Hjulbyte, kassettbyte och kedjebyte

MrSthlm

Aktiv medlem
Nybörjar varning här men jag tycker det här verkar lite rörigt samt att det verkar finnas flera olika "skolor"!

Antar nu att ni har flera hjulpar som ni byter mellan. Antar också att era respektive hjulpar är kompletta med kassett, bromsskivor etc...

När ni byter bakhjulet så byter ni ALLTID kedjan också? Om svaret var ja så undrar jag om ni använder ni snabbkoppling på kedjan för att göra hjulbytena smidigare?

Låter ni alltid en eller flera kedjor hänga ihop med en och samma kassett? Vilket "system" förlänger kassettens livslängd mest? Växlar ni mellan några kedjor på en och samma kassett efter ett visst slitage eller milantal?

Ungefär hur många mil tål en kedja innan man bör skrota den?

Samma fråga för kassetten? När skrotar ni den? Är det tänderna på kassetten som avgör eller kedjans/kedjornas slitgrad, eller kanske både och? Det är inte så bra att sätta en ny kedja på en sliten kassett, eller?

Många frågor blir det... ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Kedjor, kassett, drev är slitdelar som bör bytas när grejerna gjort sitt.
Många flyttar över kassetten & kedjan till det hjul man ska ha för stunden eftersom grejerna fungerar bäst då.

Kör du med en inkörd kassett med en ny kedja så rimmar inte alltid växlingen till 100%. Därför kan det vara bra att köpa kedjelås till din kedja så överflytten blir enklare. Sedan är ju allt relativt. Cykeln slutar ju inte fungera om du mixar. Men vill du ha mjuka växlingar och en smidig gång bör du flytta över kassett och kedja.

Själv har jag två kassetter med byter kedjan emellan. Anledningen är att jag inte kan hitta min campanyckel till kassetten :) men det funkar ok på nästan alla växellägen. Tänk dock på om du kör lvg så finns det olika storlekar på vevpartierna å du kan behöva kortare alt längre kedja för god funktion.

Ha även kedjespänning i bakhuvudet när du flyttar över delarna. Ju mer du cyklar ju längre blir din kedja och det är inte ovanligt att du får ta bort en eller två länkar till å från.

För att minska slitaget på din kedja bör du undvika att köra i sand. Tvätta kedjan ren och fetta in med fett. lite och ofta är en bra regel istället för mycket å sällan.
Använd samma kedja till samma kassett och byt båda helst samtidigt vid byte.

Good Luck.

Ok... en av orsakerna till att ha två hjulpar trodde jag var att det skulle vara snabbt och bekvämt att byta mellan två olika däckuppsättningar. Tex i dessa tider när man byter mellan dubb och icke dubb och även senare när man kanske byter mellan slicks och skogsdäck. Men om man både byter kassett och kedja i samband med bytet så blir det väl ingen större tidsskillnad mot att istället enbart byta däcken och köra med samma hjulpar?

MrSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok... en av orsakerna till att ha två hjulpar
> trodde jag var att det skulle vara snabbt och
> bekvämt att byta mellan två olika
> däckuppsättningar. Tex i dessa tider när man
> byter mellan dubb och icke dubb och även senare
> när man kanske byter mellan slicks och
> skogsdäck. Men om man både byter kassett och
> kedja i samband med bytet så blir det väl ingen
> större tidsskillnad mot att istället enbart byta
> däcken och köra med samma hjulpar?

Om du flyttar över kassetten behöver du inte byta kedja.

Att flytta kassetten tar 30 sekunder eller i vart fall en bråkdel av tiden det tar att skifta däck plus tiden för eventuellt pajad slang.

Ok, om det är såpass enkelt och snabbt att byta kassett mellan två hjul så börjar jag koppla det här... ;-) Jag får helt enkelt meka och prova.

Då kanske det är onödigt med flera olika kassetter förmonterade på hjulen om man inte kör med olika utväxlingar så klart.

Men hur som helst så bör helst kedjan (eller kedjorna) alltid följa kassetten? Det är en korrekt slutsats?

Men hur avgör ni kedjans/kedjornas och kassettens livslängd? Går ni på antal mil, känsla eller mäter ni slitagegrad?

För att optimera livslängden brukar ni skifta mellan 2-3 kedjor per kassett efter någon form av schema? Att köra helt slut på en kedja och sedan byta till en helt ny innan kassetten är utsliten borde väl inte vara så smart?

MrSthlm skrev:
> Antar nu att ni har flera hjulpar som ni byter mellan.

Nope.

> använder ni snabbkoppling på kedjan för att göra hjulbytena smidigare?

Alltid snabbkoppling på kedjan, underlättar...

> Växlar ni mellan några kedjor på en och samma kassett
> efter ett visst slitage eller milantal?

...när jag byter mellan någon av mina tre kedjor jag har till samma kassett. Kedjan slits lättast, när den töjs slits även kassetten och klingorna på vevpartiet snabbare. De slits in tillsammans. Att köra en gammal kedja på ny kassett är därför dumt.

> Ungefär hur många mil tål en kedja innan man bör skrota den?

Det går att mäta kedjeslitaget, hur länge den håller beror på hur mycket lera man trampar igenom den...

> Samma fråga för kassetten? När skrotar ni den?

Efter jag slitet ned mina tre kedjor byter jag kassett och sätter dit tre nya kedjor (men en åt gången givetvis).

Bara för att fortsätta diskussionen... ;-)

jag har också hört teorin att det kanske kan bli onödigt slitage om man byter kassett ofta?

Med tanke på att jag inte kommer ha på mina skogsdäck eller "finhjul" när jag pendlar så tror jag att jag kommer byta hjulpar i princip varje gång jag kör i skogen.

MrSthlm skrev:
> jag har också hört teorin att det kanske kan bli
> onödigt slitage om man byter kassett ofta?

På plånboken möjligen?

Drar man fast låsringen fel kan så klart gängorna i navet skadas.

the_TnT skrev:
> MrSthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag har också hört teorin att det kanske kan
> bli
> > onödigt slitage om man byter kassett ofta?
>
> På plånboken möjligen?
>
> Drar man fast låsringen fel kan så klart
> gängorna i navet skadas.

Jag menade inte att jag skulle köpa nya kassetter ofta utan att jag eventuellt skulle köra med en kassett åt gången på två olika hjulpar med olika däckuppsättningar, därav de täta bytena.

Försöker lista ut om jag ska ha den strategin eller om jag ska köra med två uppsättningar kassetter och kedjor för mina båda hjulpar... (då skulle jag slippa byta kassett och enbart byta kedja).

Men det är bra att veta att inte navet är så känsligt (under förutsättning att man sätter på kassetten korrekt så klart...). ;-)

Ok, jag väcker en gammal tråd eftersom jag planerar beställa kedjor.

Min situation: Jag har två st hjulpar
- Shimano HG 53 kedja på det ena (behöver bytas nästan omgående)
- SRAM 991 kedja på den andra ("finhjulet")

Jag tänkte nu beställa extra kedjor så att jag kan alternera mellan två kedjor per hjulpar och förhoppningsvis därigenom förlänga livstiden på prylarna.

Frågan är: Är det säkrast att jag köper samma typ av kedjor som sitter på idag? Hur känsligt är det? Eftersom jag nu använt dessa båda kedjor ett tag på respektive kasett är det då bäst att köpa samma typ av kedja igen (dvs en till Shimano HG 53 och SRAM 991 kedja för respektive hjulpar)?

För att förvilla mig ännu mera har det varit någon annan tråd här om kedjor då vissa uttryckt oerhört STARK skeptism mot SRAM och sagt att de går av hur lätt som helst.

Enligt min slutsats verkar XTR kedja vara det som de flesta föredrar till MTB?

Så frågan är om jag kan byta till XTR kedjor till båda hjulparen redan nu eller om det är smartare att köra med samma typ av kedjor som jag haft på respektive kasett tidigare?

Känns som jag överanalyserar det här *skratt*

Jag gör det enkelt för mig och kör med XTR-kedja och ConneX kedjelås på alla cyklar. Enkelt, funktionellt, hållbart och inte allt för dyrt.

Stumpy skrev:
> Jag gör det enkelt för mig och kör med
> XTR-kedja och ConneX kedjelås på alla cyklar.
> Enkelt, funktionellt, hållbart och inte allt för
> dyrt.

Ok, kanske ska sluta tveka och beställa XTR kedjor. Dock kommer jag köra på SRAM Power Link Gold om du inte lyckas övertyga mig om motsatsen. ;-)

Tex det här tvåpacket borde väl vara rätt?
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/2-pack-shimano-cn-7701-xtr_dura-ace-kedja.html

Jag har för övrigt en LX bakväxel.

Det finns väl inte olika XTR kedjor att välja mellan? Såg att norrman som lämnat omdöme om ovanstående produkt skrev följande:
"OBS OBS!! Kjedet er 112 link som var for fort for min XC sykkel. Solgte derfor den ene pakken i norge for 200kr. og brukte den andre på utfor sykkelen."

Tillbaka
Topp