Högt blodtryck

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Högt blodtryck
Hej hej,

Var hos doktorn förra veckan för en rutinundersökning, jag har bytt vårdcentral och för att förnya ett stående recept ville de träffa mig. Visade sig att jag har högt blodtryck, ordentligt högt, 160/110. Var på uppföljningsmätning i dag - lika högt igen. 156/108 var resultatet. Jag har också fått tinnitus sedan några månader. Står sedan många år på en medicin som kan ge högt blodtryck som biverkning, men detta har inte skett tidigare. EKG visar helt normal hjärtverksamhet, men vilopulsen är lite hög (60).

Jag är 175 centimeter lång, väger 72 kilo och skulle betrakta mig som hyggligt vältränad. Cyklade ett lopp för knappt två veckor sedan där jag snittade 32 km/h över tio mil, varav åtta var ren solokörning. Blev rejält trött men inte utpumpad.

Är det någon som råkat ut för någonting liknande, och vad gjorde ni åt saken? Självklart kan jag börja medicinera, men jag undviker det gärna i möjligaste mån.

PS. I våras sade jag upp mig från ett riktigt vidrigt arbete på en högstadieskola med stora problem och hög stress. Jag dricker också väldigt mycket kaffe, men det har jag gjort sedan Jesus var pojk, Moses gick i kortbyxorna etc. DS.

Högt blodtryck
Högt blodtryck kan ha många orsaker - att vara vältränad är inget vaccin liksom men det är en fördel.
Stressar du mycket?
Annars tror jag du 1) ska göra en 24h mätning 2) inte vara rädd för medicinering.
De flesta stressar väl ganska mycket nuförtiden, och jag är en ganska intensiv person, men tycker att det borde synts tidigare om detta var orsaken.

Ja, en dygnsmätning kanske inte är så dum. Bra idé.

Högt blodtryck
De flesta stressar väl ganska mycket nuförtiden, och jag är en ganska intensiv person, men tycker att det borde synts tidigare om detta var orsaken.

Ja, en dygnsmätning kanske inte är så dum. Bra idé.

Problemet med stress är att man är fantastisk på att intala sig själv att man inte stressar såååå mycket. För egen del slutade det med att när jag var som mest stressad så sa kroppen ifrån en dag, sllt var segt som sirap, trodde jag hade gått in i väggen, dagen efter låg jag på operationdbordet och opererades akut för en aortadisektion troligtvis triggad av högt blodtryck på grund av stress och genetik.

Stress ska man ta på väldigt stort allvar och i min lekmannamässiga mening ett enormt folkhälsoproblem som tyvärr till skillnad från t.e.x. övervikt är knepigare då det inte är lika uppenbara symtom.

Högt blodtryck
Jag hade också höga värden (155/100) när jag mätte mig själv hemma, och vid besök på vårdcentral. Fick göra 24-timmarmätning och hade lägre värden mätt över ett dygn. Inget som behövde medicineras. Ärftligt/genetiskt eller tecken på långvarig stress. Bra att hålla koll på framåt och försöka jäkta mindre.
34 bast, 184cm och 72kg för referens.

Senast ändrad:
Högt blodtryck
Har också högt blodtryck trots dåligt med arv och övervikt och jämfört medelpopulationen ganska vältränad.
Gilla läget och knapra medicin är mitt (lekmanna)tips.
Undra vad happydoktor @Lejon hade sagt?
Han säger: få till en 24h-mätning. Oavsett vad den visar så rekommenderar jag också inköp av en egen blodtrycksmätare - om du börjar medicinera är det bra för koll av effekt, om inte är det bra för att kolla att trycket håller sig. Mätningarna bör ske strukturerat.
Sluta med eventuellt nikotin, halvera koffein (eller sluta, men det sänker livskvaliteten för mycket tycker jag). Sova tillräckligt, ät rödbetor/nitratinnehållande grönsaker etc med mera bör förstås också prövas.

Högt blodtryck
Hej hej,

Var hos doktorn förra veckan för en rutinundersökning, jag har bytt vårdcentral och för att förnya ett stående recept ville de träffa mig. Visade sig att jag har högt blodtryck, ordentligt högt, 160/110. Var på uppföljningsmätning i dag - lika högt igen. 156/108 var resultatet. Jag har också fått tinnitus sedan några månader. Står sedan många år på en medicin som kan ge högt blodtryck som biverkning, men detta har inte skett tidigare. EKG visar helt normal hjärtverksamhet, men vilopulsen är lite hög (60).

Jag är 175 centimeter lång, väger 72 kilo och skulle betrakta mig som hyggligt vältränad. Cyklade ett lopp för knappt två veckor sedan där jag snittade 32 km/h över tio mil, varav åtta var ren solokörning. Blev rejält trött men inte utpumpad.

Är det någon som råkat ut för någonting liknande, och vad gjorde ni åt saken? Självklart kan jag börja medicinera, men jag undviker det gärna i möjligaste mån.

PS. I våras sade jag upp mig från ett riktigt vidrigt arbete på en högstadieskola med stora problem och hög stress. Jag dricker också väldigt mycket kaffe, men det har jag gjort sedan Jesus var pojk, Moses gick i kortbyxorna etc. DS.
En kompis åkte på medicin för högt blodtryck.
Rejält högt blodtryck vid ett läkarbesök och fick följa upp med dygnsmätning. Går nu på medicin, övrigt frisk och är en duktig cyklist.
Fanns tydligen i släkten och han tuffar på som vanligt med medicinen.

Högt blodtryck
Trist, men kanske ändå bra att det upptäcktes innan det var försent.
En gammal gymnasiekompis till mig fick en stroke förra sommaren och det fick mig att kolla mitt blodtryck, kostade endast 35 SEK på ett Apotek och resultatet var normalt (ja, jag vet att man bör upprepa det).
Du har redan fått en hel del bra råd, det enda jag kommer på är att det tydligen kan bli en förbättring av blodtrycket om du byter till mineralsalt (typ Seltin), särskilt om du hör till de som "alltid" saltar extra på maten. Kanske läge att åtminstone byta till Seltin i saltkaret på matbordet?

Jag har försökt googla på referenser, men hittar endast det här

Oavsett salt och vad du gör framöver hoppas jag förstås att du får det under kontroll.

Högt blodtryck
En gammal gymnasiekompis till mig fick en stroke förra sommaren och det fick mig att kolla mitt blodtryck, kostade endast 35 SEK på ett Apotek och resultatet var normalt (ja, jag vet att man bör upprepa det).
Du har redan fått en hel del bra råd, det enda jag kommer på är att det tydligen kan bli en förbättring av blodtrycket om du byter till mineralsalt (typ Seltin), särskilt om du hör till de som "alltid" saltar extra på maten. Kanske läge att åtminstone byta till Seltin i saltkaret på matbordet?

Oavsett salt och vad du gör framöver hoppas jag förstås att du får det under kontroll.
Säg det till Trafikverket också!

Högt blodtryck
Hej hej,

Om det är kraftig tinnitus du har så kan det nog även orsaka högt blodtryck, man (jag) blir ju sjukt stressad av det i början.
Sen ska du nog inte undvika läkemedel med så pass högt tryck.
Vet de som har åkt på hjärtsvikt av obehandlat blodtryck.

Högt blodtryck

Tack för omtanken Håkan. ?

Saltet är ju en klassiker, nu när du säger det. Feta, rödbrusiga gubbar som sneglar lystet på saltkaret med frun vaktandes som en hök vid bordsänden.

Morsan berättade nu att hon, min moster och min kusin, den senare är underviktig träningsnarkoman, har haft högt blodtryck i flera år. Finns nog viss evidens för att det är ärftligt. Ska be doktorn om att få mäta under ett dygn.

Högt blodtryck
Om det är kraftig tinnitus du har så kan det nog även orsaka högt blodtryck, man (jag) blir ju sjukt stressad av det i början.
Sen ska du nog inte undvika läkemedel med så pass högt tryck.
Vet de som har åkt på hjärtsvikt av obehandlat blodtryck.
Jag vet att det finns ganska välbevisad korrelation mellan tinnitus och högt blodtryck. Jag upplever min tinnitus som ett slags brus, ungefär som att blodet ”susar högre”.

Högt blodtryck
Tilllägg: som K.B skriver: det är mer än gränshögt så du ska se till att få ner det hyfsat fort, även om det är mha medicinering (många har en stark förhoppning om att vända högt blodtryck på annat sätt än genom medicinering, de flesta lyckas inte…)
Nu vet jag inte vad det är för medicinering du tar som ev kan påverka blodtrycket, men är det nåt du bör/måste stå på i samma dos för all framtid?
Det är inte så ovanligt att folk står kvar på medicinering som sattes in för flera år sen på rimliga grunder men sen har man bara stått kvar på samma dos utan att överväga att minska eller sluta.

Högt blodtryck
Tilllägg: som K.B skriver: det är mer än gränshögt så du ska se till att få ner det hyfsat fort, även om det är mha medicinering (många har en stark förhoppning om att vända högt blodtryck på annat sätt än genom medicinering, de flesta lyckas inte…)
Nu vet jag inte vad det är för medicinering du tar som ev kan påverka blodtrycket, men är det nåt du bör/måste stå på i samma dos för all framtid?
Det är inte så ovanligt att folk står kvar på medicinering som sattes in för flera år sen på rimliga grunder men sen har man bara stått kvar på samma dos utan att överväga att minska eller sluta.
Jag står på Venlafaxin sedan 2013. 300 mg/dag. Jag är ultrasnabb acetylerare (det är väl en extremt aktiv CYP2D6 som är boven) och låg på gränsen till för lågt terapeutiskt intervall redan på 225 mg, så jag kommer inte att sänka dosen. Tog lång tid att få ordning på en besvärlig depression med hög ångest och fick till slut rådet av en pensionerad överläkare i psykiatri att kräva ett serumkoncentrationsprov.

Högt blodtryck
Jag står på Venlafaxin sedan 2013. 300 mg/dag. Jag är ultrasnabb acetylerare (det är väl en extremt aktiv CYP2D6 som är boven) och låg på gränsen till för lågt terapeutiskt intervall redan på 225 mg, så jag kommer inte att sänka dosen. Tog lång tid att få ordning på en besvärlig depression med hög ångest och fick till slut rådet av en pensionerad överläkare i psykiatri att kräva ett serumkoncentrationsprov.
Ok, då är det inte en ”slentrianförskrivning” i alla fall. Venlafaxin ger rätt ofta förhöjt blodtryck, så är det onekligen.

Men (stort MEN!) nyttan i de flesta fall av att stå på någon slags profylaxdos av antidepressiva bara för att man haft nytta av det tidigare är i de flesta fall ytterst tveksamt. I individuella fall är det dock där man kan hamna om man försökt trappa ut under tillräckligt (=jättelång) tid och omgående fått återfall. Men (MEN! Igen) Venlafaxin är känt som det mest besvärliga av alla vanliga antidepressiva att sluta med, riktigt besvärliga utsättningssymptom förekommer hos en stor andel patienter. Då är det lätt att tänka att man ”behöver” medicinen trots att det ibland snarare handlar om utsättningssymptom.

OBS: Ta inte ovanstående som råd eller rekommendationer utan mer som ett generellt resonemang kring antidepressiva i allmänhet och Venlafaxin i synnerhet.

Högt blodtryck
Ok, då är det inte en ”slentrianförskrivning” i alla fall. Venlafaxin ger rätt ofta förhöjt blodtryck, så är det onekligen.

Men (stort MEN!) nyttan i de flesta fall av att stå på någon slags profylaxdos av antidepressiva bara för att man haft nytta av det tidigare är i de flesta fall ytterst tveksamt. I individuella fall är det dock där man kan hamna om man försökt trappa ut under tillräckligt (=jättelång) tid och omgående fått återfall. Men (MEN! Igen) Venlafaxin är känt som det mest besvärliga av alla vanliga antidepressiva att sluta med, riktigt besvärliga utsättningssymptom förekommer hos en stor andel patienter. Då är det lätt att tänka att man ”behöver” medicinen trots att det ibland snarare handlar om utsättningssymptom.

OBS: Ta inte ovanstående som råd eller rekommendationer utan mer som ett generellt resonemang kring antidepressiva i allmänhet och Venlafaxin i synnerhet.
Det där är nog en sanning med modifikation. Läkemedlet tycks ändå fungera som ett slags krockkudde, det finns en del evidens som tyder på det. Dessutom är de anekdotiska bevisen ganska starka i de fall där patienten haft kraftigare, egentliga depressioner. Läkaren jag skrev om tidigare ansågs nog som en av de bästa i Sverige, och hon var ganska tydlig: ”Du ska inte sluta med medicinen”.

Men (ett stort MEN) man kan givetvis inte missköta sig, stressa och så vidare, och tro att man är skyddad. Vi har dock en familjehistoria som talar för att profylaktisk dos är en god idé, min mamma har flera gånger satt ut sin medicin och då ofelbart recidiverat. Och som du vet tenderar de depressiva episoderna att bli värre för varje gång. Hon har inte varit sjuk sedan hon stadigvarande stått på klomipramin.

Det finns också en fara i att rekommendera utsättning utan att känna till hur den enskilda personen svarar på preparatet. Jag säger inte att du gör det, och tror (är ganska påläst på ämnet) att det förekommer en viss överförskrivning av psykofarmaka. Men min uppfattning är att tillräckligt många redan skäms för att de behöver medicinera, så man får vara försiktig. Risken finns att någon läser det här och genast vill trappa ur medicinen, och att den dåligt pålästa allmänläkaren tycker att det är en god idé, trots att historiken tyder på motsatsen.

Senast redigerad av en moderator:
Högt blodtryck
Det där är nog en sanning med modifikation. Läkemedlet tycks ändå fungera som ett slags krockkudde, det finns en del evidens som tyder på det. Men (ett stort MEN) man kan givetvis inte missköta sig, stressa och så vidare, och tro att man är skyddad. Vi har dock en familjehistoria som talar för att profylaktisk dos är en god idé, min mamma har flera gånger satt ut sin medicin och då ofelbart recidiverat. Och som du vet tenderar de depressiva episoderna att bli värre för varje gång. Hon har inte varit sjuk sedan hon stadigvarande stått på klomipramin.
Som sagt, i individuella fall kan det vara rimligt att stå på profylaxdos av antidepressiva. Har man dock ej ens försökt trappa ut är det ju dock en väldigt svår sak att avgöra. Man kan förstås göra bedömningen att det inte är värt risken att prova att trappa ner utifrån en risk/nytto-bedömning.

Angående nyttan av profylaktisk behandling generellt efter förstagångsinsjuknade så är den evidensen så vitt jag egentligen ganska klar - evidens för livslång profylax efter en första episod finns ej. Recidiverande episoder är en annan sak. Klomipramin är också en annan medicin än venlafaxin.

Senast ändrad:
Högt blodtryck
Som sagt, i individuella fall kan det vara rimligt att stå på profylaxdos av antidepressiva. Har man dock ej ens försökt trappa ut är det ju dock en väldigt svår sak att avgöra. Man kan förstås göra bedömningen att det inte är värt risken att prova att trappa ner utifrån en risk/nytto-bedömning.

Angående nyttan av profylaktisk behandling generellt efter recidiverande besvär så är den evidensen så vitt jag vet oklar. Finns ingen konsensus åtmknstone. Men det finns givetvis studier att hitta som visar på viss nytta, andra gör det inte. Men konsensus om stark nytta av livslång profylaxbehandling efter en förstagångsepisod menar jag inte finns.
Precis, i mitt fall är nyttan av urtrappning tveksam och vinsten av att undvika recidiv stor. Konsensus saknas i en ganska stor del av forskningen kring antidepressiv behandling (bortsett från att medicinen ger effekt), så det är troligen de erfarna psykiatrikerna som får bestämma i detta fall.

Jag tror absolut att du har rätt om den mycket tveksamma nyttan av livslång behandling efter en episod, men jag har haft flera tidigare innan jag blev väldigt sjuk 2013, och Venlafaxin var inte heller det preparat jag fick som ung.

Det som jag vet, eller kommer ihåg, är att evidensen tyder på att profylaxdosen är den dos som bröt depressionen, i mitt fall 300 mg. Jag stod också på 15 mg mirtazapin till natten. Kombinationen är väldigt effektiv. Mirtazapinet sattes ut något halvår efter tillfrisknandet.

Högt blodtryck
Precis, i mitt fall är nyttan av urtrappning tveksam och vinsten av att undvika recidiv stor. Konsensus saknas i en ganska stor del av forskningen kring antidepressiv behandling (bortsett från att medicinen ger effekt), så det är troligen de erfarna psykiatrikerna som får bestämma i detta fall.

Jag tror absolut att du har rätt om den mycket tveksamma nyttan av livslång behandling efter en episod, men jag har haft flera tidigare innan jag blev väldigt sjuk 2013, och Venlafaxin var inte heller det preparat jag fick som ung.

Det som jag vet, eller kommer ihåg, är att evidensen tyder på att profylaxdosen är den dos som bröt depressionen, i mitt fall 300 mg. Jag stod också på 15 mg mirtazapin till natten. Kombinationen är väldigt effektiv.
Som sagt (igen), individuella bedömningar och generella rekommendationer är olika saker. Har man gjort en medveten och övervägd bedömning och landat i profylaktisk behandling är det en helt annan sak än det som jag ofta ser - människor fortsätter med SSRI eller SNRI i åratal utan att överhuvudtaget fundera på det. Ibland trots biverkningar och ibland kamske med en tveksam indikation från första början.

Högt blodtryck
Ska tillägga att min 13-åriga dotter tyvärr ärvt känsligheten och mått mycket dåligt med hög ångest, fobier och visst tvång. Vi provade KBT och samtalsterapi (BUP var heeelt fantastiska) men effekten var ganska liten. Vi bestämde då gemensamt med dotter och psykiater att hon skulle prova ecitalopram. Det tog en vecka, sedan kom vändningen. Otroligt god effekt.

Jag är personligen väldigt glad för att läkarvetenskapen kommit en bit på väg i behandlingen av den här typen av helvetessjukdomar. ❤️

Högt blodtryck
Som sagt (igen), individuella bedömningar och generella rekommendationer är olika saker. Har man gjort en medveten och övervägd bedömning och landat i profylaktisk behandling är det en helt annan sak än det som jag ofta ser - människor fortsätter med SSRI eller SNRI i åratal utan att överhuvudtaget fundera på det. Ibland trots biverkningar och ibland kamske med en tveksam indikation från första början.
Helt enig.

Högt blodtryck

Jag lyckades. Blev diagnosticerad med hypertoni 2018 i samband med sjukhusbesök pga förmaksflimmer. Finns inte i släkten. Förmodligen självförvållat pga stillasittande och för högt intag av alkoholhaltiga drycker. Blev ordinerad Losartan och Bisoprolol. Började träna målmedvetet 2022, gått ner 15 kg och hösten 2023 började jag trappa ner medicineringen på eget bevåg och käkar inga lm idag. Inte ett flimmer sedan jan. 2022.

Högt blodtryck
Jag lyckades. Blev diagnosticerad med hypertoni 2018 i samband med sjukhusbesök pga förmaksflimmer. Finns inte i släkten. Förmodligen självförvållat pga stillasittande och för högt intag av alkoholhaltiga drycker. Blev ordinerad Losartan och Bisoprolol. Började träna målmedvetet 2022, gått ner 15 kg och hösten 2023 började jag trappa ner medicineringen på eget bevåg och käkar inga lm idag. Inte ett flimmer sedan jan. 2022.
De flesta (9/10?) lyckas inte, men några gör det! Bra jobbat!

Högt blodtryck
Hade jag haft några 15 kilo att gå ned (går gör det väl iofs, men då lär jag bli sjukligt smal) eller någon kondis att ta tag i hade jag absolut gjort det. Bra jobbat.

Högt blodtryck
Hade jag haft några 15 kilo att gå ned (går gör det väl iofs, men då lär jag bli sjukligt smal) eller någon kondis att ta tag i hade jag absolut gjort det. Bra jobbat.
Men som du skrev, det finns i släkten. Då är det nog mediciner som gäller. Hade egentligen inga besvär av dem då jag åt dem. Lite yr och trött i början, men det gick över. Jag blev ordinerad läkemedel direkt. Du då, inga läkemedel än?

Högt blodtryck
Men som du skrev, det finns i släkten. Då är det nog mediciner som gäller. Hade egentligen inga besvär av dem då jag åt dem. Lite yr och trött i början, men det gick över. Jag blev ordinerad läkemedel direkt. Du då, inga läkemedel än?
Nej, men gissar att doktorn hör av sig i morgon eller måndag när hon sett dagens värden.

Högt blodtryck
En sak som kan vara lite lurig när det gäller blodtryck är just mätandet. Frasen "Slav under mätaren" kan lätt uppstå.... Så vissa individer blir stressade av att enbart tänka på blodtrycket och mätandet. Man "oroas" av att man har för högt blodtryck, och därmed får vissa stresspåslag som nästan garanterat ger förhöjt blodtryck. Ibland kallas detta för "vita rocken" eller då läkaren närvarande och då sticker trycket. Vissa blir stressade bara av att få en blodtrycksmätare på över armen monterad, medans vissa inte "bryr sig". Således, stress är klart en nyckel till det hela, men det blir väldigt lätt moment 22 - 24h mätningar kan i dessa fall hjälpa till - men det kan också i vissa mera sällsynta fall skapa stress. Under en 24h mätning kan man i princip inte göra något mer än att ligga i soffan om man skall få vettiga värden ut av den mätningen.

Det sagt, ta värdena med lite hänsyn till verkligheten: Målvärdet är 120/80 - men målvärdet tar ingen som helst hänsyn till dig som människa, utan är satt efter vad någon en gång i tiden definierat. Jag har försökt hitta evidens att just 120/80 vore bra, men delvis gått bet på detta.

Nu för tiden verkar man se det lite mera flexibelt, så att under 140 i övertryck skall inte behandlas. Mellan 140 och 160 är det en avvägning mot person som gäller. Kom ihåg att om man t.ex. anstränger sig med ett vasst cykelpass, så kommer inte kroppen ned i vila direkt efter - det tar timmar innan så sker. Samma sak med blodtrycket. Således 140-160, var medveten som sagt, men medicin ser jag inte som lösningen.

Över 160, och när man närmar sig säg 180-200 spannet, så kan en övergångsmedicinering (!) kanske bistå, men tänk på VAD då stoppar i dig - och var beredd på kraftiga biverkningar, för dom kommer som ett brev på posten. Ex BETA / Alfa blockerare kommer garanterat sätta pulstaket runt 120-125 bpm, och är du ens närheten av att bli deprimerad så kommer du garanterat skuffas ned i en djup depression! Vissa får även svårt med drömmar, och som sagt all konditionsträning går ut genom fönstret eftersom man med dessa läkemedel blockerar adrenalin tillverkningen och det är i sig lugnande MEN det ger sidoeffekter som alla inte klarar av att hantera. Tål man ex. Candersartan eller Enalapril så är dom troligen minst dåliga - men ingen av dagens mediciner är utan kraftiga nackdelar med biverkningar som kan vara svåra att hantera för vissa. Rätt ofta ges också flera olika mediciner som ex Amlodipin i kombination med beta blockerare - men min personliga erfarenhet av just Amlodipin är SSRG (Sämsta Sortens Räv Gift) med otroligt kraftiga biverkningar med hög smärta i hela kroppen - medans vissa kan äta skiten utan någon effekt....

Kontrollfrågor man kan ställa mot läkare innan dessa mediciner skrivs ut:
1) Hur kommer dessa påverka min livskvalitet?
2) Hur kommer dessa påverka min träningsstil?
3) Hur slutar man med dessa om man får för svåra biverkningar (för biverkningar får man garanterat)?
4) Hur mycket reduceras risken? 10% eller?

5) Kan jag ta läkemedlet på kvällen innan jag går och lägger mig så att de värsta biverkningarna komme under sömnen så jag kan leva mera som en människa under dagtid?

Sedan ställer man frågan, lite grovt förenklat, till sig själv: Är det värt att må skit pga medicinen bara för att få "perfekt" blodtryck? Eller kan jag ta 2 års kortare liv och få leva bra fram tills dess?

Ja jag vet jag är färgad av skiten som jag fått gå igenom (jag har förhöjt blodtryck, testa allt som finns i praktiken och numera skiter jag i det hela) - blodtrycket är inte att leka med, men var vaksam på biverkningar och medicinen - ibland är inte piller svaret helt enkelt.

Högt blodtryck
En sak som kan vara lite lurig när det gäller blodtryck är just mätandet. Frasen "Slav under mätaren" kan lätt uppstå.... Så vissa individer blir stressade av att enbart tänka på blodtrycket och mätandet. Man "oroas" av att man har för högt blodtryck, och därmed får vissa stresspåslag som nästan garanterat ger förhöjt blodtryck. Ibland kallas detta för "vita rocken" eller då läkaren närvarande och då sticker trycket. Vissa blir stressade bara av att få en blodtrycksmätare på över armen monterad, medans vissa inte "bryr sig". Således, stress är klart en nyckel till det hela, men det blir väldigt lätt moment 22 - 24h mätningar kan i dessa fall hjälpa till - men det kan också i vissa mera sällsynta fall skapa stress. Under en 24h mätning kan man i princip inte göra något mer än att ligga i soffan om man skall få vettiga värden ut av den mätningen.

Det sagt, ta värdena med lite hänsyn till verkligheten: Målvärdet är 120/80 - men målvärdet tar ingen som helst hänsyn till dig som människa, utan är satt efter vad någon en gång i tiden definierat. Jag har försökt hitta evidens att just 120/80 vore bra, men delvis gått bet på detta.

Nu för tiden verkar man se det lite mera flexibelt, så att under 140 i övertryck skall inte behandlas. Mellan 140 och 160 är det en avvägning mot person som gäller. Kom ihåg att om man t.ex. anstränger sig med ett vasst cykelpass, så kommer inte kroppen ned i vila direkt efter - det tar timmar innan så sker. Samma sak med blodtrycket. Således 140-160, var medveten som sagt, men medicin ser jag inte som lösningen.

Över 160, och när man närmar sig säg 180-200 spannet, så kan en övergångsmedicinering (!) kanske bistå, men tänk på VAD då stoppar i dig - och var beredd på kraftiga biverkningar, för dom kommer som ett brev på posten. Ex BETA / Alfa blockerare kommer garanterat sätta pulstaket runt 120-125 bpm, och är du ens närheten av att bli deprimerad så kommer du garanterat skuffas ned i en djup depression! Vissa får även svårt med drömmar, och som sagt all konditionsträning går ut genom fönstret eftersom man med dessa läkemedel blockerar adrenalin tillverkningen och det är i sig lugnande MEN det ger sidoeffekter som alla inte klarar av att hantera. Tål man ex. Candersartan eller Enalapril så är dom troligen minst dåliga - men ingen av dagens mediciner är utan kraftiga nackdelar med biverkningar som kan vara svåra att hantera för vissa. Rätt ofta ges också flera olika mediciner som ex Amlodipin i kombination med beta blockerare - men min personliga erfarenhet av just Amlodipin är SSRG (Sämsta Sortens Räv Gift) med otroligt kraftiga biverkningar med hög smärta i hela kroppen - medans vissa kan äta skiten utan någon effekt....

3) Hur slutar man med dessa om man får för svåra biverkningar (för biverkningar får man garanterat)?

5) Kan jag ta läkemedlet på kvällen innan jag går och lägger mig så att de värsta biverkningarna komme under sömnen så jag kan leva mera som en människa under dagtid?

Sedan ställer man frågan, lite grovt förenklat, till sig själv: Är det värt att må skit pga medicinen bara för att få "perfekt" blodtryck? Eller kan jag ta 2 års kortare liv och få leva bra fram tills dess?

Ja jag vet jag är färgad av skiten som jag fått gå igenom (jag har förhöjt blodtryck, testa allt som finns i praktiken och numera skiter jag i det hela) - blodtrycket är inte att leka med, men var vaksam på biverkningar och medicinen - ibland är inte piller svaret helt enkelt.
Det var mycket felaktigheter och personligt tyckande blandat med vissa vettiga synpunkter. Jag bemöter åtminstone en viktig felaktighet: 24h-mätning kräver inte att man ligger i soffan hela det dygnet. Resultatet tar hänsyn till aktivitet och tid på dygnet. Om man tex ligger lite högt dagtid men det går ner på natten så är det oftast helt ok.

Högt blodtryck
Det är absolut bra att vara kritisk - men som nämns är det individuellt hur kroppen svarar på olika former av medicinering och det finns många varianter att testa, även i olika kombinationer.
Det finns folk som kan äta beta blockerare utan nämnvärda biverkningar och ändå prestera bra, för andra som mig själv var det ohållbart. Min fru tar amlodipin utan att hon märker något, jag har en annan "cocktail" - här är det viktigtaste i min mening att hitta en läkare som har ett flexibelt tankesätt och även villig att lyssna och förstå just din livssituation. I början i dialogen med min kardiolog så förstod hon inte alls varför jag motsatte mig betablockerare så - när jag förklarade min träningssituation tyckte hon "men så mycket ska man väl inte träna? cykla 20 mil är ju helt galet" osv. då är hennes referensram promenader typ.
Allt eftersom kunde vi närma oss i dialogen och nu har hon en större förståelse och är mer villig att lyssna och diskutera.

Att hitta en läkare som själv är väldigt aktiv är så klart ett stort plus men inte helt lätt.

Att mediciner behöver inte vara lisvlångt, men är heller ingen "dödsdom" direkt. Jag är rätt säker på att det går att få till en medicinering som ska funka för @Kashmirsocialist
Emellertid upplever jag det som att det finns en enorm förnekelsekultur och att högt blodtryck är skambelagt (oftast mest hos individen själv).
I min mening synd och onödigt - många som går med högt blodtryck alldeles för länge innan det blir ohållbart eller leder till ännu värre saker än mer oskyldiga varningssignaler.

Jag rekommenderar alla som ser en risk för hypertoni att köpa en vettig blodtrycksmätare och mäta hemma i lugn och ro, gärna flera mätningar på samma gång. Det är lätt att man jagar upp sig för den första mätningen och efter några minuter ser det betydligt bättre ut om man mäter igen.

Det är också ett bra hjälpmedel när.man håller på ställer in sin medicinering.

Högt blodtryck

Aj aj, jag beklagar verkligen din resa med biverkningar och så vidare, men precis som @Lejon ser jag en mängd felaktigheter i inlägget. Jag har stött på många läkemedelsskeptiker, framförallt de som är kraftigt emot psykofarmaka, och tyvärr finns det intet ont anande människor som lyssnar på skräckhistorierna och blir rädda för att ta medicin som kan hjälpa dem till ett bättre liv.

Högt blodtryck

Mkt konstiga synpunkter för mig som patient.
Enligt min läkare så används inte betablockerare mot detta idag och spec vi kör efter är 135/80(tror jag) efter 5 min sittvila mätandes sittande.
äter Amlodipin + annan.

Högt blodtryck

Blev ordinerad bisoprolol och losartan hösten 2018 pga förmaksflimmer och hypertoni. Var väldigt yr och trött i flera månader men det gick över och hade sedan inga besvär av medicineringen. Började träna jan -22 och trappade ut lm förra hösten/vintern. Tog sista bisoprololen i april, då en knapp halv tablett på 2.5 mg. Kan inte påstå att medicinering påverkat min träning negativt. Vet ju inte hur det hade varit om jag inte haft några lm då jag började träna. Och nu har jag så bra kondis så det är svårt att veta om utsättningen av lm gjort någon större skillnad. Fyller snart 67.

"De som utvecklar förmaksflimmer blir ofta rädda för att anstränga sig fysiskt. Det är dock felaktigt och de som är fysiskt inaktiva eller dåligt tränade har en ökad risk för att utveckla förmaksflimmer. För dem som utvecklat förmaksflimmer finns det stora vinster med att börja träna. De som tränar 3–5 ggr/vecka kan minska risken för att insjukna i en ny förmaksflimmerattack betydligt. Överviktiga som lyckas kombinera träning och viktnedgång kan t o m göra ännu större vinster"

Senast ändrad:
Högt blodtryck
Låter lite som att det bara är betablockerare som gäller vid högt blodtryck det finns ju annat, tex. Losartan, det läkemedlet bromsar inte pulsen.

Men i alla fall det var det här med 2 år kortare liv.
Om det vore så enkelt, men högt blodtryck kan orsaka så mycket lidande både för den drabbade och familjen.
Ett ex. min far blev halvsidesförlamad de sista 10 åren av sitt liv plus personlighetsförändringen som kom på det.
Så det där med att själv välja 2 år kortare liv låter väl enkelt och "bra" ,även om det nu var grovt förenklat, men det hör inte ihop med verkligheten.

Högt blodtryck
Låter lite som att det bara är betablockerare som gäller vid högt blodtryck det finns ju annat, tex. Losartan, det läkemedlet bromsar inte pulsen.

Om det vore så enkelt, men högt blodtryck kan orsaka så mycket lidande både för den drabbade och familjen.
Ett ex. min far blev halvsidesförlamad de sista 10 åren av sitt liv plus personlighetsförändringen som kom på det.
Så det där med att själv välja 2 år kortare liv låter väl enkelt och "bra" ,även om det nu var grovt förenklat, men det hör inte ihop med verkligheten.
Jag har testat betablockerare och de fungerade dåligt på mig - troligen för låg dos. Jag kunde träna och få upp pulsen någorlunda. Jag räknar inte med att få dem mot högt blodtryck i alla fall, ingen av mina släktingar medicinerar med sådana mot hypertoni.

Högt blodtryck

Det där är värt att poängtera! Högt blodtryck leder tveklöst till förhöjd risk för stroke. En eventuellt undvikbar stroke som gör en handikappad är riktigt trist och onödig.

Och som sagts, det brukar gå alldeles utmärkt att hitta fram till en medicinering med inga märkbara eller åtminstone helt godtagbara biverkningar om man har ett förhöjt blodtryck och behöver medicinera. Om det inte räcker med en substans i låg eller ”medeldos” brukar det vara bättre - både effektmässigt och biverkningsmässigt - att ta två olika substanser i låg dos än att ta maxdos av en substans.

Högt blodtryck
Jag har försökt hitta evidens att just 120/80 vore bra, men delvis gått bet på detta.
Jag fattar det som realpolitik. Har man en sjuk population och det verkar man ha i det här fallet vill man inte ha ett normalmått som klassar majoriteten som hypertona och som då behöver behandling. 120/80 är ett okej värde, men inte biologiskt optimalt. Runt 100/65 i snittvärde har man loggat hos små spillror av jägare/samlare som fortfarande lever isolerat och opåverkat av civilisation. Detta är troligtvis biologiskt optimala siffror.

Högt blodtryck
Jag fattar det som realpolitik. Har man en sjuk population och det verkar man ha i det här fallet vill man inte ha ett normalmått som klassar majoriteten som hypertona och som då behöver behandling. 120/80 är ett okej värde, men inte biologiskt optimalt. Runt 100/65 i snittvärde har man loggat hos små spillror av jägare/samlare som fortfarande lever isolerat och opåverkat av civilisation. Detta är troligtvis biologiskt optimala siffror.
Jo periodvis matunderskott och rörligt (lågintensivt) arbete verkar vara vad kroppen är byggd för egentligen. Konstant lätt stress och sömnbrist verkar den inte klara så bra däremot.

Tillbaka
Topp