Hjulbygge, tips angaende ERD

barkan80

Medlem
Hej pa er alla det var ett tag sedan jag skrev nagot har. Jag behover hjalp av nagra hjulbyggarfantomer, Jag har ett gammalt bakhjul som jag skulle vilja byta falg pa och undrar hur noga det ar med ERD mattet, maste det vara pa milimetern riktigt??

Hjulet ar som foljer:

Nav: XTR FH-965 center lock disc
falg: Mavic x221 med ERD 543.5
32 hal
3X

Med hjalp av en spoke calculator fick jag dom har ekerlangderna (vilket da borde vara vad jag har):
Vanster: 265.0 mm
Hoger: 263.7 mm

Kan jag byta till en mavic x317 disc med ERD 541.5 och behalla mina gamla ekrar och niplar?

Nar man kor det hjulet i samma spoke calculator sa far man ekerlangderna:
Vanster: 264mm
Hoger: 262.7mm

Vilket betyder att mina nuvarande ekras ar 1mm for langa, ar detta ett problem?

Mycket tacksam for svar!

Mvh Magnus

Hej, ERD är ett diametermått på fälgen och mycket viktigt. 2mm skillnad i diameter = 1mm skillnad i radie = 1mm skillnad i ekerlängd. Men bara en millieter differans på ekrarna brukar inte vara något problem.

Om ekerspänningen är bra i nuläget, är det bara att ta bort fälgbandet och titta hur ekrarna sitter i nipplarna. Om ekrarna i det gamla hjulet sticker upp lite ovanför de gamla, då har du lite marginal för 1-2mm kortare ekrar eller i det här fallet 1mm större radie på fälgen. Däremot om ekrarna inte når upp till nippelkanten och alltså redan nu inte utnyttjar alla gängor i nippeln, då kan det bli problem att ytterligare förvärra saken.

Det optimala är givetvis att ekrarna slutar precis jäms med nippelhuvudet.

Senast ändrad:
Tack sa mycket far svaren!
Falgen ar inte slut men det ar en falgbroms falg, inge stiligt. Den kan jag anvanda pa pendlarcykeln som for narvarande saknar hjul. Jag ska kolla hur det ser ut under falgbandet....

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade bytt ekrar om jag bytte fälg för att
> den var slut... :-/ T

Tvärtom.
Om inte ekrarna är skadade är det bättre att behålla ekrarna

/Håkan

Oj, jag såg nu att jag svarade lite konstigt tidigare. Jag svarade som om du skulle byta till en fälg med högre ERD istället för lägre som det ju var i ditt fall.

Om ekrarna sticker upp ovanför nipplarna, DÅ kan det bli problem för dig. Problemet blir isåfall att ekergängorna inte räcker till och nipplarna "går i botten" innan du uppnått korrekt ekerspänning.

Ok, hoppas jag inte strulade till det alldeles för mycket...:)

He he ingen fara, jag ska ta och kolla hur det ser ut. Jag misstanker att det engang i tiden satt en 317 falg dar. Farmhjulet har en san falg och det kanns lite som en nod losning att dra dit en v broms falg pa ett xtr disc nav. Det ar mojligt att ekrarna ar avsedda att passa 317 falgen....

deswhip skrev:
-------------------------------------------------------
> Däremot om ekrarna inte når upp till
> nippelkanten och alltså redan nu inte utnyttjar
> alla gängor i nippeln, då kan det bli problem
> att ytterligare förvärra saken.

Förklaras i den här bilden
nipple_thread.jpg

/Håkan

Tack sa mycket for er visdom gott folk!

En liten uppdatering..... jag har last FEL pa falgelandet, det var xM 317 jag har kopt och inte x317 vilket betyder att det var en helt annan ERD och att jag darfor far ta och investera i ekrar och nipplar!

Tankte kopa DT competitionn elller SAPIM race och 12mm alu nipplar. Har ni nagra synpunkter pa vilken som ar bast eller vart man kan kopa dom billigt??

Vilka eker langder gar att anvanda (vill helst slippa kopa 3 langder, men koper 3 om det ar battre!)?

Nar jag anvander DT spoke calculator far jag foljande eker lander:

Bak: vanster 263mm, hoger 262mm
Fram: vanster 262mm, hoger 264mm

Har ar vardena jag skrev in:

Falgar: XM 317, ERD: 540 (enligt DT, 538.5 enligt en annan), OSB: 0
Ekrar: DT competition
Nipplar: 12mm aluminium

Bak nav: FH-M965 XTR disc
Hoger diameter: 45mm, vanster: 45mm
Centrum- vanster: 35.4mm
Centrum- hoger: 23.1
Hal diameter: 2.6mm

Fram nav:
Hoger diameter: 38mm
Vanster diameter: 43.4mm
Centrum- vanster: 24.8mm
Centrum- hoger: 35.8mm
Hal diameter: 2.6mm

Verkar detta vettigt??

Kan man byta 263mm till 262mm eller 264mm och vilken ar bast av dom alternativen?

Tack och bock!!

Tack for svaret! Dar har du en poang, har kommer decimalerna....

32st:(261,6mm), DT rek 262mm, Va fram, Ho bak
16st:(262.6mm), DT rek 263mm, Va bak
16st:(263.7mm), DT rek 264mm, Ho fram

Tillbaka
Topp