Höga priser på begagnade cyklar!

Gisslén

Medlem
Hej alla cyklister här på Happyride!

Jag har under en tid följt begagnatmarknaden för mountainbikes, hybrider och andra cyklar, både här på Happyride och andra plattformar, och jag kan inte låta bli att undra varför priserna är så höga på begagnade hojar?!

Det känns som att många annonserar sina cyklar till priser som ligger väldigt nära nypris, ibland till och med över, trots att cykeln är både använd och sliten. Det verkar nästan som att slitaget inte räknas längre. Är det bara jag som tycker att begagnatpriserna har spårat ur de senaste åren?

Jag förstår såklart att efterfrågan varit hög, speciellt under pandemin när nya cyklar var svåra att få tag på. Men nu när marknaden lugnat ner sig borde väl priserna justeras? Eller är det så att vi cyklister helt enkelt accepterat att betala premium för begagnat?

Vad tror ni? Är det pandemieffekten som hänger kvar? Inflation? Eller bara allmän hype?
Hur resonerar ni själva när ni sätter pris på er cykel? Ni som säljer begagnade hojar, hur mycket prutmån finns?

Nyfiken på att höra era tankar!

De flesta räknar väl med en viss prutmån på begagnade varor. När jag säljer något så sätter jag ibland ett pris i överkant med intention att kunna gå ner en bit. Tidigare i somras sålde jag en Fatbike som jag annonserade för 9k men sålde för 7k. Det vore ju ganska dumt att som säljare sätta ett för lågt pris om man nu inte har behov av snabba pengar. "Rätt pris" när det gäller begagnade varor är ju det pris som en köpare är beredd att betala och det är ju svårt att bedöma innan man satt ut varan på marknaden. Är det för dyrt så får man inga intressenter, alternativt att man i en förhandling med en potentiell köpare drar ned på priset lite. Är det för billigt så får man många intressenter och då är ju risken att man säljer för billigt och gör en dålig affär själv. Hur ska det annars gå till? Ingen sitter ju på något prisfacit på begagnade varor.

Senast ändrad:
Håller iofs med om att vissa har lite väl optimistisk syn på värdet av deras 10-15 år gamla tingestar men har nog inte sett något som gått över ordinarie inköpspris ?

Galet ja.
Och självklart är dom överlag knappt använda.
Förutom 4-5 lugna turer på grusväg
Screenshot_20250720-215746~2.webpScreenshot_20250720-215920~2.webp

Jag tycker ofta det finns ett rätt pris på begagnat. Ibland sätter jag ut för det jag tycker det är värt mot annat beg och när de som försöker pruta köper ändå så var det nog inte så tokigt. Ibland sätter jag lite högt för jag kan använda det själv om det inte blir sålt, har det gått tid och någon prutar, så fine.

Jag prutar när jag tycker priset är högt, är det vad jag ser som rätt pris köper jag direkt.

Automatprutning blir så tråkigt och gör att priserna blir (för)höga och då avstår jag direkt.

Rättast blir nog priset - värdet visas bäst - på auktionsajter.
...Efterfrågan kan väl inte vara så stor på cyklar, som på bostad i Stekholmarna, så priset drivs upp?

Off: Har nyss styrketränat, så fingrarna lyder inte.

Jag tänkte ev. börja cykla med den lokala gruppen och letar efter en gravel. Jag slängde ett getöga på första sidan här på forat (köp/sälj) och filtrerade. Snittet på beg. cyklarna ligger på ca. 30K. Det här beror såklart på... men tittar vi på nya cyklar så får vi ganska bra grejer för 30K. Det får iaf mig att titta mer i affären än på beg. marknaden.

Man sparar knappast flera tusen på att köpa beg. så varför ens hålla på, med frakt, åka och titta, känna, pruta, byta linda, sadel, pedaler och massa sånt. Slår man ut det här köpet på några år så blir det inte så stor skillnad.
Jagar man vikt så kanske det är enklare att börja banta :unsure:?
Behöver man egentligen el-växel eller skivbromsar för att vara snabb eller bara njuta av cykelturen med polarna?

Jag tänkte ev. börja cykla med den lokala gruppen och letar efter en gravel. Jag slängde ett getöga på första sidan här på forat (köp/sälj) och filtrerade. Snittet på beg. cyklarna ligger på ca. 30K. Det här beror såklart på... men tittar vi på nya cyklar så får vi ganska bra grejer för 30K. Det får iaf mig att titta mer i affären än på beg. marknaden.

Man sparar knappast flera tusen på att köpa beg. så varför ens hålla på, med frakt, åka och titta, känna, pruta, byta linda, sadel, pedaler och massa sånt. Slår man ut det här köpet på några år så blir det inte så stor skillnad.
Behöver man egentligen el-växel eller skivbromsar för att vara snabb eller bara njuta av cykelturen med polarna?
Jag kollade gravel till och från i ett halvår och hade samma tankar som du mer eller mindre.

Sedan plötsligt kom det ut en annons på en cykel som passade mig (modell jag hade koll på spec och geometri), var bra prissatt och bra skick. Jag kunde därmed skriva: Jag kommer när det passar dig, och råkade ha tur i att jag skrev först.

Bra prissatta hojar måste man norpa direkt i princip.

Sadel och pedaler måste man också hålla på med vid en ny cykel, men annars håller jag med. Tufft att sälja begagnat i den här tiden av året när man kan köpa ny med 40% rabatt.

Det skulle vara trevligt att köpa begagnat lokalt isf på nätet, men prisskillnader är för liten. Jag hade tur att jag hittade min gruscykel med 40% rabatt i april förra året. Ser nu att det finns en kvar med annorlunda komponenter och 50% rabatt.

Det är ett känt fenomen. Cyklar som är rätt prissatta försvinner snabbt.

Hittade en lite äldre begagnade gruscykel till min son. Funderade lite för länge och en annan spekulant hän före. Som tur fick förbjud hans fru honom att köpa cykeln ;)

Tillbaka
Topp