Hjulet rullar dåligt, vad kan vara felet ?

Det har inte jag heller. Men ändå fick jag smör i ögat. Shit happends.

Förstår du inte metaforen kan jag inte göra mer. En metafor är ingen bokstavlig liknelse. Men ingen förbjuder dig att ha olja i dina lager. Fortsätt så om det funkar för dig.
Och, om du vill ha bromsar sämre än fälgbromsar?

Jag tror att du förväxlar saker. Man ska inte sätta bromsskivan i ögat, men istället brödskivan i munnen.
Ibland sker oväntade saker av misstag när man är trött. Jag menar, vem har inte råkat ta en bromsskiva och lägga på pålägget och stoppat in den i munnen? Och, handen på hjärtat, nog händer det att man missar munnen och träffar ögat ibland? Med lite otur kan båda inträffa samtidigt och smack så sitter man där med en bromsskiva i ögat.

Snurrar hjulet lätt och utan motstånd när du har det "löst" men går trögt när det sitter på cykeln? Frågar för jag är osäker på din felbeskrivning.
Editfråga: Skivbromsar?
Japp, du har uppfattat rätt och det är skivbromsar. Har jag hjulet för dåligt fastspänt på cykeln rullar det som det ska men sätter jag fast det som det ska rullar det dåligt.
Jag inser att det finns 2 olika läger, så jag vet inte om man får chansa helt enkelt ? Har beställt nycklarna då jag beställde annat (kanske kan vara "bra att ha"). Det står Linus på navet på Linus-hjulet, sedan vet jag inte om de tillverkar egna nav... (Och Mavic på Mavic-hjulet:)

Japp, du har uppfattat rätt och det är skivbromsar. Har jag hjulet för dåligt fastspänt på cykeln rullar det som det ska men sätter jag fast det som det ska rullar det dåligt.
Jag inser att det finns 2 olika läger, så jag vet inte om man får chansa helt enkelt ? Har beställt nycklarna då jag beställde annat (kanske kan vara "bra att ha"). Det står Linus på navet på Linus-hjulet, sedan vet jag inte om de tillverkar egna nav... (Och Mavic på Mavic-hjulet:)
Om hjulet/hjulen snurrar lätt när du har dem "lösa"/lätt fastspända är det inget fel på dem, felet finns någon annanstans. Orsaken att jag ställde frågan om du har skivbromsar var att det kan ju vara så att bromsen är det som ger "rullmotståndet".

För info: Linus-hjulet, som hade ett Shimano nav, öppnade jag. Tog ur "pinnen" (inte kulorna då det inte kändes smutsigt), smörjde med hjullagerfett och drog ihop det igen (spel precis innan det började glappa) och nu rullar det fint i alla fall !
Tack för hjälpen ! (Mavic-hjulen tar jag någon annan dag.)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp