Högt tryck i slanglöst?

mcperand

Aktiv medlem
Högt tryck i slanglöst?
Ja, jag vet att en av grejerna med slanglöst är att man kan/ska köra med lågt tryck, men det som är lågt tryck för mig är nog högt tryck för de flesta spetor här på Happy eftersom jag väger...mer än de flesta.

Så jag står till slut inför det ofrånkomliga (?) att skippa slangen efter många, många år med MTB, och min fråga till er är hur er erfarenhet är av att cykla slanglöst med relativt högt tryck? Tätar vätskan som den ska? Håller ventilen tätt (eller snarare runt den)? Är det något annat att tänka på?

Högt tryck i slanglöst?
Rent generellt så brukar vätskan täta bättre under högt tryck. Många landsvägscyklister kör ju numera tubeless, så är bara att köra på om du är sugen på att testa!

Högt tryck i slanglöst?
Undrar också vad folk kör med för tryck, själv är jag en glad amatör som precis börjat köra slanglöst och har 2 bar (vilket antagligen är alldeles för högt). Väger runt 70 och har en FS kör mest stökig/teknisk Uppsalastig

Högt tryck i slanglöst?
Sixten Fors sa:
rayy sa:
Rattnalle sa:
:D
Gillar hur du tänker.
Exakt. Saknas lite information här. Vilken dimension på däcken, vilka däck, dimension på fälgen (inre bredd), vilket tryck, hur mycket väger TS, vilken typ av cykling?

Då man kör slanglöst för allt ifrån fatbikes till landsväg är det väl något oviktigt? Tror knappast TS ska dra i 14bar i däcken.

Högt tryck i slanglöst?
mcperand sa:
Rattnalle sa:
Jag undvek att skriva det eftersom jag inte ville fastna i en diskussion om vad som är högt eller inte. "X psi - det är ju inte högt, jag kör Y psi" eller tvärt om. Välj ett högt som är högt för dig.
Meningslös diskussion, eftersom tryck är direkt proportionellt till däckets bredd/volym.
Du kan väl i alla fall berätta att du har 2,8" breda däck på en Spark 720 Plus eller vad det nu är, som kanske 70 mm breda när man mäter dess bredd monterade på dina fälgar? Om så är fallet:
40 psi är jättehögt tryck och är kanske inte att rekommendera, även om det säkert funkar. Vem behöver 40 psi?
30 psi är högt tryck och funkar utmärkt.
20 psi är väl vad folk i allmänhet kör med.

Högt tryck i slanglöst?
Sixten Fors sa:
rayy sa:
Rattnalle sa:
:D
Gillar hur du tänker.
Exakt. Saknas lite information här. Vilken dimension på däcken, vilka däck, dimension på fälgen (inre bredd), vilket tryck, hur mycket väger TS, vilken typ av cykling?

Då man kör slanglöst för allt ifrån fatbikes till landsväg är det väl något oviktigt?
Kan man köra slanglöst och ha högt tryck? Ja. Simple :)

Högt tryck i slanglöst?
Sixten Fors sa:
mcperand sa:
Rattnalle sa:
Jag undvek att skriva det eftersom jag inte ville fastna i en diskussion om vad som är högt eller inte. "X psi - det är ju inte högt, jag kör Y psi" eller tvärt om. Välj ett högt som är högt för dig.
Meningslös diskussion, eftersom tryck är direkt proportionellt till däckets bredd/volym.
Du kan väl i alla fall berätta att du har 2,8" breda däck på en Spark 720 Plus eller vad det nu är, som kanske 70 mm breda när man mäter dess bredd monterade på dina fälgar? Om så är fallet:
40 psi är jättehögt tryck och är kanske inte att rekommendera, även om det säkert funkar. Vem behöver 40 psi?
Du som är en rationell människa borde väl använda rationella enheter inte en märklig kombination av antika enheter.

Högt tryck i slanglöst?
Rattnalle sa:
Sixten Fors sa:
mcperand sa:
Rattnalle sa:
Du som är en rationell människa borde väl använda rationella enheter inte en märklig kombination av antika enheter.
I detta fall använder jag 2,8" och psi för att det är vad TS använder i sitt språkbruk, i hopp om ökad förståelse för vad jag pratar om.

Högt tryck i slanglöst?
rayy sa:
Rent generellt så brukar vätskan täta bättre under högt tryck. Många landsvägscyklister kör ju numera tubeless, så är bara att köra på om du är sugen på att testa!

Och på landsväg så verkar konsensus vara snarare att man INTE ska köra så högt tryck om det ska funka tillförlitligt, i synnerhet då det är manga variationer i fälg och däckdesign varför det funkar olika bra med olika fälg och däckalternativ och därför ska man hålla lägre tryck för att vara på säkra sidan typ.

Högt tryck i slanglöst?
rayy sa:
Sixten Fors sa:
Saknas lite information här. Vilken dimension på däcken, vilka däck, dimension på fälgen (inre bredd), vilket tryck, hur mycket väger TS, vilken typ av cykling?
Då man kör slanglöst för allt ifrån fatbikes till landsväg är det väl något oviktigt? Kan man köra slanglöst och ha högt tryck? Ja. Simple :)
Det händer att det höga trycket är för högt och då funkar det inte alls. Alltså Nej. Simple.

Högt tryck i slanglöst?
Jag har 27,5 3.0 Rocket ron slanglöst på 45mm breda fälgar, väger ca: 88kg kör på ca: 15 psi i bak och lite mindre i fram
fulldämpad bad Habit 1

Högt tryck i slanglöst?
Sixten Fors sa:
mcperand sa:
Rattnalle sa:
Jag uppskattar verkligen dina svar över lag och även så detta, men min fråga (med all ödmjukhet) var inte vilket tryck jag ska ha i mina däck - det har jag rätt bra koll på - utan om hur slanglöst brukar fungera när trycket blir högre, och då menar jag generellt högre än vad de flesta nog brukar köra med i sina slanglösa däck. Jag ville inte gå in på exakta tryck just för att "högt tryck" är väldigt olika för olika däck och olika dimensioner.

Men för att ge lite mer kött på benen: jag tänkte dels konvertera mina 27.5 2.8" Maxxis Rekon på 35 mm fälgar och dels slänga på ett par Rocket Ron 2.25" på ett par 29"-hjul för lite långlopp. Olika hjul, olika däck, olika tryck. Men högre än många andras.

Nog om detta.

Högt tryck i slanglöst?
mcperand sa:
Sixten Fors sa:
mcperand sa:
Rattnalle sa:
Jag uppskattar verkligen dina svar över lag och även så detta, men min fråga (med all ödmjukhet) var inte vilket tryck jag ska ha i mina däck - det har jag rätt bra koll på - utan om hur slanglöst brukar fungera när trycket blir högre, och då menar jag generellt högre än vad de flesta nog brukar köra med i sina slanglösa däck. Jag ville inte gå in på exakta tryck just för att "högt tryck" är väldigt olika för olika däck och olika dimensioner.

Men för att ge lite mer kött på benen: jag tänkte dels konvertera mina 27.5 2.8" Maxxis Rekon på 35 mm fälgar och dels slänga på ett par Rocket Ron 2.25" på ett par 29"-hjul för lite långlopp. Olika hjul, olika däck, olika tryck. Men högre än många andras.

Nog om detta.
Högt tryck har inget med tyckande att göra. Det är enkel matte. Däckets bredd * tryck = belastning på materialet (fälg, däck, TL-system etc.).

Vissa fälgtillverkare hanterar högre belastning än andra, alla DT Swiss aluminiumfälgar klarar samma belastning oavsett om fälgen är 18 eller 40 mm bredd. Mavic lite mindre, flera Stan´s fälgar ännu mindre.

Bilagor

• Tryck_igen.png
    Tryck_igen.png
    3.8 KB · Besök: 36
Högt tryck i slanglöst?
Sixten Fors sa:
mcperand sa:
Sixten Fors sa:
mcperand sa:
Rattnalle sa:

Nog om detta.
Högt tryck har inget med tyckande att göra. Det är enkel matte. Däckets bredd * tryck = belastning på materialet (fälg, däck, TL-system etc.).

Vissa fälgtillverkare hanterar högre belastning än andra, alla DT Swiss aluminiumfälgar klarar samma belastning oavsett om fälgen är 18 eller 40 mm bredd. Mavic lite mindre, flera Stan´s fälgar ännu mindre.
Åter igen, dina svar är mycket bra och intressanta, men inte svar på min fråga. Jag undrar inte hur mycket fälgarna tål, utan hur det brukar fungera med slanglöst i dessa fall. Läcker det lättare vid högre tryck? Håller de tätt om däcket får ett litet stickhål även vid högre tryck? Större hål? Osv, osv. Jag kan både hållfasthetslära, termodynamik och materialfysik både på mikro- och makronivå, men jag har aldrig kört slanglöst. Jag tror du fokuserar på detaljer och missar det stora här, fast jag är oerhört tacksam för den tid och insats du lägger, både här i och i Forumet i stort.

Högt tryck i slanglöst?

Bilagor

• stans.png
    stans.png
    8 KB · Besök: 38
Högt tryck i slanglöst?
Generellt tätar det bättre med högre tryck än lågt. Tills du överskrider materialens kapacitet.
Får du hål, blir effektern det motsatta, d.v.s högre tryck kommer läcka mer och snabbare.
Har du punkavötska i blir det mer effektfullt ju mer tryck du har när du spränger däcket.
Kör bara
:-)

Högt tryck i slanglöst?
mcperand sa:
Läcker det lättare vid högre tryck? Håller de tätt om däcket får ett litet stickhål även vid högre tryck? Större hål? Osv, osv. Jag kan både hållfasthetslära, termodynamik och materialfysik både på mikro- och makronivå, men jag har aldrig kört slanglöst. Jag tror du fokuserar på detaljer och missar det stora här, fast jag är oerhört tacksam för den tid och insats du lägger, både här i och i Forumet i stort.

Svaret är: Det funkar utmärkt med rätt tryck. För lågt tryck och däcken riskerar att burpa/lossna. För högt tryck och däcken riskerar att lossna. Hur lätt är beroende på hur fälgens kanter ser ut, höjd och profil. Även däckets konstruktion (sidoväggar/kanttrådsmaterial) påverkar hur bra/dåligt däcket sitter fast på fälgen vid onödigt lågt resp. onödigt högt tryck.

Avseende förmåga att täta hål genom själva däcket: Alla tryck som inte är för höga funkar utmärkt och tillräckligt lika bra för att avrunda till lika bra.

Högt tryck i slanglöst?
MickeMud sa:
Generellt tätar det bättre med högre tryck än lågt. Tills du överskrider materialens kapacitet.
Får du hål, blir effektern det motsatta, d.v.s högre tryck kommer läcka mer och snabbare.
Har du punkavötska i blir det mer effektfullt ju mer tryck du har när du spränger däcket.
Kör bara
:-)
Bättre svar än så kan inte TS få på en så ospecifik och luddig fråga.

Högt tryck i slanglöst?
Jävlar vilken wall of text!

Mcperand: har med god framgång kört högre tryck i olika tubelessarrangemang, har funkat fint (MTB Maxxis/Schwalbe/Bontrager/Michelin)

Högt tryck i slanglöst?
Preacher sa:
Jävlar vilken wall of text!

Mcperand: har med god framgång kört högre tryck i olika tubelessarrangemang, har funkat fint (MTB Maxxis/Schwalbe/Bontrager/Michelin)
This. Som sagt, frågan gällde huruvida tubelessvätska och ventiler håller tätt.
Personligen upplever jag att väskan tätar bättre vid högt tryck, har inte upplevt mer problem kring ventiler eller annat heller.

Skål!

Högt tryck i slanglöst?
Jag har aldrig fattat varför man ska köra med lägre tryck bara för att man kör utan slang, visst man klämmer slangen med lågt tryck men å andra sidan smäller man i fälgen lika lätt oavsett man kör med slang eller inte.

Jag kör med 2,3 däck, 150 i slag fram å bak, väger ca 70 kilo med kläder och har ett tryck enligt pumpen på 25 psi fram å 27 bak. Under de så slår jag igenom lätt.

Högt tryck i slanglöst?
D i U sa:
Jag har aldrig fattat varför man ska köra med lägre tryck bara för att man kör utan slang, visst man klämmer slangen med lågt tryck men å andra sidan smäller man i fälgen lika lätt oavsett man kör med slang eller inte.

Jag kör med 2,3 däck, 150 i slag fram å bak, väger ca 70 kilo med kläder och har ett tryck enligt pumpen på 25 psi fram å 27 bak. Under de så slår jag igenom lätt.

1) hur kalibrerad är din pump?
2) dr0par du till plat från hustak? Låter som du har sjukt högt tryck?

Högt tryck i slanglöst?
glitch sa:
D i U sa:

Nja med lägre tryck slår de ju igenom till fälgen för mig. Trycket e inte högre än att jag kan trycka ner rummen typ 1 cm ner i däcken.

Högt tryck i slanglöst?
D i U sa:
glitch sa:
D i U sa:

Nja med lägre tryck slår de ju igenom till fälgen för mig. Trycket e inte högre än att jag kan trycka ner rummen typ 1 cm ner i däcken.

Låter högt som sagt. Jag väger typ 83 så med kit ett par kg till och kör typ 16/18 f/b ibland nån psi till och slår aldrig igenom. Med 27 psi bak skulle jag lätt inte kunna trycka en cm.
Kör accugauge med stora skalan som är kollad mot andra mätare.

Högt tryck i slanglöst?
glitch sa:
D i U sa:
glitch sa:
D i U sa:

Låter högt som sagt. Jag väger typ 83 så med kit ett par kg till och kör typ 16/18 f/b ibland nån psi till och slår aldrig igenom. Med 27 psi bak skulle jag lätt inte kunna trycka en cm.
Kör accugauge med stora skalan som är kollad mot andra mätare.
Jag väger strax under 70, så strax över med ryggsäck och så. Slår igenom någon enstaka gång ibland med 1,7 bar bak i 2,35-2,4" däck om jag är klumpig när det går fort. Är nog uppe och nosar på 1,8 om jag cyklar utför. 1,5-ish fram kan också slå igenom men lätt någon enstaka gång ibland. 1,2-1,3 bar funkar väl på rådjursstig men jag har inte klarat mig med så låga tryck sen jag var nybörjare och cyklade långsamt. Jag tycker alltså D i Us tryck låter helt normalt.

Senast ändrad:
Högt tryck i slanglöst?
Rattnalle: Kul att nån mer kör på liknande tryck. Jag hittade ett klipp på youtube där dom frågat vilket tryck ews åkarna kör på, mellan 22-26 var vanligt även där.

Högt tryck i slanglöst?
Är nog bara att konstatera att det är väldigt individuellt :)
Skulle inte säga att Hellas är rådjursstig och skulle inte heller anse mig vara nybörjare. Sen skulle jag absolut också köra högre tryck för ren utförsscykling men på stökig stig där man får bröta mycket själv tycker jag det blir studsigt med mycket högre tryck och har som sagt inga problem med att slå igenom ändå.

Högt tryck i slanglöst?
Kör också 1,5-1,6bar fram och 1,85-1,9bar bak, har förstört 3st kolfälgar och bucklat lika många alufälgar. Efter andra kolfälgen gick av så kör jag endast på däck tyngre än 1kg.

Senast ändrad:
Högt tryck i slanglöst?
Jag kör bara precis så mycket jag behöver för att inte kvadda däck och fälgar i allt för rask takt :)

Vissa av oss är väl osmidigare än andra helt enkelt.

Högt tryck i slanglöst?
D i U sa:
Rattnalle: Kul att nån mer kör på liknande tryck. Jag hittade ett klipp på youtube där dom frågat vilket tryck ews åkarna kör på, mellan 22-26 var vanligt även där.

Jo, fast det är lite skillnad på en proffsåkare i EWS med långa utförsåk i tävlingstempo där en punka sabbar resultaet och stigcykling av motionär i Stockholm (alltså mig själv) :)
Sen lär det skilja några psi hit och dit mellan olika pumpar mm.
Vid närmare eftertanke körde jag nog i 19-20 psi nu senast nu när det är torrt bak och 17-18 fram, men lägre i vintras / blött.

Högt tryck i slanglöst?
2,2 bar 2 dagar i Järvsö. 2,4 highroller. Väger under 70 med utrustning.

Bilagor

• IMAG0650_1.jpg
    IMAG0650_1.jpg
    334.1 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
Högt tryck i slanglöst?
Men nu blev det ju en diskussion om olika specificerade tryck, helt mot TS vilja. TS vill ju bara veta om slanglöst funkar vid ett ospecificerat högre tryck än vanligt, oklart vad som menas med vanligt och högre.

Tillbaka
Topp