Hör upp, cykel i media-tråden

Wout Van Squirrel

1729952219098.jpeg

Befriande… Jönköpingsposten har publicerat flera cyklist-hat-insändare i år, men en av dem plockandes iallafall bort efter påpekande om felaktighet (att man inte får cykla på ”bilvägen” om det finns cykelbana). Annars det vanliga tugget ”jag vågar inte cykla längre pga tour de france cyklister som kommer i 70 km/h”, ”rena racerbanan förbi Friaredalens lekplats” etc.

Förlåt om det känns som en upprepning, ett inslag om cykelbanorna på Såggatan igen i P4 idag, intervju av en boende(mig), försökte hålla det sakligt.

Alla verkar försöka hetsa cyklister mot bilister i denna frågan när det iaf innan fanns plats för alla.
Var och cyklade Såggatan nu precis.
Det är faktiskt helt otroligt dåligt! Och det ser ut som om de tänkt lämna det såhär.
Rimligen är trafiksäkerheten för cyklister klart sämre nu än innan.

Man får nästan känslan av att de gjort det bara för att bevisa något och sen kunna återställa snabbt.
20241028_164644_001.jpg

20241028_164645.jpg
20241028_164648.jpg

Var och cyklade Såggatan nu precis.
Det är faktiskt helt otroligt dåligt! Och det ser ut som om de tänkt lämna det såhär.
Rimligen är trafiksäkerheten för cyklister klart sämre nu än innan.

Man får nästan känslan av att de gjort det bara för att bevisa något och sen kunna återställa snabbt.
Visa bilaga 735278
Visa bilaga 735279Visa bilaga 735280
Ett lager snö på målningen så blir den där sneda trottoarkanten ett säkert fall (för nån som inte cyklat där tidigare). Jättedålig "lösning".

Blir lådcykelmammor krönikörernas nya grupp cyklister att ösa galla över efter spandexmännen.
Det är nog en kränkt memil.

Greve Douglas stoppar cykelbaneutbyggnad. Ingen är förvånad

Nu ser jag inte så mycket mer än ingressen, men har han alltså lyckats stoppa det? Rubriken säger ju "vill stoppa".

F.ö. tror jag inte det hade spelat ett dugg roll om herr Douglas fötts som underklass, medelklass eller överklass. Han hade nog blivit en klasslös idiot ändå. Måste vara genetiskt.

Nu ser jag inte så mycket mer än ingressen, men har han alltså lyckats stoppa det? Rubriken säger ju "vill stoppa".

F.ö. tror jag inte det hade spelat ett dugg roll om herr Douglas fötts som underklass, medelklass eller överklass. Han hade nog blivit en klasslös idiot ändå. Måste vara genetiskt.
Har du en Bonnier- tidning funkar inloggningen även där.

Idiotin är klasslös. Men: Överklassidioter har inte sällan större makt än andra idioter. 🤷🏼‍♂️

Greve Carl Douglas har överklagat Länsstyrelsen i Stockholms läns beslut om en arkeologisk förundersökning på hans mark.

På detta sätt hindrar han projektets fortsatta framdrift, vilket verkar vara poängen, eftersom han kallar orojektet flr dumheter och anser att hans tyckande står över myndighetsbeslut och tjänstemannautresningar.

I år mycket diskussion i Nederländerna kring "fatbikes". Tyvärr betyder ordet där nu en elcykel på mindre, breda hjul isf trevlig terrängcykel. Framförallt populär bland unga mellan 12 och 15 år. De går snabba (ofta för snabba) och är en fara för andra men framförallt för åkaren. Många föräldrar diskuterar om de borde tillåta deras barn att har en. Nu har man räknat antal unfal i en vecka: 96 av 1291 totala unfal med cykel. Men ofta är de allvarliga: komprimerade lingar eller perforerad mjälte, för att man ramlar hård på höga styret.

Som tur ingen trend (ännu?) i Sverige bland ungdomar. Och antal fatbikes verkar att har gått ner i Stockholm.

2024-10-30-08-49-00-153.jpg

Troligen det mest uttjatade ämnet på tidningarnas ledarsidor.

Och varje gång de länkas så klickas det och tidningens algoritmer noterar och registrerar och presenterar för ledningen vilka krönikor som driver mest trafik. Och på sociala medier skapar det engagemang vilket algoritmerna noterar och registrerar och så pushas dessa inlägg fram för visning, vilket förstärker trafiken till tidningen.

Vår värld är förlorad när KPIer som belönar polarisering, hat och snabba reaktioner får styra.

I år mycket diskussion i Nederländerna kring "fatbikes". Tyvärr betyder ordet där nu en elcykel på mindre, breda hjul isf trevlig terrängcykel. Framförallt populär bland unga mellan 12 och 15 år. De går snabba (ofta för snabba) och är en fara för andra men framförallt för åkaren. Många föräldrar diskuterar om de borde tillåta deras barn att har en. Nu har man räknat antal unfal i en vecka: 96 av 1291 totala unfal med cykel. Men ofta är de allvarliga: komprimerade lingar eller perforerad mjälte, för att man ramlar hård på höga styret.

Som tur ingen trend (ännu?) i Sverige bland ungdomar. Och antal fatbikes verkar att har gått ner i Stockholm.

Visa bilaga 735671
Jag förmodar att antalet olyckor på fatbikes står i ojämn proportion till hur stor del av totala antalet cyklar de utgör? Men måste väl vara en demografisk faktor med, typ det är mest ungdomar som kör fatbikes och ungdomar är ju allmänt korkade och förolyckas vad de än framför för fordon. Kombon ungdom plus fatbike är väl vägen till undergång, lösning: åldersgräns?

Jag förmodar att antalet olyckor på fatbikes står i ojämn proportion till hur stor del av totala antalet cyklar de utgör? Men måste väl vara en demografisk faktor med, typ det är mest ungdomar som kör fatbikes och ungdomar är ju allmänt korkade och förolyckas vad de än framför för fordon. Kombon ungdom plus fatbike är väl vägen till undergång, lösning: åldersgräns?
Det var väldigt mycket olyckor med ungdomar på elsparkis här. Många som körde på fyllan och körde ner det lilla framhjulet i ett hål och dök över styret. Hyrelsparkisarna skulle väl få begränsad hastighet på kvällar och nätter. Vet inte hur det gått med det.

Ja, precis. Glömde att tillägga att det är svårt att har specifika reglar för "fatbikes". Det är elcyklar och svår att skilja från "vanliga" elcyklar, förutom att de är "kul" med plat sadel och sånt. En nederländsk komiker gjorde ett försök (ursäkta för nederländska text, kanske förstår ni något):

Den biografin hade chatgpt nog kunnat skriva baserat på en genomgång av fem slumpade Rudberg-krönikor 🙂
Känns som en konstinstallation, hela biografin. Jag tycker att du ska ändra ditt inlägg och stryka ”kvasiintellektuell”, det finns inget intellektuellt över Rudberg alls.

Det är läge för ett rejält karaktärsmord, känner jag.

Fast, vänta nu, den där wiki-informationen är ju riktigt belysande - författare som skriver deckare i överklassmiljöer.

Det hela är inte en krönika om en promenad på Djurgården utan utdrag ur hennes nya deckare om en kvinnlig massmördare på Östermalm - "Jag ler nöjd för mig själv. One down, just trillions to go."

Och varje gång de länkas så klickas det och tidningens algoritmer noterar och registrerar och presenterar för ledningen vilka krönikor som driver mest trafik. Och på sociala medier skapar det engagemang vilket algoritmerna noterar och registrerar och så pushas dessa inlägg fram för visning, vilket förstärker trafiken till tidningen.

Vår värld är förlorad när KPIer som belönar polarisering, hat och snabba reaktioner får styra.
Därför jag aldrig klickar på sånt, tänker alltid att det är ragebait. Men jag kanske är cynisk och missar en läsupplevelse.

Misstänkt mord på cyklist

Paris. Bilist som framför SUV tar genom bilens markfrigång sig över hinder in på cykelbana, kör i 200m på densamma och när cyklist vägrar flytta sig kör föraren med berått mod helt sonika över cyklisten. Allt för att dottern skulle hinna i tid till en synundersökning.
Googlade lite på paris suv driver bike accident
Hittade en utförlig artikel: https://road.cc/content/news/france-shocked-cyclist-crushed-suv-driver-310841

Tillbaka
Topp