev-eker <0,8mm (0,781mm)

K = A x E / L              Elasticitet hos en eker (N/mm) 
E = 210 GPa                Elasticitetsmodulen för stål 
L = 290 mm = 0,29 m        Effektiv ekerlängd  
d = 1,5 mm = 0,0015 m      Ekerdiameter (Extra smal eker, tex DT Revolution) 
r = d / 2 = 0,00075 m      Ekerradie 
A = 3,14 x r2 ('pi' x r2)  Ekerns tvärsnittsarea 

A = 3,14 x 0,000752 = 1,77 x 10-6 m2    
K= 1,77 x 10-6 x 210 x 109 / 0,29 = 1,28 x 106 N/m 

dl = P/K                   Förlängningen av ekern 
K = 1,28 x 106 N/m         Ekerns elasticitet 
P = 1000 N                 Ekerspänning 

dl = 1000/1,28 x 106 = 0,781 x 10-3 m = 0,781 mm 

/Håkan

[Hjulbygge] Ekertöjning
Sådär ja, då kan vi stänga tråden :)

Tackar för uträkningen Håkan, det var visst mindre än jag trodde. Det avgör definitivt saken, det blir till att köra på 290/292 (tänkte att jag skulle spara en slant på att köpa en kartong med ekrar, därav frågan).

[Hjulbygge] Ekertöjning
fredrikw skrev:
> (tänkte att jag skulle spara en slant på att
> köpa en kartong med ekrar, därav frågan).

Köp två kartonger och bygg fler hjul!

/Håkan

[Hjulbygge] Ekertöjning
rikard skrev:
> Jag tror du kan bygga de hjulen med enbart
> 292-ekrar.

Hmm, där sa du något... tänkte inte ens på den möjligheten, och nu hittade jag äntligen offset-måttet för fälgen och med det med i beräkningen blir den kortaste ekerlängden 291,1.

[Hjulbygge] Ekertöjning
Det var ett riktigt bra pris, synd bara att den bara fanns i silver, hjulen jag bygger ska ha svarta ekrar. Men bra att komma ihåg till nästa hjulbygge, tack för tipset.

[Hjulbygge] Ekertöjning
Ubu skrev:
> Om du vill slippa köpa hela askar har dom bra
> pris på
> ekrar på roseversand:
> http://www.rosebikes.co.uk/article/dt-swiss-revolution---die-ultraleichte-speiche

Hittade liknande pris på Action Sports, bra tips för billiga ekrar
http://www.actionsports.de/de/Laufraeder/SpeichenNippel/DT-Revolution-20-15-schwarz::9054.html
http://www.actionsports.de/de/Laufraeder/SpeichenNippel/DT-Revolution-20-15-silber::9053.html

På grund av begränsad lagerhållning av olika ekerlängder kör jag, styrkt av HåkanC:s beräkning, på rikards rekommendation med 292mm. Tack för hjälpen.

Tillbaka
Topp