Höger eller Vänster?

GarryJones

Aktiv medlem
Höger eller Vänster?
Använder du höger- eller vänsterhand då du dricker från cykelflaskan?

Jag har cyklat över 350 motionslopp under mina 28 år i Sverige. Under åren 2005-2009 var med i Cykelförbundets styrelse och hade hand om motionskommittén. Idag driver jag en cykelreseföretag där vi satsar mycket på utbildning/tips/råd för säkrare cykling under våra resor.

Men ALDRIG FÖRR har jag ens hört en diskussion om vilken hand man ska använda då man dricka.

Inför helgen i ett deltagare PM har ett av landets största motionslopp skrivit "Håll styret med höger hand och drick med vänster hand under cykling".

Vad tycker du?

Höger eller Vänster?
Dricker med båda men oftast med höger.

Det gick ut en rekommendation inför Cykelvasan om jag inte minns fel om att man skulle dricka med vänstern för att kunna ha bromsberedskap på bakhjulet vilket är mer safe om man bromsar med bara en hand på styret.

Om man inte åker motostyle då =)

Höger eller Vänster?
Men jösses.
Det lär väl ändå vara upp till var och en, vad man känner sig tryggast med?

Håller förövrigt med vänster och dricker med höger.

Höger eller Vänster?
image.jpeg

Höger eller Vänster?
GarryJones sa:
Använder du höger- eller vänsterhand då du dricker från cykelflaskan?
..."Håll styret med höger hand och drick med vänster hand under cykling".

Vad tycker du?

Jag har bytt faktiskt. Gjorde det under träningen inför min andra CykelVasa. Tog alltid flaskan med höger förut, vilket visade sig vara opraktiskt eftersom jag kände att jag behövde kontroll över bakbroms å bakväxel hellre än frambroms å framväxel.
Det var riktigt mentalt jobbigt i början, men blev ganska snabbt naturligt å nu är jag bra nöjd att jag tog mig tid. :)

Frid!

Höger eller Vänster?
Men är det någon broms man faktiskt vill komma åt är det ju frambromsen eftersom det är den enda som är duglig att faktiskt stanna cykeln med.

Höger eller Vänster?
Jag upplever det som bra svårt att bromsa med frambromsen med en hand på styret både på racer å MTB, medans bakbromsen känns oproblematisk för mig. Bakväxeln har jag stor glädje av att kunna nyttja, tycker jag nog. :)

Frid!

Senast ändrad:
Höger eller Vänster?
Rattnalle sa:
Men är det någon broms man faktiskt vill komma åt är det ju frambromsen eftersom det är den enda som är duglig att faktiskt stanna cykeln med.

Tanken är att det är, som Raggamuffin redan påpekat, säkrare att bromsa med bakbromsen om man bara har ena handen på styret.
En bra rekommendation med tanke på alla de oerfarna cyklister som kommer och hetsar på CV.

Höger eller Vänster?
pme sa:
Rattnalle sa:

Tanken är att det är, som Raggamuffin redan påpekat, säkrare att bromsa med bakbromsen om man bara har ena handen på styret.
En bra rekommendation med tanke på alla de oerfarna cyklister som kommer och hetsar på CV.

Nu blev det svårt
Om man har frambroms höger då ? :D

Edit, fel. Någon har för lite att göra! - ska det vara

Senast ändrad:
Höger eller Vänster?
pme sa:
Rattnalle sa:

Säkrare i bemärkelsen att den som inte vet vad den gör inte ramlar lika lätt. Ganska meningslöst om syftet är att bromsa.

Höger eller Vänster?
Det är ju annars en bra idé att vänta med att dricka tills man känner sig hyfsat säker på att slippa bromsa under tiden.

Höger eller Vänster?
Skönt med lite comic relief i allvaret :)
Oftast höger eftersom jag får mer känningar av domningar i högerhanden, men det varierar.
På lvg allstå, i skogen har jag såklart säck på ryggen.

Höger eller Vänster?
Handsfree ; Flaska med sugrör mellan tempo bågarna.
Med högerhand på räsern. Lättare att få tillbaka utan att fibbla när man är högerhänt. Bromsar gör man ju mest med vänstern naturligtvis, men tror man i förväg att man behöver göra det så dricker man ju inte alls just då.

Höger eller Vänster?
Rattnalle sa:

Beror ju på hur hårt man behöver bromsa, underlaget och cyklistens skicklighet.
Visst, bra underlag och hårda inbromsningar, då är frambromsen kung.
Men det finns ju fler bromstillfällen än så.

Höger eller Vänster?
Jag dricker när jag står stilla, om jag dricker ur flaska. Annars dricker jag ur slang. Eller ja, de få gånger jag kör med crossen dricker jag med höger. Annars skulle jag missa munnen med flaskan.

Vore det inte bättre att ha vätskestationer med slangar som sprutar vatten rakt mot ansiktena på de som kör då kan de bara gapa och svälja. Riskerna som uppstår när man släpper styret md ena handen elimineras då effektivt.

Höger eller Vänster?
Borde det inte spela roll om man är höger eller vänsterhänt också. Och om man köra bromsarna moto style?

Vad är syftet med rekommendationen?

Höger eller Vänster?
Jag förstår syftet, FFA under tillfällen då många cyklar inom vingelavstånd från varandra.

Men jag är inte så säker på att initiativtagarna har gjort rätt i sin analys.

Vad orsakar mest risk för genomsnittscyklisten - minskningen av kontroll när den dominanta handen är borta från styret, eller minskningen av koncentration när den icke-dominanta handen ska sätta tillbaka flaskan i hållaren?

(hårt) Bromsande med bara en hand på styret låter svårt hursomhelst.
Skulle inte vilja prova en planerad bakhjulslåsning ens på grus/sand med bara en hand på styret, oavsett hand.
Men det är klart att oavsiktliga framhjulsläpp nog fäller fler cyklister än oavsiktliga bakhjulssläpp.

Måste jag dricka från flaska så gör jag hellre det med högern.
Upplever att jag förlorar mer i koncentration på flaskhantering med vänstern än vad jag vinner i bibehållen kontroll med den dominanta handen kvar på styret.

Höger eller Vänster?
Appel sa:
Vad är syftet med rekommendationen?

Att minska hur mycket/ofta folk vinglar och/eller bromsar på sig FFA vid klungkörning, då detta kan leda till olyckor.

Appel sa:
Borde det inte spela roll om man är höger eller vänsterhänt också?

Visst, men då måste man prata om dominant kontra icke-dominant hand. Och det blir för långt för att göra slogans av.

Appel sa:
Och om man köra bromsarna moto style?

Visst, men den referensen är det för få som fattar. Och då tvingas man spendera kampanjmöda på att utbilda folk på cykeltermer istället för att påverka ett beteende som ses som en risk.

Senast ändrad:
Höger eller Vänster?
Vi ska nog inte haka upp oss för mycket på detaljer som det där..

Det står väl allt som oftast att man ska följa trafikreglerna också.... o det kan vi säkert fastslå att alla inte gör. ;)

Kör ansvarsfullt så går det så bra som möjligt, oavsett hur vi greppar flaskan...
(vattenflaskan under loppet alltså.. hur du greppar ölen efteråt tror jag är valfritt) ;)

Höger eller Vänster?
dabac sa:
Rattnalle sa:

Beror ju på hur hårt man behöver bromsa, underlaget och cyklistens skicklighet.
Visst, bra underlag och hårda inbromsningar, då är frambromsen kung.
Men det finns ju fler bromstillfällen än så.
Jag har svårt att se att man skulle välja att dricka när underlaget inte är bra.

Frambromsen är kung för att faktiskt stanna i nästan alla situationer, även brant nedför. Bakhjulet är mer som ett roder.

Höger eller Vänster?
dabac sa:
Vad orsakar mest risk för genomsnittscyklisten - minskningen av kontroll när den dominanta handen är borta från styret, eller minskningen av koncentration när den icke-dominanta handen ska sätta tillbaka flaskan i hållaren?
Garanterat det sistnämnda. Men tror det stora problemet är att om man inte har tränat på det ordentligt så blir det nästan alltid en titt ner på stället för att hitta rätt. Ofta med uppehåll i trampandet = fartminskning. Det är vad som händer i klungan under denna tid av bristande uppmärksamhet som kan ställa till det och/eller att cyklisten i fråga inte klarar av att hålla stabil kurs och hastighet under momentet.

Höger eller Vänster?
Jag har aldrig hajat varför det skulle vara säkrare att ta flaskan med vänster hand om man måste bromsa... Det som orsakar vingel vid inbromsning är väl viktförskjutningen framåt som leder till att man styr åt det håll som inte har hand på styret. I min värld borde det inte spela någon roll så länge man ser till att dricka när man inte behöver bromsa. Men jag kan ha fel....

Höger eller Vänster?
eketjall sa:
dabac sa:
Garanterat det sistnämnda. Men tror det stora problemet är att om man inte har tränat på det ordentligt så blir det nästan alltid en titt ner på stället för att hitta rätt. Ofta med uppehåll i trampandet = fartminskning. Det är vad som händer i klungan under denna tid av bristande uppmärksamhet som kan ställa till det och/eller att cyklisten i fråga inte klarar av att hålla stabil kurs och hastighet under momentet.

Jo, det tror jag också. Men jag har trott fel förr.

Jag undrar hur de kom fram till att flaskdrickandet var ett problem värt att åtgärda ÖHT?
min främsta invändning ang motionstävlingar är folk i motionsklass som kör med fullt adrenalinpåslag och tunnelseende - och därpå följande nedsatt omdöme - i en klass där alla ändå får medalj.

Höger eller Vänster?
Tänk förresten förr i tiden när växelspakarna satt nere på ramen, då fick man väl i så fall nöja sig med att växla fram?
Nä tacka vet jag när man fick stanna och meka dit ett annat drev när lutningen ändrades. Då var det lite ordning.

Höger eller Vänster?
Jag tar flaskan med vänster hand eftersom jag oroar mej mer för att tappa styret än flaskan. Tycker det vore mer nyttigt att rekommendera drickaförbud om man tittar på flaskan/flaskstället. Så kör jag själv.

Tillbaka
Topp