Hökensås mtb

Hefaistos

Ny medlem
Hökensås mtb
Hallå.
Ska cykla i hökensås om 2 helger med några kompisar. Tänkte höra mig för lite om bra rundor, vart man kan få tag i kartor och annat matnyttigt. Någon som har några vassa tips?

Hökensås mtb
Jag skulle gärna vilja veta detta oxå. Har hört att Skövde CK har haft något träningsläger där, ska tydligen gå bra att köra utifrån campingbyn där uppe.

Hökensås mtb
Hökensås är genomkorsat av stig och småvägar, så det finns hur många turval som helst. Men vill man förenkla det hela lite så går det en vandringsled (västra vätterleden) på snedden genom hela området (orange markering) mellan semesterbyn i nordväst och Fagerhult i sydost. Sen finns det ett antal slingor som utgår från semesterbyn, där den längsta och bästa är 19 km.

Hökensås är väldränerat, så det är inte särskilt lerigt. Finns dock ett och annat kärr, men mtb är inte mtb om man inte är smutsig efteråt!

Kolla denna site, här finns nog det mesta:

http://www.skaraborgsleder.se

Vi brukar cykla leden från Fagerhult och sen gå över på 19-km-spåret upp till semesterbyn och sen tillbaka igen. Det går att fika och fylla vattenflaskor i semesterbyn. Cyklingen kan betecknas som lätt men kul.

Erik

Senast redigerad av en moderator:
Hökensås mtb
Hej.
Ett hett tips från medlem i Hjo VK gällande cykling på Hökensås.
Om du vill köra en slinga på 19 km som innehåller allt, och då menar jag verkligen allt!
Sköna slingrande stigpartier, branta upp & nerförsbackar, tekniska partier, cykling utmed sjöar m.m.
då ska ni åka till Semesterbyn på Hökensås, leta upp spårcentralen och följ den svarta 19 km leden.
Jag har provat många MTB spår & leder, långlopp m.m., men inte mycket slår denna slinga, Kinnekulleleden håller samma klass, men detta på Hökensås måste ni bara prova.
Vi från Hjo VK har kört träningsläger under mer än 10 års tid i detta område, lika uppskattat varje gång.
Prova.
MVH/Magnus

Hökensås mtb
Magnus Gustafsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej.
> Ett hett tips från medlem i Hjo VK gällande
> cykling på Hökensås.
> Om du vill köra en slinga på 19 km som
> innehåller allt, och då menar jag verkligen
> allt!
> Sköna slingrande stigpartier, branta upp &
> nerförsbackar, tekniska partier, cykling utmed
> sjöar m.m.
> då ska ni åka till Semesterbyn på Hökensås,
> leta upp spårcentralen och följ den svarta 19 km
> leden.
> Jag har provat många MTB spår & leder, långlopp
> m.m., men inte mycket slår denna slinga,
> Kinnekulleleden håller samma klass, men detta på
> Hökensås måste ni bara prova.
> Vi från Hjo VK har kört träningsläger under
> mer än 10 års tid i detta område, lika
> uppskattat varje gång.
> Prova.
> MVH/Magnus

Testade denna slinga idag, och det var väl okej. Men lite lätt överdrivet i beskrivningen här ovan.

Jag påstår:
- väldigt stor andel motionsspår, grusväg och skogsväg.
- ganska mycket slår denna slinga.
- Kan inte på långa vägar jämföras med kinnekulle.
- knappast några tekniska partier alls. (Ett kort parti med rötter och någon kort nedförslöpa med lite sten och rötter.)
- Torrt och snabbt
- Några hyffsat flowiga snabba sträckor singeltrack

Hökensås mtb
Har tillbringat helgen på Hökensås. För mig som ser cyklandet som en motionsform så är detta ett fantastiskt område, då man kan sitta på sadeln mesta tiden, men ändå måste hålla tungan rätt i mun för att inte få stopp. 19km slingan var helt i min smak då den kan köras på en dryg timme av en medelmåttig motionär utan att man behöver kliva av och bära cykeln titt och tätt. Sydligaste delen (mellan km 5-10) består nästan uteslutande av singletrack, så det passade mig bra att det kom ett lite lättare parti efter det. Klev av cykeln på totalt 3 ställen på ett varv, vilket är mer än OK med tanke på min teknik. Också bra för att slipa på tekniken då det finns några knivigare passager och massa RÖTTER överallt. Jag och mitt resesällskap lär åka hit fler gånger!

Hökensås mtb
Cyklade här den gångna helgen. Gillade verkligen 19 km slingan! Särskilt de första kilometrarna som har ett härligt flow. Var perfekt att ta ett dopp i Havsjön efter cykelturen! Vid kommande tillfälle kommer jag att testa Västra Vätterleden mellan Hökensås och Fagerhult.

Hökensås mtb
Var ju görgött spår ju. Var där fredag-lördag och for runt några varv. (Sov över på campingen i en liten stuga så det blev lite återhämtningsdryck på kvällen också! :-o).
Det stog nån skylt vid spåret med ett nummer man kunde swischa till dom som sköter det.... Tänkte swischa några tior som tack, men glömde givetvis ta kort på det, Nån som vet numret? eller vilken klubb som sköter det?

Tillbaka
Topp