Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?

haas84

Ny medlem
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
Jag är på jakt efter en hardtail-cykel i dom lite lägre prisklasserna. (6-8000:-)
Som många andra så är det Mediumram som gäller. Det är väldigt mycket slut just nu.
Har varit i kontakt med några företag som säger att de kan komma in lite nu precis innan sommaren. Men om man söker efter specifika modeller så får man nog räkna med att det inte kommer för än i September. Med lite tur kanske i slutet av Augusti.

Är det så det brukar funka? Man säljer slut mycket under våren för att sedan stå tomma på mycket under sommaren för att få plats för dom nya uppdaterade till hösten?
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
Det verkar så, pratade med Wiggle igår och de skulle inte få in några fler Sentier + i L eller VR+ i L så det är CRC man får vända sig till eller vänta.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
Ja de är CRC som hoppet verkar finnas hos. Jag har mejlat dom nu för att kolla lite hur det ser ut närmsta tiden.
Hade också siktat in mig på en vitus ifrån början. Men efter ha snubblat över Nukeproof så gör de saken ännu värre då deras lager verkar vara totalslut :-)
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
Är man seg får man skylla sig själv. Köp en cykel nu annars missar du hela sommarens fina cykling.
Komponenter är inte allt.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
Nänä, komponenter är inte allt. Mycket kan man kompromissa med. Men nåt den måste ha så är det en luftgaffel. Vägrar hoppa runt med fjäder.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
haas84 sa:
Nänä, komponenter är inte allt. Mycket kan man kompromissa med. Men nåt den måste ha så är det en luftgaffel. Vägrar hoppa runt med fjäder.

Kan du utöka budgeten med 100% så finns det Nukeproof Scout kvar på CRC. Skulle säga det är billigare än att missa säsongen.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
tommykronstal sa:
haas84 sa:
Nänä, komponenter är inte allt. Mycket kan man kompromissa med. Men nåt den måste ha så är det en luftgaffel. Vägrar hoppa runt med fjäder.

Kan du utöka budgeten med 100% så finns det Nukeproof Scout kvar på CRC. Skulle säga det är billigare än att missa säsongen.

Jo, jag vet att Scout comp finns kvar. Men så mycket är jag inte villig att sträcka mig. Nån tusenlapp hit eller dit spelar mindre roll.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
N_sandstrom sa:
Manurhin2 sa:
N_sandstrom sa:
Manurhin2 sa:
Efter Cykelvasan kan du nästan få en riktig cykel begagnad för 8000 .

M

Om man kikar på Vitus och Nukeproof?
Knappast.

Jag kan ha fel .
Vitusägare kanske aldrig säljer .

Vitusägare har inte köpt sin cykel för cykelvasan. Om det inte möjligtvis är en CX

Det är mycket möjligt .
Många Vitus blir det oavsett mellan Sälen och Mora.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
N_sandstrom sa:
Är du en 100% definitivt medium? Hur lång är du?

Olika modeller skiljer sig lite smått i storleken.

Är 179-180cm så de är medium som gäller.
Sen skiljer de som du säger lite beroende på modell, så visst kanske man kan snudda lite på Large i bland. Men jag föredrar helst att ligga i mitten/toppen på en ram i stället för i botten på nästa ram. Dvs att jag föredrar hellre något mindre än något för stor.
Tar man dom tidigare nämnda cyklarna så kanske nukeproof är mer förlåtande mot en större modell då dom är 16,5"(M) och 18" (L) i mot vitus som är 17 resp 19".
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
Min Vitus Sentier 27,5 2017 i Large skulle du lätt kunna ha. Med mina 185 cm har jag bra många cm kvar på stolpen med en 120-dropper och reachen är inte "onödigt" lång heller som på vissa andra.

IMG_20171101_082752_966.jpg


Sen skriver du att "nån tusenlapp hit eller dit spelar mindre roll" och under 10 finns ju iaf både 27,5 och 29" i passande storlekar...

http://www.chainreactioncycles.com/...r-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159764

http://www.chainreactioncycles.com/...r-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159764

Båda med bra däck och luftgaffel.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
Det är nästan så att man slår till på en Sentier+ i L innan de tar slut. Jag är 181-182 cm lång 83cm grenlängd.
Skiljer några cm mellan oss. ska jag oxkså välja en M?
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
maglat sa:
Det är nästan så att man slår till på en Sentier+ i L innan de tar slut. Jag är 181-182 cm lång 83cm grenlängd.
Skiljer några cm mellan oss. ska jag oxkså välja en M?

Både dig och ts hade jag satt på en large.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
Manurhin2 sa:
Det är mycket möjligt .
Många Vitus blir det oavsett mellan Sälen och Mora.

Det kanske är så. Är ju helt fel prioriterade cyklar för det loppet, så har man köpt en bara för det så kan jag tänka mig att man säljer den sen.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
Jag är 192 och tycker min XL hade kunnat vara lite längre. 182 cm hade jag lätt satt på en L. Antagligen även TS.

Marginal på höjden lär det finnas oavsett.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
dnleriksson sa:
Min Vitus Sentier 27,5 2017 i Large skulle du lätt kunna ha. Med mina 185 cm har jag bra många cm kvar på stolpen med en 120-dropper och reachen är inte "onödigt" lång heller som på vissa andra.



Sen skriver du att "nån tusenlapp hit eller dit spelar mindre roll" och under 10 finns ju iaf både 27,5 och 29" i passande storlekar...

http://www.chainreactioncycles.com/...r-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159764

http://www.chainreactioncycles.com/...r-hardtail-bike-deore-1x10-2018/rp-prod159764

Båda med bra däck och luftgaffel.

Ja är den, eller den här som det finns att välja på nu känns det som.
http://www.chainreactioncycles.com/...vrx-ht-bike-rockshox-recon-2018/rp-prod159725
Är det värt att lägga dom 1800:- extra som sentier+ kostar? Tänk på att jag e nybörjare nu...
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
(Ett litet ekonomisk-teoretiskt inlägg bara.. det är ganska bra andrahandsvärde på cyklar på våren/sommaren. Tycker du det är tråkigt att cykla så sälj den nästa år. Tycker du det är riktigt kul kanske du vill ha en finare cykel, då kommer du också sälja den nästa år.

Självklart ska du beakta din ekonomiska situation i sin helhet! Men lägger du på några tusenlappar kommer du med största sannolikhet få tillbaka de flesta av dem när du säljer hojen)
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
haas84 sa:
Är det värt att lägga dom 1800:- extra som sentier+ kostar? Tänk på att jag e nybörjare nu...

Ja. Du kommer inte vara nybörjare för evigt, och Sentiern kommer ta längre tid att "växa ur"

Sen beror det ju såklart på hur länge du tänker vänta tills nästa cykel.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
N_sandstrom sa:
Manurhin2 sa:
N_sandstrom sa:
Manurhin2 sa:
Efter Cykelvasan kan du nästan få en riktig cykel begagnad för 8000 .

M

Om man kikar på Vitus och Nukeproof?
Knappast.

Jag kan ha fel .
Vitusägare kanske aldrig säljer .

Vitusägare har inte köpt sin cykel för cykelvasan. Om det inte möjligtvis är en CX

Tycker verkligen att den har rekommenderats hårt till cykelvasaklientel här på happy, då kommer folk att läsa de trådarna i flera år framöver och tycka att Vitus är bra osv.

Så jag skulle nog säga att det är en cykelvasacykel :)
För 8k kan man ju hitta med luftgaffel I butik. Annars är ju begagnat hett.
Som sagt. Bättre att cykla nu än börja I höst. Det är inte ens juni.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
N_sandstrom sa:
haas84 sa:
Är det värt att lägga dom 1800:- extra som sentier+ kostar? Tänk på att jag e nybörjare nu...

Ja. Du kommer inte vara nybörjare för evigt, och Sentiern kommer ta längre tid att "växa ur"

Sen beror det ju såklart på hur länge du tänker vänta tills nästa cykel.

Jag vill lägga till att Sentier+ väger 6 hg mindre än Nucleus VRX. Borde vara märkbart i det långa loppet.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
NickPick sa:
Tycker verkligen att den har rekommenderats hårt till cykelvasaklientel här på happy, då kommer folk att läsa de trådarna i flera år framöver och tycka att Vitus är bra osv.

Så jag skulle nog säga att det är en cykelvasacykel :)

Ja, jag såg det, dom har smugit ut en Rapide som jag missat tills nu, en kortslagig typisk vasan-cykel.
Tidigare har Sentiern vart deras primära modell, vilken är mer åt bröthållet. Som såklart går att köra vasan på, men kanske inte det bästa som dedikerat val.
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
Denna Parwood kan du få köpa för 6 000 kr om du vill så har du något cykla på samt lär få tillbaka pengarna på den sen:-)
 
Hopplöst att hitta cykel nu. Vänta tills efter sommaren?
Mattstar sa:
Denna Parwood kan du få köpa för 6 000 kr om du vill så har du något cykla på samt lär få tillbaka pengarna på den sen:-)

Kan helt klart vara av intresse. Vad är de för storlek på den? Ser rätt stor ut. Men de kanske är bilden som ljuger lite?
 
Tillbaka
Topp