Hopp för nybörjare - Sthlm område

jockeej

Ny medlem
Som ny mtb are (15 års uppehåll så ser mig som ny) så vill man ju lära sig behärska lite hoppande!

Jag bor i Sundbyberg och har utforskat Ursvik området lite men det är ju mer för stigcyklaren.

Jag söker någon slags mindre bike park med hopp från nybörjare till större där.
Flottsbro har jag fattat att det finns men söker någon där man inte behöver bemöda sig att ta en lift hels vägen upp.

För ett par år sedan vet jag att gulsippan i Hässelby hade en liten park. Något i den stilen för den som spanns in den.

Finns något runt Sundbyberg/Solna där jag t.om inte behöver ta bilen?
Men tacksam för alla tips inom Sthlm området!

Jocke

Man måste inte åka lift i flottsbro, och den är dessutom stängd för säsongen. På baksidan finns en grusväg till toppen och i övre delen finns några bra småhopp att börja med.

Lingon sa:
Man måste inte åka lift i flottsbro, och den är dessutom stängd för säsongen. På baksidan finns en grusväg till toppen och i övre delen finns några bra småhopp att börja med.

Precis och man behöver inte åka hela vägen upp heller ?

Hammarbybacken har fått några nya hopp i år. Både snabba för MTB uppe i backen och höga för bmx/dirt nedanför.

Maggieboi sa:
glitch sa:
Maggieboi sa:
Hagaparken har en minibikepark. Rätt kul och nära till Solna. Ligger precis bredvid E4an.

Menar du dh spåren vid hagakullen eller har det kommit nåt nytt?

Precis. Det är ju 3-4 spår med hopp och nära Solna. Låter som vad han är ute efter.

Fast de hoppen är inte riktigt vad jag skulle kalla bra övningshopp för en nybörjare om man vill nöta. Det finns ju några små hopp som vem som helst kan rulla i princip men de är ju korta och sen är det mer rejäla grejer samt att det inte är bästa stället att vända om och knata upp för att om hoppet igen på om man vill nöta ett visst hopp / träna teknik.
Tycker i alla fall jag som är lite i TS sits, inga problem med dropp, men har svårt med riktiga hopp med en längre kick att få till tekniken så man får till någon höjd. För det ändamålet är ju tabletops det bästa så man slipper dö om man skrotar och helst behöver det inte vara så brant heller så man smidigt och enkelt kan knata tillbaka / cykla tillbaka och ta om hoppet gång på gång utan att riskera att vara i vägen för någon som kommer blint ner för spåret.

I början på Fiskartorpsspåret har det byggts 5 hopp på raken i början på spåret, första tre med mindre gaps (men för en nybörare tycker jag hopp 2 & 3 har lite korta / branta kickar) samt 2 tabletops som är snälla / relativt små.
För egen del hade det varit grymt med ett nybörjarhoppspår som kanske har 8-10 hopp i följd, gärna i något slags slinga man kan ju trampa upp fart också så man verkligen kan nöta tills det blir en reflexrörelse.

Tyvärr är det väl så att de som orkar driva byggandet av hopp i regel också redan har en skillsnivå i linje med vad de bygger.Så ja det uppenbara är att jag borde engagera mig själv och gräva mig en egen hopplinje men det har jag inte fritiden till tyvärr :)

Ja, är man kräsen med hoppkvalitén och inte orkar gräva själv så är det nog bara att pallra sig iväg till gamla goda Flottsbro. Där finns det ett antal snälla tabletops.

Tillbaka
Topp