Hockeyfrilla på en spik

kristian_123

Aktiv medlem
Hockeyfrilla på en spik
Köpte en giant trance 4 år 2015 eller 2016 utomlands för CSN-lånet som lagts undan. (https://www.cykellagret.se/p11071/giant-trance-27-5-4-black-white)

Bytte ut 2x9 drivkedjan mot 1x11 XT tidigare, sen har hojen samlat damm några år.

I år fick jag upp glöden igen, men blev less på dämparen och köpte en annan här på happymtb.

27.5-gaffel verkade svårt att få tag i så landade i en Rockshox Pike 29. Styrröret var lite kort så jag fick köpa en spank spoon 2 ( också här på happy). Började med 27.5-hjul till 29-gaffeln men skaffade sen ett 29-framhjul från Tradera, det var inte tanken från början.

En snåljåpsmullet var född.

Chainstay: 440
Hjulbas: 1200
Stack: 620
Reach: 450
Head tube angle: 64
Seat tube angle: 69

Det mest extrema här är väl sadelstolpens väldigt slacka vinkel, samt kortare hjulbas än mer moderna ramar. Inte helt ultimat för klättring, men rolig och svänger bra.

----

Nu har jag upptäckt att det är ganska roligt att meka. Och nästa grej jag villhöver är en ram med mer modern geometri.

Här är några ideer på ramar jag skulle kunna leka med. (Tror inte jag vill fortsätta med Mullet, men inte säker, jag är 187 ståtliga cm)

* Privateer 141
* Bird aether 9
* Commencal meta tr 29
* Specialized status 140

Fler förslag? Budget är runt 10-13 tusen.

Edit:

Kan tillägga att fokus är att bränna bort några pappakilon, samt ha kul. Cyklar stigar men vill också kunna åka en del utför i framtiden, gärna snabbt :D

Bilagor

• PXL_20240627_192828528.jpg
    PXL_20240627_192828528.jpg
    746.5 KB · Besök: 92
Senast ändrad:
Hockeyfrilla på en spik
För den slanten får du väl nästan en ny Status-ram hos Specialized? De har haft bra rea länge på sin ramar då storlekar kanske är slut iofs
Stämmer! Även bird aether 9.

Har läst att Status 140 klättrar dåligt och i princip kräver lift vid utförsåkning, kanske är det överdrivet? Hur som helst har status 140 kort chainstay och slackare sadelstolpe än andra moderna ramar, vad jag förstått.

Hockeyfrilla på en spik
Hockeyfrilla på en spik
Tack, men finns inte i large och den designen är lite för... Brutal ?

Tillbaka
Topp