Höghjuling

• Trådstartare Trådstartare BTW
  • Start datum Start datum

BTW

Medlem
Höghjuling
Är det någon som har provat att cykla på en gammaldags höghjuling?

Igår så fanns det en länk på "Våra fixie hojar" från You tube.
(jag vet inte om det går att klicka på denna adress för att se filmen)

Det såg kul ut och verkade inte så svårt. Men man vet inte hur mycket han hade tränat som cyklade runt på sin höghjuling.

Är det någon som testat och var kan man testa att cykla på en höghjuling?
Det kanske finns att hyra någonstans eller köpa en (säkert dyr).

/Btw

Höghjuling
Ha ha! Vore sjukt kul att testa någon gång. Men den verkar ju helt livsfarlig att cykla på. Borde ju vara ganska lätt att gå över styret på den. Har ju isåfall ett ganska högt fall ner till marken...

Höghjuling
CalleB skrev:
-------------------------------------------------------
> den verkar ju helt livsfarlig att cykla på. Borde
> ju vara ganska lätt att gå över styret på den.
> Har ju isåfall ett ganska högt fall ner till
> marken...

Just därför som de första kedjedrivna cyklarna kallades för "safety bicycles"...

Höghjuling
dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> CalleB skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > den verkar ju helt livsfarlig att cykla på.
> Borde
> > ju vara ganska lätt att gå över styret på
> den.
> > Har ju isåfall ett ganska högt fall ner till
> > marken...
>
> Just därför som de första kedjedrivna cyklarna
> kallades för "safety bicycles"...

Föregångaren till höghjulingen – cyklarna som kallades "boneshakers" – hade två lika stora hjul. Det var längtan efter hastighet som fick folk att tillverka allt större hjul. Höghjulingarna måttbeställdes och det var i princip bara cyklistens benlängd som begränsade hjulets storlek.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Bicycle_evolution-en.svg

Höghjuling
Fanns en sådan att bepröva på 08xc året innan loppet lades ner. Testade en liten bit och den var väldigt vinglig, dessutom fixie, något som jag aldrig testat innan o aldrg sedan dess.
Men jävlar vilket rull det var på den!

Höghjuling
Duktig bredd på styret! Man kanske skulle kröka till sitt boobar och bulta på ett par spadgrepp som barends.. :P

Måste ha varit ett helsike att ekra upp det där hjulet?

Och jag håller med, frack, hög hatt och monokel är ju obligatoriskt :P

Höghjuling
Jag har provat en nybyggd höghjuling. Men den var inte speciellt stor. I synnerhet inte för mina långa ben. På gräsmatta och med en klängande passagerare, så gick det tungt. Det skulle vara intressant att prova en riktig i rätt höjd.

Höghjuling
Jag såg en snubbe på en sådan sent i höstas.

Han hade en (rätt så medioker) mustach, ironiska glasögon och illasittande kläder.

Det som slog mig genast var att en liten utbrytarfaktion från fixiehipsterdräggcommunityn kommer älska de här, och den seriella facepalm som slog mig i samma ögonblick golvade mig nästan.

Jag bävar inför den fortsatta urspårningen av detta.

Höghjuling
Höghjuling
En firma i Tomelilla, jahaja. Måste man ju nästan åka förbi och prova! Ser ju ashäftigt ut iaf.

Det är en i stan som har det, såg den i somras tror jag det var. Han kom cyklandes på en höghjuling mitt bland bilarna där och det var ju en minst sagt uppseeväckande händelse. Första gången jag ser en "bara sådär".

Höghjuling
Sambal Oelek sa:
En firma i Tomelilla, jahaja. Måste man ju nästan åka förbi och prova! Ser ju ashäftigt ut iaf.

Det är en i stan som har det, såg den i somras tror jag det var. Han kom cyklandes på en höghjuling mitt bland bilarna där och det var ju en minst sagt uppseeväckande händelse. Första gången jag ser en "bara sådär".

Ja tyvärr är de lite dyra, men å

Höghjuling
Så här fräsiga är de i Tomelilla.

DSC_0013.JPG

Ekra ett bakhjul hade man kanske fixat men fram ja.. :)

Höghjuling
Tomelila cyklarna är ju riktigt, riktigt fina. Har verkligen suktat efter en sådan. Men man skulle ju känna sig superdum då man är ute och använder den. Det skulle ju kännas som att man bara har ett extremt uppseendebehov.

Höghjuling
Jag har sett en tjej sånär slå ihjäl sig på höghjuling i Hagaparken, nerförsbacke och ojämt underlag är dåligt för höghjulingar. men skulle gärna testa på platt mark!
CalleB sa:
Ha ha! Vore sjukt kul att testa någon gång. Men den verkar ju helt livsfarlig att cykla på. Borde ju vara ganska lätt att gå över styret på den. Har ju isåfall ett ganska högt fall ner till marken...

Höghjuling
shit, de är ju verkligen asfräcka!! Om man bara bodde nånstans där man kunde använda en sådan där för att glida och köpa en glass el dyl så hade det ju varit klockrent

Tillbaka
Topp