Hopp/hack kedja

marxos

Medlem
Hopp/hack kedja
Hej! Bytte vevparti (3-delat) och kedja på min pendlare, eftersom de gamla var slitna. Då uppstod det störande fenomenet att det då och då, vid belastning, hackar till vid en viss drevkombo/växel. Eftersom det alltid sker under cykling har jag inte full koll på vad som händer, men det känns som att kedjan hoppar en kugg eller nåt. Som att jag kort trampar igenom. Tänker mig att det är något som kan hända vid dålig justering, men hade inte rört bakväxeln, å framväxeln ser ut att ha marginal. Nu har jag bytt växelvajer bak, å justerat i ställ, å då funkar allt fint. Felet uppstår nästan uteslutande vid kedjan på mellandrev fram och tredje minsta bak. Upphör när jag växlar upp eller ned.

Idéer?

Hopp/hack kedja
Lånar lite.
Bytte till 1x10 på min XC. Sunrace 11-42. Ny klinga och ny kedja. På minsta kuggen bak hackar det till när jag tar i. Får inte fram det i mekstället. Har justerat ändläget utan resultat. Kan det vara för jag tog en budget kedja tro ?

Hopp/hack kedja
toga sa:
Lånar lite.
Bytte till 1x10 på min XC. Sunrace 11-42. Ny klinga och ny kedja. På minsta kuggen bak hackar det till när jag tar i. Får inte fram det i mekstället. Har justerat ändläget utan resultat. Kan det vara för jag tog en budget kedja tro ?

Ny klinga och kedja men är kassetten ny? Är det en gammal kassett så är svaret samma som ovan: Din kassett är sliten och den nya kedjan hoppar därmed

Hopp/hack kedja
Låter som en rimlig tes, men tycker inredning kassetten ser särskilt sliten ut (även om den är några år). Eller vad sägs?

Kedjan e en hyfsad variant från KNC.

Bilagor

• IMG_20180424_161315.jpg
    IMG_20180424_161315.jpg
    196.1 KB · Besök: 37
Hopp/hack kedja
Min erfarenhet är att kasett och kedja slits tillsammans. Har de gått mycket under ett år (tex daglig pendling) är det nog kört för kassetten. Jag byter kedja efter ca 200 mil / 0,75 % kedjesträckning. Då kan jag hålla igång en kassett ca 1200 mil.

Hopp/hack kedja
Följer upp å byter kedja hyfsat regelbundet, men kassetten är flera år, å har gått några kedjelivslängder. Så kanske är dags för kassettbyte då. Tack för tips!

Hopp/hack kedja
Känns ändå lite ovanligt att det minsta drevet bak är mest slitet. Ingen stel länk i kedjan? Inte för lång? Sticker kassetten ut tillräckligt mycket så att den låses fast ordentligt av låsringen?

Hopp/hack kedja
Inte det minsta, utan det tredje eller fjärde minsta. Används hyfsat mycket i kombo med mellersta klingan fram. Kassetten är 11-32.

Funderade på om kedjelåset kunde innebära något bekymmer, men rätt säker på att det är det som kom med kedjan. Och ev fel där skulle väl bygga på fel mått/format?

Hopp/hack kedja
Är konstigt nog svårt att se om en kassett är sliten. Största drevet ser ju nytt ut men möjligen att det ser lite värre ut i området nedan.

Screenshot_20180424-222549.jpg

Hopp/hack kedja
Ja, jag trodde det skulle vara mer uppenbart, och har därför avfärdat det alternativet. Fram blev det ju spetsigare kuggar när det blev slitet. Men kassetten är ju knappast ny, så kan chansa på någon hundring för ny.

hm sa:
Är konstigt nog svårt att se om en kassett är sliten. Största drevet ser ju nytt ut men möjligen att det ser lite värre ut i området nedan.

Hopp/hack kedja
Fulkinesen sa:
toga sa:
Lånar lite.

Ny klinga och kedja men är kassetten ny? Är det en gammal kassett så är svaret samma som ovan: Din kassett är sliten och den nya kedjan hoppar därmed
Yes. Kassetten är också ny.

Hopp/hack kedja
Hade liknande problem en gång, det visade sig vara två länkar i kedjan som hade fastnat i varann. Då följde bakväxeln med ibland när de låsta länkarna passerade trissorna. Löste sig av att bända isär länkarna i sida och sedan lite smörj. Värt att kolla i alla fall!

Tillbaka
Topp