Hjulsnabbkoppling?

MacBear

Medlem
Hjulsnabbkoppling?
Jag börjar tröttna på mina hjulsnabbkopplingar som har en tendens till att vilja släppa, så jag fundererar på att skaffa nya.

Så till frågan: Är längden på snabbkopplingarna standardiserade eller bör jag mäta längden på dem innan jag skaffar nya?

Hjulsnabbkoppling?
De är väl hyffsat lika? Kanske är skillnad till MTB och LVG baknav? 135 vs. 130mm... Det bästa snabbkopplingarna tycker jag är Shimano's... Har aldrig haft problem med att dom släppt.

Hjulsnabbkoppling?
Har surfat runt lite och det verkar nästan som det är "One size fits all" som gäller för MTB hjulsnabbkopplingar.

Några förslag på några bra, ska helst finnas på CykelCity alt. Dr. Spoke. På Dr. Spoke's hemsida står det inte något om snabbkopplingar och på CykelCity har det Hope (395 kr/par) och Tranz-X (125 kr/par). Hope ser fina ut, men frågan är om man betalar en massa i onödan endast för utseendet?

Har nu Shimano snabbkopplingar (de har säker bra varianter oxå) som ser ut att vara hämtade från en 10-växlad cykel från 80-talet.

Hjulsnabbkoppling?
Hope har halvtaskigt rykte, framför allt varianten med titanaxel.

Säkra kort är Shimano, Salsa och Mavic. Tranz-X är budgetvariant a'la Kalloy.

Hjulsnabbkoppling?
Olika längd för bak och framhjul men det är nog ingen nyhet.

Jag har alltid kört med Shimanos snabbkopplingar och aldrig haft problem. Hyfsat billiga och lätta är det också.

/ErikLj

Hjulsnabbkoppling?
Faktum är att Shimano är rätt dyra att köpa lösa. Men de ingår ju alltid med naven.

Zam, är det Bontrager-snabbkopplingar du har nu? Jag hade motsvarande på mina Rolfhjul och lyckades ha av axeln på båda två!

Hjulsnabbkoppling?
MBR eller om det var What Mountainbike hade ett test av snabbkopplingar för några månader sen. Shimano var klart bäst. Inte billigast på långa vägar, men bäst.. Hope med titanaxlar var tydligen rent värdelösa, axeln sträckte sig så dom fick stanna och spänna om hjulen under färden..

Hjulsnabbkoppling?
Efter att ha läst igenom allt som jag kunde hitta om snabbkopplingar bestämde jag för några veckor sedan att beställa Shimano för framtida demohojar. Kanske lite tråkigt, men jag uppskattar funktionalitet.

Hjulsnabbkoppling?
Vad fick dig att välja bort Salsa?

Har en sådan med titanaxel bak. Min research gav att det var ett av mycket få rimliga alternativ till Shimano.

Hjulsnabbkoppling?
Bak funkar det nog bra med en titanaxel men till framhjulet skulle jag vara lite skeptisk mot något annat än stål, speciellt nu när jag har satt på skivbroms. Framhjulet får ju verkligen inte lossna under några omständigheter, hur hårt man än har dragit åt snabbspännet.

Den åsikten baserar jag iof på lösa rykten jag har hört om titans tillförlitlighet för sådana dragapplikationer. På alla andra ställen på hojjen är titan välkommet.

/rikard

Hjulsnabbkoppling?
Det var 2 saker som styrde mig ifrån Salsa. Det första är att jag föredrar ett stängd system - mindre chans att föroreningar ska ställa till problem. Det andra är att Salsa tillverkas inte längre i California, så jag känner ingen särskilt anledning till att välja dem över andra. Jag har gammal Salsa, Synchros, Shimano (gammal Deore, XT och XTR) och Mavic så jag har lite erfarenhet med "boutique" lösningar, men föredrar Shimano.

Håller med att Ti är en härligt material, men stål är starkare per enhet volym och flexar mindre som resultat. Inte nödvändigtvis av avgörande betydelse med V-broms fram, och kunden kan alltid väljer vad dem vill ha, men jag kommer att välja den starkaste, mest pålitligt lösning för demohojarna.

Hjulsnabbkoppling?
Har kört med Hope med stålaxel utan problem visserligen på en hoj med v-broms. Titan är nog ingen höjdare som axel när den är så tunn och lång, är också skeptisk mot titan och alu skruvar till allt som ska sitta fast ordentligt.

Tillbaka
Topp