Hjultrubbel

Frans.B

Medlem
Hjultrubbel
Hej alla!
Jag har dragit igång ett projekt som består av en gammal hederlig crescent 320 (eventuellt 319) som ska få sig en uppfräschning.
Har köpt en växelgrupp från campa då cykeln ursprungligen hade det (lite kul att fortsätta i de spåret men med lite nyare grejer samt att ramen i princip var tom när jag köpte den).
Så med detta sagt har jag även köpt kolfiber hjul med 10-kassett, vet att äldre cyklar har cc-mått 125mm på bakhjulet så dessa hjulen som ligger på 128mm skulle gå att få i. Meeeen nu när jag ska kika på hjulen är avståndet endast 120mm på ramen!??? Vad ska jag göra??
Någon som har några tips? Ville verkligen få detta att fungera 😞
Mvh Frans

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Hjultrubbel
Hej alla!
Jag har dragit igång ett projekt som består av en gammal hederlig crescent 320 (eventuellt 319) som ska få sig en uppfräschning.
Har köpt en växelgrupp från campa då cykeln ursprungligen hade det (lite kul att fortsätta i de spåret men med lite nyare grejer samt att ramen i princip var tom när jag köpte den).
Så med detta sagt har jag även köpt kolfiber hjul med 10-kassett, vet att äldre cyklar har cc-mått 125mm på bakhjulet så dessa hjulen som ligger på 128mm skulle gå att få i. Meeeen nu när jag ska kika på hjulen är avståndet endast 120mm på ramen!??? Vad ska jag göra??
Någon som har några tips? Ville verkligen få detta att fungera 😞
Mvh Frans

Två trådar om samma sak. ;-)
Bakgaffeln på stålramar är enkla att vidga. En bit 10 mm gängstång, några passande muttrar och brickor blir till ett verktyg för ändamålet.
Men till mer än 126 mm (som är måttet) skulle jag nog inte vidga utan risk för lacksprickor och möjliga försvagningar i stålet, beroende på stålkvalite.
Du måste i alla fall vidga bortom önskade måttet under operationen då rören fjädrar tillbaka innan målet är uppnått.

Frans.B

Medlem
Hjultrubbel
Hahha jaag veet, hittade inte vart jag tog bort inlägget :( Ursäkta!
Jag var också lite inne på att utvidga svingen, men känns lite vanskligt med tanke på att rören inte är så himla grova baktill. Men några millimeter lär ju funka finfint! Det är Reynoldsrör i ramen så lite finare kvalisort :)
//Frans

Topp