Höjd licensavgift för 2010

Undrar om någon får en cykeltidning på köpet, trots att jag har haft licens dom senaste 11 åren blev jag utan tidning senast det begav sig... Att priset har gått upp med 70kr är väl inte mer än något annat i sammhället, billigare lär det åmtinstonde inte bli :-/ T

Kostade 330 i början av 2008. Sänktes till det 2008 (?) då tidningen Nya Cyklisten inte längre ingick. Det hade den i och för sig inte gjort på flera år men de 200 xtra som den kostade låg alltså kvar i många år. I samband med årsmötet i år höjdes licensavgiften för Elit/Veteran till 400. Nu till 600. SCF behöver säkert pengarna så att de har råd att betala lön och övertidsersättning till sin generalsekreterare som gör så mycket gott för cykelsporten.

FYFAN FÖR DETTA! Vadfan ska dem jevlarna med pengarna till? "SCF" har jag aldrig lagt märke till gör dem ens något för cyklingen i sverige? Det är väl mest "eldstjälar" som gör allt arbete här inte nått jevla scf nu är ja pissed of!

Skönt att man inte ska tävla då för 600:- på ett år har man ju inte råd med. Det var ju verkligen jättemycket pengar.

Själv skulle jag kunna fixa en licens endast för försäkringen som ingår, 50:- i månaden kan jag nästan ha råd med.

captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> försäkringen gäller väll bara vid tävling?

Så kanske det var? Jag fick för mig att den gällde även vid träning och att det var en anledning till varför även motionärer skulle skaffa sig en sådan licens istället för att lösa engångslicenser eftersom man alltid är försäkrad på just tävlingar.

Nåväl, på SBR ocg TdR lär den ju inte gälla oavsett, därför kör jag vidare på den som ingår i Cykelfrämjandet, den betalade alla mina läkarkostnader för armen förra året.

Jag skulle vara OTROLIGT intresserad av att se motiveringen till en höjning på nästan 100% gentemot vad jag pyntade 2009.

- Slipper vi betala extra vid utlandstävlingar nu då?
- Får vi en fin fysisk licens istället för en anteckning i ett jävla excel-ark?

captain8track skrev:
> försäkringen gäller väll bara vid tävling?

Nej, försäkringen täcker all cykling eller träning för cykling. Jag fick ut så det täckte alla kostnader inkl rehab + ytterligare någon tusenlapp för sveda & värk när jag vurpade i Hellas och slet av ett ligamnet i tummen ! Tror den utbetalningen täckte många års licenskostnad btw :-) T

Little Stereo skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > försäkringen gäller väll bara vid tävling?
>
>
> Nej, försäkringen täcker all cykling eller
> träning för cykling. Jag fick ut så det täckte
> alla kostnader inkl rehab + ytterligare någon
> tusenlapp för sveda & värk när jag vurpade i
> Hellas och slet av ett ligamnet i tummen ! Tror
> den utbetalningen täckte många års
> licenskostnad btw :-) T

Ni får sluta vurpa så licensen sänks då...

Skämt åsido, men det är ju bra att försäkringen täcker men det är en ganska grov höjning.

helgon skrev:
> Känns ju lite sådär att man betalade 330kr för
> 1år sedan och ska nu betala 600kr.... man skulle
> ju vilja veta varför man höjer den nästan
> 100%????

Den var 530 tidigare, sen sänktes den (för att få fler licensierade cyklister?) :-/ T

Den sänktes för att 200 av avgiften täckte kostnaden för Tidningen Nya Cyklisten... som i och för sig hade slutat ges ut två år tidigare men som man fortfarande tog betalt för...

Det är väl uppenbart varför samma anledning till att dom sänkte förut för att få fler licensierade cyklister så höjer dom nu för det är för många licensierade cyklister nu :-)

Road_Runner skrev:
> Det är väl uppenbart varför samma anledning
> till att dom sänkte förut för att få fler
> licensierade cyklister så höjer dom nu för det
> är för många licensierade cyklister nu :-)

Så kan det nog vara. Det behövs en gallring lite då och då.

Avgiften sänktes efter påtryckningar av medlemmar. Avgiften innan (på ca: 500:-) var menad att vara en temporär avgift.

Kommer nu ej ihåg varför den var på 500 pix men vill minnas mig att SCF bordlade frågan om licenskostnad, de skulle utreda vad den skulle kosta men kunde inte ta tag i frågan just då.

Då kom de överens om 500:- som en temporär avgift, och sedan rullade det på till 2008. Då sänktes den (som tidigare nämnt) till en nivå som var mer rimlig.

Varför den nu skall smackas upp i 600:- är ett mysterium.

Jag tycker att utlandslicensen är en riktigt smart grej. Det kostar 100:- extra att få ett utlandstillstånd, som väl gäller i ett land om jag inte minns fel. Sedan kan man köpa den i inplastad form också. Förr 100:- extra. Då får man en plastficka vid sidan av som man kan stoppa sin licens i.

/Erik

madeiraguide skrev:
> Jag tycker att utlandslicensen är en riktigt
> smart grej. Det kostar 100:- extra att få ett
> utlandstillstånd, som väl gäller i ett land om
> jag inte minns fel. Sedan kan man köpa den i
> inplastad form också. Förr 100:- extra. Då får
> man en plastficka vid sidan av som man kan stoppa
> sin licens i.
>
> /Erik

Hoppas verkligen du va ironisk!...

Nåja, vi kanske ska vara glada så länge vi håller oss under ridsportens 900kr licens, krav på "grönt kort", samt en snordyr licens för hästen/cykeln dessutom.

Och klubbmedlemskap på det då, men det är ju samma.

Visst det är en sur höjning men för mig som cyklar 12 månader om året är det skönt att ha en extra försäkring för 50kr i månaden.

MTBiker skrev:
> Visst det är en sur höjning men för mig som
> cyklar 12 månader om året är det skönt att ha
> en extra försäkring för 50kr i månaden.

+1 Man får dela kostnade på dom månader man har nytta av försäkringen och inte eventuella tävlingar man tänker köra...
Det tråkiga är att det förmodligen finns rätt många happyiter som har missat att anmäla skador och därför ej blivit ersatta för utlägg/trasiga kläder/ersättning för men eller kvarstående rörelsenedsättningar osv :-( T

Little Stereo skrev:
>
> Det tråkiga är att det förmodligen finns rätt
> många happyiter som har missat att anmäla skador
> och därför ej blivit ersatta för
> utlägg/trasiga kläder/

Ah, så syftet är alltså att om man river sönder sina cykelbyxor så ska licensen stå för det? Ju fler som kommer på att man kan få nya byxor via SCF desto dyrare blir då licensen.

Ett annat sätt skulle kunna vara att man köper sina byxor själv.

Egentligen handlar det väl inte om pengarna utan mer att man vill veta varför? 330-600kr är ju ganska mycket skillnad även om det är småpengar så vill man veta orsaken...

TBone skrev:
> Ah, så syftet är alltså att om man river
> sönder sina cykelbyxor så ska licensen stå för
> det? Ju fler som kommer på att man kan få nya
> byxor via SCF desto dyrare blir då licensen.
>
> Ett annat sätt skulle kunna vara att man köper
> sina byxor själv.

Fast hur tänker du nu? Ska man skuldbelägga de som betalar för en försäkring och som sedan skadeanmäler det som försäkringen täcker, alltså det som de faktiskt har betalat för? Eller är du provocerad över att licensförsäkringen täcker all cykling och inte bara tävling? Eller vill du bara argumentera som vanligt? ;-)

Utan att ha kikat på SCF:s budget skulle jag bli förvånad om den skadeförsäkring som ingår i licensen står för en så stor del som vissa verkar tro. Fredrikshof tecknade precis en kollektiv skadeförsäkring som gäller alla medlemmar alldeles oavsett om man tävlar eller inte, och medlemsavgiften har inte höjts på grund av detta. Utslaget på många försäkringstagare blir det inga fantasisummor (som ju är själva poängen med försäkringar).

Det trista är väl att om man vill tävla lite så måste man köpa en försäkring som även gäller när man tränar, och som dessutom verkar vara flat rate oavsett vad man kör.

Kan man plocka ut en ny dh-hoj på scf-försäkringen när man skrotat den gamla i ett stenröse? Då är det ju klart värt, förutsatt att man kör just dh och inte t.ex. LVG där man ytterst sällan skrotar in i stenrösen.

Har mejlat en kille på förbundet om varför en höjning på 100% är nödvändig.

Jag sade att man gärna vill vad man får för dem extra 300kr.

Småpengar men många bäckar små brukar det bli i den hära sporten.

btw, tävlingslicens ger även försäkring om du tränar på fritiden, mao. det är bra att ha.

marran skrev:
> Det trista är väl att om man vill tävla lite
> så måste man köpa en försäkring som även
> gäller när man tränar, och som dessutom verkar
> vara flat rate oavsett vad man kör.

Vill du tävla lite och kan nöja dig med sport-klass går det alldeles utmärkt att lösa engångs-licens på de tävlingar som du vill köra. På långloppscupen får du köra valfri klass med engångslicens.

Sedan skriker vissa i den här tråden precis som om det vore obligatoriskt med tävlingslicens bara för att man vill cykla, så är det givetvis inte. Jag kan väl också tycka att det är en rejäl höjning och är lite nyfiken på anledningen, men det gör inte att jag sitter och dunkar näven i bordet på happy och kräver rättvisa.

fredrikw skrev:

>
> Fast hur tänker du nu? Ska man skuldbelägga de
> som betalar för en försäkring och som sedan
> skadeanmäler det som försäkringen täcker,
> alltså det som de faktiskt har betalat för?
> Eller är du provocerad över att
> licensförsäkringen täcker all cykling och inte
> bara tävling? Eller vill du bara argumentera som
> vanligt? ;-)

Egentligen så vill jag mest bara flejmbejta, julen är på tok för händelselös. Men min grundtanke är att det är lite fånigt att för att tävla så måste man ha en försäkring som försäkrar kläderna. Jag förstår att det kan finnas rimlighet för en specialförsäkring för kroppsskador som uppstår då vanlig försäkringar inte gäller. Men som det är nu är det lite som att man får en skinka på köpet om man köper linser på Konsum. En del blir säkert glada, men många som bara vill ha linser skulle nog vara gladare om de slapp prispåslaget som skinkan innebär.

Miss Lycka skrev:
> Läge att ta reda på vad försäkringen
> innefattar?

Stod åtminstonde förr på SCFs hemsida... :-) T

TBone skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Fast hur tänker du nu? Ska man skuldbelägga
> de
> > som betalar för en försäkring och som sedan
> > skadeanmäler det som försäkringen täcker,
> > alltså det som de faktiskt har betalat för?
> > Eller är du provocerad över att
> > licensförsäkringen täcker all cykling och
> inte
> > bara tävling? Eller vill du bara argumentera
> som
> > vanligt? ;-)
>
> Egentligen så vill jag mest bara flejmbejta,
> julen är på tok för händelselös. Men min
> grundtanke är att det är lite fånigt att för
> att tävla så måste man ha en försäkring som
> försäkrar kläderna. Jag förstår att det kan
> finnas rimlighet för en specialförsäkring för
> kroppsskador som uppstår då vanlig
> försäkringar inte gäller. Men som det är nu
> är det lite som att man får en skinka på köpet
> om man köper linser på Konsum. En del blir
> säkert glada, men många som bara vill ha linser
> skulle nog vara gladare om de slapp prispåslaget
> som skinkan innebär.

Är det inte väldigt praktiskt med en försäkring som både täcker dig och kläderna du har på dig, eller tycker du det brukar vara smidigt att få ut ersättning från försäkringsbolag ? Kanske är kläderna (och tex glasögon) med i försäkringen för att det täcks upp dåligt i hemförsäkring eller kanske för att kläderna klipps sönder på sjukhuset om man kommer dit med benbrott och liknade skador ?
Skit i samma, nog skulle man kunna tycka att även SCF borde ha en offentlig ekonomisk redovisning som den förening det är och som även förklarar vad intäkterna från tävlingslicens går till :-/ T

TBone skrev:
> Egentligen så vill jag mest bara flejmbejta,
> julen är på tok för händelselös. Men min
> grundtanke är att det är lite fånigt att för
> att tävla så måste man ha en försäkring som
> försäkrar kläderna. Jag förstår att det kan
> finnas rimlighet för en specialförsäkring för
> kroppsskador som uppstår då vanlig
> försäkringar inte gäller. Men som det är nu
> är det lite som att man får en skinka på köpet
> om man köper linser på Konsum. En del blir
> säkert glada, men många som bara vill ha linser
> skulle nog vara gladare om de slapp prispåslaget
> som skinkan innebär.

Kopplingen mellan tävlingscykling och kläder som används vid utövandet av denna är väl ändå något mer tydlig än kopplingen mellan linser och skinka? Alldeles oavsett om man flejmbejtar eller inte =) De flesta cyklister med tävlingsambitioner cyklar ju i speciella cykelkläder och inte i vardagsjeansen och sina favoritsneakers vid träning och tävling, varför dessa är en del av de kostnader man har för tävlandet på samma sätt som utrustningen är.

Fast viss som tävlar är sponsrade, de betalar (väl) inte för sina kläder?

Och om jag cyklar dh i mina gamla avklippta jeans är jag kanske inte så sugen på att vara med och betalar när någn xc-racerboy repar upp sina Assos mot en kvist?

Jag tyckte skink-analogin var ganska bra faktiskt. Fast jag tar mig friheten att göra en ny version:
Antag att skinka ingår på köpet när man köper senap, eftersom dessa ändå "hör ihop". Trist bara om jag ville ha senapen till korv istället, men blev sittande med en skinka också.

Vad jag försöker säga är att en obligatorisk avgift som ju tävlingslicensen är (om man vill tävla) bara bör innehålla det som gör den obligatorisk (dvs försäkringen mot personskada antar jag) och därmed vara så billig som möjligt, och så kan var och en sen välja att lägga till försäkring på sina vita Assosbrallor om man nu kör med såna. Det blir lite mindre kommunistiskt på det viset :)

Jag kan tillägga att jag varken har något emot senap, skinka, xc-racerboys eller vita Assosbrallor, utan de används bara som slagträn i debatten

Normalt er det en dårlig forsikring man får via licensen, ofte vil man være bedre dækket via ens egne forsikringer.
I Danmark har man lige sænket prisen på 2010 licensen, idet man har taget forsikringen bort, fordi den faktisk ikke dækkede noget, men derimod var den dyr!.

Jeg ved, at hvis man ødelagde et par STI greb så fik man det dækket efter en prismodel der gik på gamlebremse greb uden STI.

marran skrev:
> Fast viss som tävlar är sponsrade, de betalar
> (väl) inte för sina kläder?
>
> Och om jag cyklar dh i mina gamla avklippta jeans
> är jag kanske inte så sugen på att vara med och
> betalar när någn xc-racerboy repar upp sina
> Assos mot en kvist?
>
> Jag tyckte skink-analogin var ganska bra faktiskt.
> Fast jag tar mig friheten att göra en ny version:
>
> Antag att skinka ingår på köpet när man köper
> senap, eftersom dessa ändå "hör ihop". Trist
> bara om jag ville ha senapen till korv istället,
> men blev sittande med en skinka också.
>
> Vad jag försöker säga är att en obligatorisk
> avgift som ju tävlingslicensen är (om man vill
> tävla) bara bör innehålla det som gör den
> obligatorisk (dvs försäkringen mot personskada
> antar jag) och därmed vara så billig som
> möjligt, och så kan var och en sen välja att
> lägga till försäkring på sina vita
> Assosbrallor om man nu kör med såna. Det blir
> lite mindre kommunistiskt på det viset :)
>
> Jag kan tillägga att jag varken har något emot
> senap, skinka, xc-racerboys eller vita
> Assosbrallor, utan de används bara som slagträn
> i debatten

Dina dyra Poc-skydd, flashiga goggles och Troy Lee-hjälm inkluderas i försäkringen också, lär kosta dubbelt upp några Assos kläder... ;-) T

Kasper1 skrev:
> Normalt er det en dårlig forsikring man får via
> licensen, ofte vil man være bedre dækket via ens
> egne forsikringer.
> I Danmark har man lige sænket prisen på 2010
> licensen, idet man har taget forsikringen bort,
> fordi den faktisk ikke dækkede noget, men derimod
> var den dyr!.
>
> Jeg ved, at hvis man ødelagde et par STI greb så
> fik man det dækket efter en prismodel der gik på
> gamlebremse greb uden STI.

I Sverige ingår inte cykeln alls i försäkringen som kommer med licensen, enbart cyklisten och det denna har på sig :-) T

Den svenska licensförsäkringen verkar dock vara vettig. Jag vet flera som fått ut fin ersättning på den i samband med olyckor. Och med tanke på att den vanliga hemförsäkringen/olycksfallsförsäkringen ofta har undantag för tävling och träning inför tävling (vilket de förmodligen kan klassa all cykling som om man nån gång tävlar...), så känns det ännu smartare med en cykelspecifik försäkring.

Även om jag inte tävlar en sekund under 2010 så tänker jag ändå skaffa licens (fast nån tävling blir det säkert!).

Jag tycker prishöjningen är i grövsta laget, men samtidigt är 50 kr/mån inte farligt mycket. Som en pizza i månaden, liksom...

Tillbaka
Topp