Hockeyhjälm

b@vidako.com

Ny medlem
Hockeyhjälm
Ohoj ärade cykelgurus!

Jag har skaffat en racerhybrid och insett att den går sjukt snabbt. Jag behöver en hjälm.

Jag har en hockeyhjälm hemma som jag verkligen gillar, jofa från 90talet, den sitter perfekt och täcker bakhuvudet och öronen bra också.

Finns det några motargument ur säkerhetssynpunkt till att ha denna som cykelhjälm?

Hockeyhjälm
Ser inget konstigt alls med en Hockeyhjälm på cykeln faktiskt..

jofa.gif ht=326

.. inte nåt

Senast redigerad av en moderator:
Hockeyhjälm
bjorre, är man över 19 behöver man inte ha galler :P (är man född 65 eller tidigare behöver man inte ens ha visir)

Personligen tycker jag nog att hockeyhjälm kan bli lite varmt och kanske lite tungt, men skyddsmässigt lär den funka om du skulle stå på näsan.

Hockeyhjälm
RN-> Jag cyklade med den förra sommaren och den höll sig ventilerad faktiskt. Frågan är hur den agerar vid krasch mot asflat jämfört med en vanlig frigolithatt, man tycker ju att den borde vara byggd för liknande aktiviteter med tanke på vad ishockey som sport innebär.

Bjorre-> Hmm visir skulle man ju ha kanske, orka sabba gaddarna.

Denna var vass med käk-skydd ,
http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=10998
priset var lite extremt dock ,någon som har tips på liknande hjälmar till mer behärskat pris?

Hockeyhjälm
hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> hockeyhjälm? dh-hjälm? Ska du köra din
> racerhybrid nerför hoppbacken i Falun?

HAHA Skrattar så jag gråter... bilden i huvet e sååå bra!!! fan va han laddar!!

Hockeyhjälm
Plasten kan börja bli gammal, men säkerhetsmässigt funkar den nog helt okej.

Glöm inte att kombinera med en sån här strut om det går fort:
1742.jpg ht=383

Hockeyhjälm
Frågan är väl hur den där plasten glider på asfalt.

En vanlig hjälm är ju gjord för det och en hockeyhjälm glider ju utmärkt på is. Frågan är hur det blir på asfalt.

Om den fastnar spelar det kanske inte så stor roll om den fastnar mot asfalten. Då lär nacken ta en hel del stryk.

Hockeyhjälm
Jag har fått för mig att själva funktionen med en vanlig frigolithjälm är att den knäcks när den smäller emot tex. asfalt och därmed dämpar kollisionen?

En hockey/dh hjälm knäcks inte på samma vis, jag gissar att de är designade för att ta smällar oftare

Hockeyhjälm
b@vidako.com skrev:
-------------------------------------------------------
> Äääh, tack för alla semi-vettiga svar, jag
> drar till cykelhandlaren istället,
> vi ses på akuten mofo:s! =)

Är intresserad av hockeyhjälmen när du skaffat cykelhjälm.......

PG.

Hockeyhjälm
jofa håcky helmut fr 90-talet är så rätt!! - passar lika bra på stureplan som på cykel! (OBS ingen ironi om nu ngn stekare trodde det)

tänk bara på att matcha med vita strumpor å rakade ben oxå.

Tillbaka
Topp