Hopfällbar cykel med skivbromsar och freehub

Tjo!

Köpte en hopfällbar Trinx Dolphin 2020 för att ha till bilen pga att jag gillar känslan i skivbromsar, och uppgraderade den generöst efterhand med hydrauliska Shimanobromsar och ett Alivio/Sora 1x9-system med en MFEX9 9AU 11-32t från Sunrace. Nu har det billiga kinastålet prompt rostat genom sadelröret och jag inser att det är dags att kassera ramen för allas vår säkerhet. Det är alltså dags att söka upp något mer kvalitativt, vilket leder mig till frågan:

Var hittar jag en bra hopfällbar icke elcykel / ram i aluminium med skivbromsar och kassettnav under 8000kr?

Även om R+M Birdy är otroligt sexig är den lite utanför min budget. Har inget behov av elcykel. Är inte jättesugen på att köpa en kinaram (som inte har gått genom QA hos ett större märke). Vill kunna serva naven & freehuben (Vilket inte riktigt går med frihjul). Har lyckats hitta en del modeller och just nu är jag mest sugen på en Polygon Urbano 5, men hittar den verkligen inte någonstans som fraktar till Sverige.

Har jag missat något, är jag dum, eller tillhör jag bara en hypernischad mikromarknad som inget bolag kan gå runt på? Hjälp mig, någon?

polygon listar på sin hemsida ett antal återförsäljare i tyskland, någon av dem kanske kan vara behjälplig med en polygon urban? den har annars sålts på bikester, men rapporteras slut där liksom på en rad andra ställen.

polygon urbano 3 och 5 verkar förresten vara identiska med carrera intercity disc 8 respektive 9 som säljs hos kedjan halfords till ett lägre pris än polygon, i england och på irland. men frakt hit erbjuds uttryckligen inte.

en mellanhandsfraktare kan vara en möjlighet, vanligt i usa, men borde efter brexit finnas i uk?

ramen på din nuvarande är väl alu?? har den spruckit? polygon och halfords har också alu, men bakvaggan är triangulerad, mycket starkare. den enklare modellen har stål i framgaffeln vilket borde vara tryggare.

när det gäller birdy har det rapporterats angående sprickbildning i både gaffel och bakvagga, och det rekommenderas tydligen från fabriken byte av dessa delar med betänkligt korta intervall, kommer inte ihåg om det är 3 år?

det har sedan länge ryktats om skivbroms på brompton, men trots nya modeller på senare år har det inte skett

Intressant fråga. Den här är inte att tänka på, va:

Inte svar på frågan, men denna ser cool ut. https://www.eerdermetaal.nl/brompton_winkelcollectie.html (kanske redan postad i stora bromptontråden)
min plan är att själv transplantera ihop en sådan, men med vettigt avstånd mellan däck och skärm, så den funkar för vinterbruk.

en bedagad brommie är införskaffad till ändamålet. polygoncykeln skulle funka som råmaterial, har t ex lämplig framgaffel med skivbromsfäste, men precis som vår ts inte hittat en leverantör som skickar.

den är tänkbar, men 7 växlar gör väl att det inte bara är att damma dit en 10-kassett?

ingen big deal, skall ändå bygga separata vinterhjul med betydligt bredare fälgar för slanglös vinteranvändning.

(sorry för trådkapningen)

polygon listar på sin hemsida ett antal återförsäljare i tyskland, någon av dem kanske kan vara behjälplig med en polygon urban? den har annars sålts på bikester, men rapporteras slut där liksom på en rad andra ställen.
Har kollat på en hel del av deras återförsäljare på kontinenten, men inte hittat någon som skickar till Sverige ?
polygon urbano 3 och 5 verkar förresten vara identiska med carrera intercity disc 8 respektive 9 som säljs hos kedjan halfords till ett lägre pris än polygon, i england och på irland. men frakt hit erbjuds uttryckligen inte.
Najs! Skall kolla upp dem, kan ev vara värt med fraktforwarding.

en mellanhandsfraktare kan vara en möjlighet, vanligt i usa, men borde efter brexit finnas i uk?
Börjar landa i att detta är bästa alternativet, även om det är surt med nästan 2000kr+ ?
ramen på din nuvarande är väl alu?? har den spruckit? polygon och halfords har också alu, men bakvaggan är triangulerad, mycket starkare. den enklare modellen har stål i framgaffeln vilket borde vara tryggare.
Nä, den nuvarande är faktiskt stål. Det har rostat väldigt mycket inuti sadelstolpsröret, och antagligen har repeterade ihopfällningar gjort att sadelstolpen har "filat" bort korrosionen inuti sadelstolpsröret och därmed låtit rosten jobba sig genom materialet. Har förstått att kvalitativa stålcyklar är mycket mer rostbeständiga, denna hojen har vart helt hopplös. Det har gått hål vid en svetsning nere vid vevpartiet:

1692798660346.png

när det gäller birdy har det rapporterats angående sprickbildning i både gaffel och bakvagga, och det rekommenderas tydligen från fabriken byte av dessa delar med betänkligt korta intervall, kommer inte ihåg om det är 3 år?
Oj! Tack för den infon ?

det har sedan länge ryktats om skivbroms på brompton, men trots nya modeller på senare år har det inte skett
Har sett att det finns folk som gör tredjepartsgafflar/ och baktrianglar med detta, hade absolut vart coolt! (Om jag hade budget till det ?

Ser ut som att den har frihjul istället för riktig kassett, så den går inte riktigt att uppgradera ?

Hade gärna haft aluminium just för att komma undan korrosionen.

30 kg?!

Jag hatar fälgbromsar, men en Brompton är ju tusen gånger bättre än den där om man så behöver bromsa genom att släpa fötterna i marken..

När jag ändå är igång och gnäller passar jag på att säga att det ser ut som att dina bromsar bara tar på 2/3 av skivan sett till hur slitaget ser ut, så bromskapaciteten är knappast optimerad.

Jag hade nog kikat på en bra vikbar cykel och inte bara en skivbromsad vikcykel tror jag.

När Brompton kommer med skivor står jag först i kön!

Ser ut som något för mig!

30 kg?!

Jag hatar fälgbromsar, men en Brompton är ju tusen gånger bättre än den där om man så behöver bromsa genom att släpa fötterna i marken..

När jag ändå är igång och gnäller passar jag på att säga att det ser ut som att dina bromsar bara tar på 2/3 av skivan sett till hur slitaget ser ut, så bromskapaciteten är knappast optimerad.

Jag hade nog kikat på en bra vikbar cykel och inte bara en skivbromsad vikcykel tror jag.

När Brompton kommer med skivor står jag först i kön!
Tänk om brompton hade kommit med andra grejer än högre priser och titanpryttlar. Vilken dröm

typ 4växlat externt utan att behöva köpa den absoluta toppmodellen i titan.

Tänk om brompton hade kommit med andra grejer än högre priser och titanpryttlar. Vilken dröm

typ 4växlat externt utan att behöva köpa den absoluta toppmodellen i titan.
Instämmer.. Liten marknad och det där gör väl att det är för dåligt med konkurrens. Samtidigt är inte lägre priser alltid dit man vill att företagen ska gå som konsument. Prispressar man börjar företagen kvalitetspressa och sen sitter man där med en 30-kilosklump som rostat sönder.?

Förlåt, blandade ihop med min elcykel, 20kg menar jag ?
Ja, det är inte en kvalitetsram, men bromsarna är Shimano och tar riktigt bra!
Pga den billiga ramen kom bromsadaptrarna med vinkelbrickor (sådana som brukar sitta på V-bromsbelägg), antagligen för att de inte kan montera skivbromsfästena rakt. Offsetten gör att beläggen bara tar 2/3 av skivan. En bättre ram hade ju förhoppningsvis undvikit problemet.
Jo, målet är ju absolut att hitta en bra vikbar cykel men iom att jag ändå gillar skivbromsar skarpt hade det vart gött att hitta en bra skivbromsad som inte går på el eller kostar över typ 15k. Alla som passar önskemålen (Typ Polygon Urbano 5) verkar ju slutsålda överallt, frågan är om det beror på hög eller låg efterfrågan ?

halfords carrera intercity 9 får positiv kritik i road.cc

det är den mer påkostade av de två, har framgaffel i alu vilket knappast är en fördel, snajdigare vevlager, 9 i st f 8 växlar, och hydrauliska bromsar. vikten verkar skilja marginellt

sedan 451-fälgar i st f 406. mindre däckutbud, och gör att det blir trängre och sämre för mitt tänkta projekt:)

gungor och karuseller.

det är den mer påkostade av de två, har framgaffel i alu vilket knappast är en fördel, snajdigare vevlager, 9 i st f 8 växlar, och hydrauliska bromsar. vikten verkar skilja marginellt
Måste ändå fråga: Hur kommer det sig att en stålgaffel är så mycket bättre? Är de inte dimensionerade att ta samma belastningar? Är inte en billig stålgaffel mer känslig för korrosion jämfört med en billig aluminiumgaffel?
Är medveten om att aluminium är mer känsligt för vibrationer än stål, men är det något mer än det när man snackar dessa prisklasserna?

tror nog inte det skiljer så avgörande i egenskaper men en alugaffel bör vara byggd styvare för att hindra metalltrötthet.

när det gäller korrosion kan alu vara känsligt om närliggande särskilt dåligt ytbehandlade ståldetaljer skapar galvaniska strömmar. och då kan det gå riktigt fort.

En gaffel i alu som är dimensionerat för att tar samma belastningen är betydligt styvare än en gaffel i stål. Det gäller framförallt billiga prisklasser där man inte optimerar gaffel för komfort. Men jag gissar att sån kort gaffel ändå inte ger mycket dämpning. Min vikbara cykel med 20" hjul är komfortabel, men jag tror att det är framförallt för att långa styrröret och kanske också sadelröret flexar. Breda däck hjälper också.

Tillbaka
Topp