Hjulfråga campa/shimano

mjamte

Medlem
Hjulfråga campa/shimano
Hejhej! Jag har en triathloncykel med campa chorus 11-delat. Håller på att fundera på att uppgradera till dischjul (kanttråd, fälgbroms). Det finns ju betydligt mer att välja på med Shimano (framförallt i begagnatvärlden). Men jag fattar inte riktigt vad som gör skillnaden och hur det funkar... Kan jag köpa ett Shimanohjul och använda på min Campahoj (om kassetten också är 11-delat), eller passar inte hjulet? Eller går det att byta body på ett Shimanohjul och anpassa till Campa? :unsure:

Hjulfråga campa/shimano
Shimano-hjul passar i ramen, men bodyn passar inte med kassetten.

Så antingen får du hitta ett hjul du kan byta body på, ett hjul med campa-body eller byta hela drivlinan.

Med reservation för att det kan finnas bättre kompatibilitet på 11-delat som jag inte har koll på.

Hjulfråga campa/shimano
Shimano-hjul passar i ramen, men bodyn passar inte med kassetten.

Så antingen får du hitta ett hjul du kan byta body på, ett hjul med campa-body eller byta hela drivlinan.

Med reservation för att det kan finnas bättre kompatibilitet på 11-delat som jag inte har koll på.
Aha, är det så. Tack för svar! Hm, ja jag tror att 11-delat funkar rätt bra mellan campa/shimano (har Shimanokassett på trainern). Annars.. är det krångligt/dyrt att byta body?

Hjulfråga campa/shimano
11-delat kan du mixa kassetter hur du vill. Det funkar bra med Shimanokassett till 11-delat Chorus. (Det kan vara någon millimeters diff vad jag förstått men i praktiken har jag aldrig märkt något. Har kört många mil med Campa 11-Chorus-reglage och Shimano-kassett.)

Tillbaka
Topp