Höja styre på äldre Crescent

Hej,
Jag är helt grön på cyklar. Köpte igår en äldre crescent. Enligt säljaren är den 40 år gammal.
Går det höja styret på denna? Jag har skruvat av där nere vid ramen men det verkar inte vara några lösa delar och skruven där uppe vid styret släpper inte.

Ursäkta min okunnighet och att jag inte ens känner till vad delarna heter men skulle uppskatta om ni kan svara på detta.

1000001633.jpg
1000001634.jpg

Hej,
Jag är helt grön på cyklar. Köpte igår en äldre crescent. Enligt säljaren är den 40 år gammal.
Går det höja styret på denna? Jag har skruvat av där nere vid ramen men det verkar inte vara några lösa delar och skruven där uppe vid styret släpper inte.

Ursäkta min okunnighet och att jag inte ens känner till vad delarna heter men skulle uppskatta om ni kan svara på detta.

Visa bilaga 694947Visa bilaga 694948
IMG_3906.jpeg

Släpp på den här bulten. Om den inte rör sig fritt upp och ned så ge den en kyss med en klubba. Släpper den då så ska du sedan kunna höja och sänka styrstammen. Den ser dock ut att sitta ganska högt redan nu och du ska inte ställa den högre än angiven maxhöjd.

Hej,

Visa bilaga 694947Visa bilaga 694948
Biltema (!) har en video på ämnet för din typ av styrstam: https://www.biltema.se/yosemite/cyklar/cykelservice---sa-gor-du-sjalv/justering-av-styre/

Men det ser ut som att det redan är ganska maxat, du vill inte gå förbi minimalt instick i ramen. Det kan krävas en större ram (eller kortare förare) för att få det att funka.

Visa bilaga 694949
Släpp på den här bulten. Om den inte rör sig fritt upp och ned så ge den en kyss med en klubba. Släpper den då så ska du sedan kunna höja och sänka styrstammen. Den ser dock ut att sitta ganska högt redan nu och du ska inte ställa den högre än angiven maxhöjd.
Tack för snabbt svar. Jo, jag försökte med insex men den sitter som berget. Ska jag slå till på den?

Tack för snabbt svar. Jo, jag försökte med insex men den sitter som berget. Ska jag slå till på den?
Kan du inte släppa på bulten så hjälper det inte att slå på den. Om den däremot går runt och höjs men stammen inte släpper så kan det behövas ett knack.
Ös på med wd40 eller liknande om du misstänker att den sitter fast pga rost.

Bildgoogla ”quill stem” så ser du hur den är konstruerad.

Du skall nog skruva i den en bit och sedan slå till på skruven. Så att expandern inuti släpper.
Rostolja underlättar.
Du kan också testa att klämma framhjulet mellan benen och vrida på styret.

Visa bilaga 694951
Fick loss den men styret sitter som berget. Går varken upp eller ner.
Du skall inte skruva ur den långa skruvan utan bara lossa en bit och sedan slå ner kilen genom ett slag på skruvans huvud.
Fast du kan nog inte höja styrstammen särskilt mycket utan att äventyra säkerheten, den ser ut att sitta högt redan.

Som redan nämnts av andra finns det nog inte mycket marginal att höja styrstolpen.
Några andra alternativ, byta till högre styre eller gilla läget och trampa på med det du har.

Tack för alla svar.

Nu verkar det som att grejen som är markerad med D har fastnat inne i röret på något vis.Visa bilaga 694953
Det är den som losnar om den får ett lagom hårt slag på sig ovanifrån när man slår på skallen på den långa skruven.

Du behöver nog försöka skruva i skruven igen, och när den bottnat skruva ur typ två varv, och sen slå med gummiklubba.

Det borde finnas längre styrstammar att köpa så du kan få upp styret en bit. Alternativt skaffa en annan typ av styre med handtagen högre än fästpunkten vid styrstammen. Ape hangers om man vill ha ett riktigt högt styre. ?

Jag har samma problem med mitt styre på en gammal Crescent och funderar på en ny lösning. Styret ser ändå för jäkligt ut, med rost som kommit fram genom kromet. Fin cykel du köpt, för övrigt. Hur mycket fick du ge för den?

1714042567907.png

Det borde finnas längre styrstammar att köpa så du kan få upp styret en bit. Alternativt skaffa en annan typ av styre med handtagen högre än fästpunkten vid styrstammen. Ape hangers om man vill ha ett riktigt högt styre. ?

Jag har samma problem med mitt styre på en gammal Crescent och funderar på en ny lösning. Styret ser ändå för jäkligt ut, med rost som kommit fram genom kromet. Fin cykel du köpt, för övrigt. Hur mycket fick du ge för den?

Visa bilaga 694961
Får fundera på det. 500 kr så jag är väldigt nöjd.

Bra pris! Jag har kostat på min liknande hoj ungefär 500 kr också, inkl. inköpskostnad, och den är inte alls lika fin i lacken som din. Har dessutom lagt ned en hiskelig massa timmar på att fixa till den. Hur hittade du din hoj? Annons?
Ja, den var fin faktiskt. Annons på blocket, själv så?
Inte för att vara sån, men varför vill du höja styret? Det är ju svinhögt redan?
Jag är för lång.

Sadelhöjden indikerar inte riktigt det, men å andra sidan kanske du har den relativt lågt. Styret är nämligen väldigt högt i förhållande till sadeln (beror iofs på hur du vill sitta, men med en cykelnörds mått så..) Det skulle kunnat betyda att du är relativt kort och sitter utsträckt framåt. Många tänker att om man är framåtlutad är styret för lågt och man behöver man höja det. Men det kan lika gärna vara att det är för långt bort, framåt.. Tänk liten tant på "vuxencykel" med 28" hjul, sadeln i botten, styret i himlen. Armarna som en HA medlem rakt ut. Fötterna pekandes nedåt i botten på pedalvarvet för att benen inte riktigt når. För stor cykel...
Ville mest kolla så det inte var den varianten ?

Vill du ha upp styret mer för att du är för lång, då är väl hetaste tipset att byta till en annan styrstam, eller ett högre styre.

Har du bråttom till akuten? Jag har sett för många avbrutna styrstammar, en t.o.m. höjd hos en "LBS", honklarade sej visserligen men det var knappast cykelskojarens förtjänst. Vill du komma närmare styret kan du testa att vända på sadelklamman och du kommer åtskilliga centimetrar närmare

Tillbaka
Topp