högglanspolering

Gringo

Medlem
högglanspolering
Jag har en 3år gammal Cresentram (landsväg)som jag vill högglanspolera då den har en del trista märken i lacken. Är det nån som har gjort nåt liknande projekt och kan ge lite tips kanske, t.ex hur man får bort färgen kring alla svetsfogar och svåråtkomliga utrymmen. Lägg gärna upp bilder på era högglanspolerade cykeldelar!

mvh André

högglanspolering
Blank nog?

styrstam1.jpg

högglanspolering
Hehe, jo den va blank nog:) men mitt bekymmer är att få bort färgen på alla svåråtkomliga ställen. fungerar det med en roterande stålborste eller nåt liknande?

högglanspolering
Innan Gringo blir för exalterad:
Aluminium går att polera till riktig bling-bling-de lux-glans, stål är svårare att polera till samma glans. Dessutom kräver stål nån form av ytbehandling för att inte rosta inom 24h, klarlack (vilket "mattar" glansen) eller kromning.

/G

högglanspolering
Gringo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hehe, jo den va blank nog:) men mitt bekymmer är
> att få bort färgen på alla svåråtkomliga ställen.
> fungerar det med en roterande stålborste eller nåt
> liknande?

Färgborttagningsmedel eller bromsvätska. Finns flera trådar på happy, sökförslag: 'omlackering', 'lackering', 'borttagning färg'.

/G

högglanspolering
Kanske ska nämna att det är en aluminiumram vi snackar om och jag är meveten om att den kommer oxidera rätt snabbt utan nån typ av ytbehandling. Men det är ett senare problem..

Tack för sökförslagen1!

Senast redigerad av en moderator:
högglanspolering
Ovan visade styrstam är inte elxoerad eller nånting sånt alls. Det enda som är gjort med den, förutom massor med tid och pelarborr med polerrondell, är vax vid poleringen och sen Autosol vid behov. Jag trodde själv att den skulle se ut som skit efter ett tag, men den ser fortfarande riktigt bra ut efter tre år.

Kör hårt med färgborttagning, och var beredd på att det tar djävluskt mycket tid och tålamod att få ett bra/hyffsat resultat! Det kan vara svårt att få till det bra runt svetsarna och andra knepiga ställen.

högglanspolering
Tobe skrev:
> Ovan visade styrstam är inte elxoerad eller
> nånting sånt alls. Det enda som är gjort med den,
> förutom massor med tid och pelarborr med
> polerrondell, är vax vid poleringen och sen
> Autosol vid behov. Jag trodde själv att den skulle
> se ut som skit efter ett tag, men den ser
> fortfarande riktigt bra ut efter tre år.
>
> Kör hårt med färgborttagning, och var beredd på
> att det tar djävluskt mycket tid och tålamod att
> få ett bra/hyffsat resultat! Det kan vara svårt
> att få till det bra runt svetsarna och andra
> knepiga ställen.

Efter att ha stått och slipat kedjestagen i ett par timmar så har jag insett att nån typ av färgborttagning är det enklaste alternativet. Det var trevligt o höra att ytan håller något sånär iaf.

högglanspolering
En blank rackare från MTBR http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=94341

"I spent many hours stripping the original clear coat and then hand sanding the frame and many components. Sanding was done with water based automotive grade paper starting with 180 and all the way to 800 grit. Polishing was done with a high speed polishing wheel using professional compounds. Everything was then finished with a good application of Mothers compound."

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

/Anders

högglanspolering
Det finns bättre saker att lägga ner sin fritid på.....

Det säger jag efter att ha stått och polerat allifrån aluminiumfälgar på veteranbilen till min trogna Scott från -94 (vilken uppträtt i blankpolerat tillstånd under såväl VR som cykla till jobbet-edition)

Hur du än gör (om du nu inte ställer upp hojen för Bling-Bling hemma i lägenheten) så blir ytan matt av trafikfilm, kedjeolja, smörjning till vajrar, sportdryck och gud vet vad. Arbetsinsatsen som krävs motsvarar helt enkelt inte resultatet, om du räknar färdig efter polering + 10m timmar

högglanspolering
Jag hade lite tråkigt ikväll, sällskapet ställdes in. :(

Men så kommer jag på att jag ju har en flickvän i källaren!
Hon saknar hjul och drivlina än så länge bara.. men den där gamla styrstammen och den nya billiga sadelstolpen var inte alls så fina. styrstammen var bara matt och välanvänd, sadelstolpen var bara ful, en matt yta med små små tvärgående ränder.

hade lite våtslippapper, och gick lös på sadelstolpen, tog väl en 45 minuter eller sådär innan jag hade kommit ner till det finaste pappret (400) jag hade.. var inte riktigt nöjd med finishen.

Ivåg till statoil för att köpa autosol.
Jag tog 2 gamla örngott och låste in mig i källaren..
En bra stund senare kom jag ut med dessa!

Svårt att ta bilder på krom, men tro mig när jag säger att dom är fina!
I%3C3autosol.jpg

Min fixie ska bli superbling!

högglanspolering
steelisreal:
de är borta.. det där är enart efter slipningen.. de är polerade nu, hade ingen nyare bild bara då den är monterad på tävlingscykeln.

ja vxln är i klar och jag har kört 3 kepscuppar + 2 veckors träning på den och den har fungerat perfekt.. förutom höljena då som är som fjädrar o drar ihop sig när man växlar, nya höljen är beställda av duells men de dyker aldrig upp verkar det som.

bilden är så stor att jag inte infogar den utan länkar.. där är den monterad.. inte alls lika repig men vitbalansen är åt fanders då jag har porr-röda lyktor i taket när jag fotat.
http://web.telia.com/~u85331592/fathtxscandium/DSCN0019.JPG

högglanspolering
Tim skrev:
> steelisreal:
> de är borta.. det där är enart efter slipningen..
> de är polerade nu, hade ingen nyare bild bara då
> den är monterad på tävlingscykeln.
>
> ja vxln är i klar och jag har kört 3 kepscuppar +
> 2 veckors träning på den och den har fungerat
> perfekt.. förutom höljena då som är som fjädrar o
> drar ihop sig när man växlar, nya höljen är
> beställda av duells men de dyker aldrig upp verkar
> det som.

Jättebra!
Jag lägger inte ut bild på mitt poleringsobjekt. Jag är färdig med slipningsprocessen:-)

högglanspolering
Hur polerar man aluminium på bästa sätt då?
Jag har en gammal Easton-ram från CykelCity som jag är lite sugen på att fixa till. Den var ju polerad redan från början. Jag har provat med autosol och trasor, men det tar ju sån djävulusiskt lång tid att få det bra.

högglanspolering
Eric W skrev:
> TnT's Saintvevar också .. =)

Sorry, hade missat den här tråden:

Saint_polish.jpg

Saint_polish_mounted.jpg

Efter snart ett års bruk är inte vevarna så fina längre. Ska ta loss dem och polera upp dem till säsongen snart. :)

högglanspolering
Jobbigt. Jag som brukar tycka att det är trist att få cykeln till vanligt glans, hur blir det inte då om man har delarna högglanspolerade. Näe, jag föredrar lite slitet, lerigt och välfungerande :)

Tänk skoglings bakväxel med en "splash" lera på :)

högglanspolering
Ska putsa upp dem igen i vår, de är inte lika snygga nu efter ett år.

Som redan sagts, oskyddad polerad aluminiumyta blir lätt fult. Men jag tycker polerat är snyggt och det är värt den lilla mertid det tar, det rör sig bara om ett par vevarmar att putsa för min del.

Vevarmarna hade en relativt polerad finish från början, det är bara autosol och lite örngott som har använts för att ta fram det där extra.

whitevevar2.jpg

whitevevar4.jpg

högglanspolering
Om man ändå polerar sådär überseriöst kan man ju lika gärna lämna in för natureloxering.

I stockholm finns det många firmor som gör sånt.

högglanspolering
Mina Saint-vevar kostade typ 3h styck att få blanka och man hade lätt kunnat lägga ned en timme till per vev ändå. Jag har förresten en sådan där maskin som mytis länkade in, men den funkade inte så bra att ta bort eloxeringen med, bättre med sandpapper. Den har dock gjort polerjobbet med bravur.

högglanspolering
TommyE skrev:
> Vevarmarna hade en relativt polerad finish från
> början, det är bara autosol och lite örngott som
> har använts för att ta fram det där extra.

Jäklars! Snyggt värre!

(Fasen, garvar varje gång jag ser din .sig med djävulen, hör rösten i huvudet när jag läser texten! :))

högglanspolering
Ja den sketchen är underbar... "the soft cushions won´t work... Biggles; fetch the comfy chair..." :)

si2.jpg

Daner har några bra närbilder på sin Castellano softtail Singlespeed, där finns de nya White ENO vevarna med. De är minst lika blanka och fina som de gamla Whitevevarna jag har.

högglanspolering
den där dremelkopian.. släng den i sjön.. jag har bränt 2st sånna motorer.. de är inte mycket o ha med andra ord.. o detta med mindre än 25H arb gång per maskin. dvs ~1 vecka per maskin.

tacka gud att det finns 3fas maskiner :)

högglanspolering
Rippa skrev:
> Nån som vet om man kan skydda den polerade ytan
> (alu) med typ bilvax e dyl?

De är ju lite som att skydda järn mot rost. Vax och olja fungerar men sitter inte så bra. Lack sitter ju bättre och man kan ha genomskinlig lack som det brukar vara på billiga mässinggrejer, men det vill man väl knappast. Eloxering är det enda vettiga för aluminium som jag ser det, men ger ju inte samma metalliska utseende.

högglanspolering
Tim skrev:
> den där dremelkopian.. släng den i sjön.. jag har
> bränt 2st sånna motorer.. de är inte mycket o ha
> med andra ord.. o detta med mindre än 25H arb gång
> per maskin. dvs ~1 vecka per maskin.

Använder man maskinen så mycket bör man nog köpa ordentliga prylar från start. Jag är dock noga med att spara kvittot utifall när jag köper billighetsprylar.

Tillbaka
Topp