Hjulset till enduro -köpråd ”hjulklapp”

Anna K

Medlem
Hej!

Sonen har önskat sig ett nytt hjulset i julklapp till sin endurocykel.

Han har en Orbea rallon x10 från 2017 med 27,5” DT Swiss M 1900 Spline.

När han haft cykeln i år har den gått hårt på både träning och ESS. Han har haft den inne och fixat med lösa ekrar men de säger att det är dags för nya hjul.

Sonen har läst om Halo Ridge Line 27,5” som enligt test ska vara tunga men hållbara och tubelessready.

Har fått tips om Roval Traverse fattie 650b 148.

Vilket hjulset för max ca 6000:- kommer hålla för träning och tävling? Går det att få ett vettigt hjulset i den prisklassen (vill ju inte vara dumsnål)? Vad är maximalt hållbart, snabbt och tubelessready i den prisklassen?

Tack!

Riktigt svår julklappsönskan för föräldrar med begränsad kunskap.
Ditt förslag ser ju intressant ut och en bekant tipsade om att 32 ekrar skulle göra hjulet stabilare/hållbarare...

Anna K sa:
Hej!

Sonen har önskat sig ett nytt hjulset i julklapp till sin endurocykel.

Han har en Orbea rallon x10 från 2017 med 27,5” DT Swiss M 1900 Spline.

När han haft cykeln i år har den gått hårt på både träning och ESS. Han har haft den inne och fixat med lösa ekrar men de säger att det är dags för nya hjul.

Sonen har läst om Halo Ridge Line 27,5” som enligt test ska vara tunga men hållbara och tubelessready.

Har fått tips om Roval Traverse fattie 650b 148.

Vilket hjulset för max ca 6000:- kommer hålla för träning och tävling? Går det att få ett vettigt hjulset i den prisklassen (vill ju inte vara dumsnål)? Vad är maximalt hållbart, snabbt och tubelessready i den prisklassen?

Utan att vet mer om hur han kör och vad han väger men utgå från det han har och det som han verkar tittat på så skulle jag säga att Newmen Evolution SL 30 A, du kan googla själv och kika på recessionerna de brukar få, skulle våga säga att det är det bästa man kan köpa i aluminium idag. Byggda med Newmens egna nav blir de en bit över din budget men det finns ett tyskt företag som har väldigt bra rykte och bygger med just dessa fälgar och samma sorts nav som din son har idag fast med bättre mekanik i navet.

https://www.newmen-components.de/en/86/mtb/wheels/evolution-sl-a30/

Det du behöver veta är ju hur bromsskivorna sitter fast, med 6 små skruvar (IS) eller snabbfäste CL samt vilken typ av kassett som används, jag skulle tro att han skall ha Boost 15*110 fram och 148*12 bak samt shimano body och CL fästen för skivor men dubbelkolla så det blir rätt.

Detta är inte ett par fullt ut enduro hjul men det är inte hans hjul idag eller de Halo som han kikat på, annars får du ett bra modernt och tåligt hjul som är tubeless ready och jag vågar lova att det är roligare än de 2 andra alternativen.

Här är en länk till hjulbyggare som säljer dessa till ett mycket bra pris, OBS detta är inte rätt body för din sons växlar (tror jag) så det måste ändras i en eventuell beställning.

https://www.slowbuild.eu/mtb27-5/newmen-sl-a-30-27-5-1/

Lycka till.

Crocko sa:

Kapar tråden en smula. Kollar själv på prisvärda hjul och suktat över Newmen ett tag men dom ligger klart över min budget. Då min tyska är kass, är det pris som står där för hjulpar eller är det bara bakhjul? Hur är det med "engagement" på 350-naven? Är dom mycket bättre än 370?

För att knyta tillbaka till Annas fråga, jag har själv kollat på Halo Vortex. Gjorda för ändamålet och deras hubbar verkar vara grymma för priset. Just nu ligger dom högst på min lista.

Roval Traverse Fattie är fina hjul. Köpte gamla modellen till min frus cykel. Dom har DT Swiss 370 freehub. Den har "bara" 24 angreppspunkter så lite trög engagement. 350 nav är mycket bättre för att den använder en star ratchet. Men standard star ratchet har 18 tänder, som är för trögt. Man kan enkelt byta ut ratcheten till 36 eller 54 utan vertyg, men då måste man lägga till kostnader till en ny ratchet.

Senast ändrad:
Berk sa:
Roval Traverse Fattie är fina hjul. Köpte gamla modellen till min frus cykel. Dom har DT Swiss 370 freehub. Den har "bara" 24 angreppspunkter så lite trög engagement. 370 nav är mycket bättre för att den använder en star ratchet. Men standard star ratchet har 18 tänder, som är för trögt. Man kan enkelt byta ut ratcheten till 36 eller 54 utan vertyg, men då måste man lägga till kostnader till en ny ratchet.
370 har inte star ratchet. Du har förmodligen 350.

Jag hade köpt dt350+newmen 30 fälgar från slowbuild som det tipsas om ovan.
Ruskigt mycket pang för pengarna.
Berätta för Stefan som driver företaget hur de ska användas så kommer han fixa ett par finfina hjul.

Vill du snåla brukar DT1900 dyka upp titt som tätt avplockade från nya cyklar och ibland på rea på olika webshopar.

Hunts är rätt vettiga också.

glitch sa:
Jag hade köpt dt350+newmen 30 fälgar från slowbuild som det tipsas om ovan.
Ruskigt mycket pang för pengarna.
Berätta för Stefan som driver företaget hur de ska användas så kommer han fixa ett par finfina hjul.

+1

Antar att dom kommer med 18t Ratchet. Kan man får 36t eller 54t rachet istället för mindre än priset till en ny ratchet?

Jag hade Roval traverse på min Stumpy (förvisso 29) och tyckte dom var för mjuka och flexiga. Man kände verkligen av mjukheten när man bombade på utför. Bytte till Mavic Deemax Pro och vart verkligen supernöjd. Förvisso någon tusenlapp över budget, men går säkert att fynda någonstans nu i slutet av säsongen.

Läst väldigt blandat om hunts hjul. En del säger att färlgarna är mjukost och andra att hubbarna rasar, medans andra säger att dom är hur bra som helst.

XTRMNTR sa:
Jag hade Roval traverse på min Stumpy (förvisso 29) och tyckte dom var för mjuka och flexiga. Man kände verkligen av mjukheten när man bombade på utför. Bytte till Mavic Deemax Pro och vart verkligen supernöjd. Förvisso någon tusenlapp över budget, men går säkert att fynda någonstans nu i slutet av säsongen.

Det finns olika Roval Traverse. Billage Traverse på många Specialized cyklar och dyrare Fattie och Fattie SL som finns på dyra cyklar och går att köpa löst. Gamla Roval Traverse Fattie har 24 ekrar fram och jag kan förstår att den kan vara flexiga (med det räcker till lättare åkare). Nya Traverse Fattie har 28 ekrar fram och andra nav. Vet inte hur styva dom är.

Ustzeust sa:
Läst väldigt blandat om hunts hjul. En del säger att färlgarna är mjukost och andra att hubbarna rasar, medans andra säger att dom är hur bra som helst.

Det finns många kvalitets(kontroll) problem också. Men kundservicen är jättebra.

Vill pojken ha halo är deras rykte precis som recensionen säger, starka men på bekostnad av vikt. Bra renomee inom dirt och downhill.

Berk sa:
XTRMNTR sa:

Det finns olika Roval Traverse. Billage Traverse på många Specialized cyklar och dyrare Fattie och Fattie SL som finns på dyra cyklar och går att köpa löst. Gamla Roval Traverse Fattie har 24 ekrar fram och jag kan förstår att den kan vara flexiga (med det räcker till lättare åkare). Nya Traverse Fattie har 28 ekrar fram och andra nav. Vet inte hur styva dom är.

Ja, det ska ju tilläggas att det var instegs traverse som satt på min cykel, men ändå 2019. Dock är är min erfarenhet att Rovals (Specialized) aluminiumhjul är mjuka. Kolfiberhjulen är en helt annan grej och mycket bra.

Den stora frågan är väl om inte sonen ändå hänger på Happy och i detta nu läser tråden... och slutar tro på tomten?

Halloj!
Jag uppfattar som att vi ska tillsammans ska hjälpas åt att hitta ett bättre hjulset än M1900 som är så prisvärt som möjligt, pristak 6000:- Slowbuilds kampanj på Newmen SL A35 med 350 nav för 359 € bör vara svårslaget, dessa är säkert redan byggda så inte säkert att du kan modda ekrar till det priset, för ökad stryktålighet skulle annars en kraftigare eker på drivsida bak göra susen. Är det för bred fälg för användningsområdet så kostar SL A30 70€ mer. Båda hjulseten har samma pris: 579€ om vi kliver upp på newmen Gen2 nav och då får vi ett ca: 100 gr lättare set.

Ska vi ha ännu stryktåligare saker så tänker jag att ett par EX511 eller EX471 med 350nav är konkurenterna. Inget hjul blir ju dock starkare än dess byggare har byggt dem.
Mitt slowbuildset dyker upp imorgon men först om ett år lär jag veta om de bygger lika bra som mitt sixtenbyggda XM481set som är spikrakt efter 18mån. Sorry för total avsaknad av länkar och excelkalkyler.
Alu traverse hjul är mjukost i sammanhanget, det är vi alla överens om va?

Edit: oj 27.5 då sket sig kampanjpriset på SB men det öppnar nog upp för att hitta andra bra deals!

Senast ändrad:
? Han hänger inte på Happy (är 13 år och tillhör youtubegenerationen) men jag bad honom faktiskt att kolla upp förslagen. Känns viktigare att det blir bra än att det är en total överraskning (speciellt som jag har mindre bra koll).
Han meddelade genast att Roval Traverse körde en kompis till honom sönder (vet inte om det var fattie eller inte)...

Jag har Newmen sla30, kanonfina hjul köpta på TCM för 7500:-. Låter ju som bra priser hos tysken, jag kör med nube insert bak och upplever hjulen som väldigt starka trots hyfsad låg vikt.

Några cykelmagasin har testat Newmen SL A30 och de har kommit fram till att hjulet är starkt

https://www.pinkbike.com/news/review-newmen-evolution-a30-wheels.html

Tyska Mountainbike inkluderade ett slagtest på fälgen och SL A30 var bästa aluminiumfälgen.

hjultest_s.JPG

Madzor sa:
Halloj!
Jag uppfattar som att vi ska tillsammans ska hjälpas åt att hitta ett bättre hjulset än M1900 som är så prisvärt som möjligt, pristak 6000:- Slowbuilds kampanj på Newmen SL A35 med 350 nav för 359 € bör vara svårslaget, dessa är säkert redan byggda så inte säkert att du kan modda ekrar till det priset, för ökad stryktålighet skulle annars en kraftigare eker på drivsida bak göra susen. Är det för bred fälg för användningsområdet så kostar SL A30 70€ mer. Båda hjulseten har samma pris: 579€ om vi kliver upp på newmen Gen2 nav och då får vi ett ca: 100 gr lättare set.

Ska vi ha ännu stryktåligare saker så tänker jag att ett par EX511 eller EX471 med 350nav är konkurenterna. Inget hjul blir ju dock starkare än dess byggare har byggt dem.
Mitt slowbuildset dyker upp imorgon men först om ett år lär jag veta om de bygger lika bra som mitt sixtenbyggda XM481set som är spikrakt efter 18mån. Sorry för total avsaknad av länkar och excelkalkyler.
Alu traverse hjul är mjukost i sammanhanget, det är vi alla överens om va?

Edit: oj 27.5 då sket sig kampanjpriset på SB men det öppnar nog upp för att hitta andra bra deals!
Även med en mer medioker hjulbyggare, jag själv, så märks det tydlig skillnad mellan olika fälgar. Mängden bucklor och tillhörande evigt riktande av skeva hjul har aldrig varit så lågt för mig som nu med EX511. Tidigare hade jag WTB med samma vikt och de höll avsevärt sämre med stora bucklor även i fälgen på framhjulet efter ett tag. Newmen har jag dock ingen erfarenhet av så kan inte jämföra.

DT350 är tämligen bombsäkra som nav även om det finns de som har problem med att de kör lagerras även i deras bodys.

När det gäller Newmen Vs DT 240 så är det samma pris. Är det också samma vikt? Och hur mkt lättre är de båda jämfört med referensen DT 350 från Slowbuild?

Nypåmtb sa:
När det gäller Newmen Vs DT 240 så är det samma pris. Är det också samma vikt? Och hur mkt lättre är de båda jämfört med referensen DT 350 från Slowbuild?

I stort sett samma, beror på val av typ av kassett och skivfäste, men handlar om om 1-2% skillnad.

Om man kikar på Newmenhjulen från slowbuild: Ska man välja att lägga till 50euro för platta ekrar. Gör det hjulet hållbarare när man kör enduro?

Anna K sa:
Om man kikar på Newmenhjulen från slowbuild: Ska man välja att lägga till 50euro för platta ekrar. Gör det hjulet hållbarare när man kör enduro?
Nej, det sparar vikt men gör ingen praktisk skillnad för hållbarheten för ett välbyggt hjul.

Skulle egentligen inte ha fler hjul men tyckte Slowbuilds erbjudande på DT350 + Newman 35 för 369€ var för bra för att låta bli. Väger 885+998 g inkl tejp om någon är intresserad. Lite mer än vad jag trodde.

Får hoppas att de bygger bättre än de tejpar. Ena hjulet utan överlapp vid ventilen.

110CCCE4-5270-4ABB-A2E5-2AAB3D65829B.jpeg

Tillbaka
Topp