Hör upp, cykel i media-tråden

Har detta att göra med att fler jobbar hemma?
Om jag ska vara fördomsfull så tror jag att många som cyklar har kontorsjobb och cykelpendlar för att få in lite motion på samma gång. Många av dessa personer arbetar mer hemifrån och cyklar således inte lika ofta.
Eller är det någon annan anledning? Jag tycker ändå att cykelinfrastrukturen blir allt bättre med tiden där jag bor så folk borde ju vara mer benägna att cykla, men jag känner ju bara till mitt eget närområde.

Låter märkligt, där är ju bred och fin cykelbana helt separerad fr bilvägen hela vägen ut till Storvreta. Är iofs en lite dum korsning i Fullerö (cykelbanan byter sida), så aningen har det hänt där eller så har gubben struntat i cykelbanan.

Om jag ska vara fördomsfull så tror jag att många som cyklar har kontorsjobb och cykelpendlar för att få in lite motion på samma gång. Många av dessa personer arbetar mer hemifrån och cyklar således inte lika ofta.
Eller är det någon annan anledning? Jag tycker ändå att cykelinfrastrukturen blir allt bättre med tiden där jag bor så folk borde ju vara mer benägna att cykla, men jag känner ju bara till mitt eget närområde.

Folk har blivit lata och åker elscooter .

Att elda diesel och bensin har premierats de senaste åren. Det får såklart effekter; det här skulle kunna vara en.

Det kan nog vara en anledning, en del av dessa flyttade ju också ut fr städerna vilket kanske gjort att de dagar de ändå behöver in till jobbet så blir det annat färdsätt då avståndet blivit för långt för cykel. Enbart i min bekantskapskrets finns ett par familjer där båda cykelpendlade som lämnat Sthlm och nu bor 30 mil bort och jobbar nästan helt på distans. Ska de in till jobbet nån gång blir det bil + tåg.

Sedan har ju många företag hybridarbete, oftast ca 50/50 fördelat på hem/kontor. Håller väl på att svänga tillbaka mer mot kontor nu, men det kommer nog variera vad som är på modet.

pendlar ju mellan två städer med hjälp av tåg och brompton, och mängderna resenärer på tåg är fortfarande långt ifrån som det var före pandemin. även antalet parkerade cyklar vid stationen är långt lägre, skulle killgissa båda kring hälften.

så sett är den lilla minskningen i antalet cykelresor 2019-2023 i inslaget från svt högst beskedlig. snarare tyder den på en ökad densitet av cykelpendlare.

vilket är precis det intryck man får när man cyklar mötande mot pendelstråken i stockholm.

en ändring av resmönstret att notera; mest resenärer och trängsel numer tisdag morgon och torsdag eftermiddag. måndag mer eller mindre glest, och fredag närmast öde.

Att elda diesel och bensin har premierats de senaste åren. Det får såklart effekter; det här skulle kunna vara en.
Åtminstone i Stockholm så verkar det inte vara fallet. Andra städer utan trängselskatt kanske ser annorlunda ut men även där så tenderar parkeringspriserna att öka

ja mycket av just bilpendlingen i stockholm sker från en förort till en annan, utanför biltullarna. sl har här ingen vidare service, vilket ger tryck i biltrafiken. och detta mer perifera resande har ökat fantastiskt mycket senaste decennierna, och syns väl i annan statistik? subjektivt intryck är att det nu är i närhet av före pandemin...

man kan tillägga att alltfler firmor och myndigheter nu tenderar att tvinga till fler närvarodagar på kontoret.

bör ju öka resandet...

Jag är en av de som cyklar längs Bromstensvägen ganska regelbundet, och har funderat på vad de tänkte när de byggde cykelbanan där de gjorde. Den skulle helt klart vara på andra sidan vägen, där cyklar det en del, och är den naturliga genomfarten...

Troligtvis är det nypris eller listpris, och inte happy-värdering som är 400k…
Surt så klart, men återigen visar det hur riskabelt det är att fläka ut sig, sitt liv och sina saker på sociala medier av olika slag. Det, kombinerat med hur mycket personlig info man lätt söker fram på nätet i Sverige, måste vara en guldgruva för tjuvarna.

Då han jobbar med att träna folk inom just mtb-cykling har han sannolikt ett behov av att marknadsföra sig. Att göra det utan att samtidigt avslöja sin identitet samt att han har åtminstone en dyr cykel (och rimligen inte bara en) känns inte helt trivialt. Jag gissar i alla fall att en frånvaro på sociala medier kan göra det tuffare att få kunder.

I allmänhet håller jag dock med att det finns en poäng i att vara lite försiktig med vad man exponerar på sociala medier.

1731050214549.png

Starkt vinklad politisk debattartikel kanske inte är så lämplig att posta på ett forum där vi inte får diskutera politik.

Miel Dekien, ung cyclocrosstalang,har avlidit idag 😢
Lite för många unga cyklister som fått sätta livet till detta år.. Även om detta vad det verkar inte hände när satt på cykeln.

Senast ändrad:
Miel Dekien, ung cyclocrosstalang,har avlidit under ett träningspass idag 😢
Lite för många unga cyklister som fått sätta livet till detta år..

Bilolycka tycker jag det står i artikeln.

Ja. Läste visst ändå in det som att han blivit påkörd när satt på cykeln.. Men det låter ju helt klart mer som även han satt i en bil ja.

Jag undrar lite vad som hände före filmsekvensen. Inte för att man får uppföra sig på det där sättet oavsett, men det vore rätt skumt om varubilsföraren gjorde det där med en "godtycklig" cyklist.

Enligt bilisten hade han förstört en backspegel, men ingen av dem gjorde nån polisanmälan…
De är lite hårdare i trafiken i Norge 😜

Enligt bilisten hade han förstört en backspegel, men ingen av dem gjorde nån polisanmälan…
De är lite hårdare i trafiken i Norge 😜
Det bilisten har påstått och visat bild på är en backspegel som lossnat och hänger löst. I media har det här omskrivits som att cyklisten har fullständigt förstört backspegeln och att skadan är lika med 5000 kr. Om bilisten tycker att — vilket han verkar ha gjort — en lossad backspegel på deras tjänstebil är lika med att misshandla en människa och försöka få denne att bli påkörd i trafiken, så vet i alla fall jag vem som är den största idioten av dom två.

Det är klart att det är värre att fysiskt ge sig på någon än att orsaka ändå relativt måttlig materiell skada. Om bilistens beskrivning är korrekt låter det dock inte som att cyklisten kanske är helt oskyldig heller.

Även om bilisten talar sanning i att cyklisten slitit loss backspegeln kan det ju även där finnas en historia bakom vilken gör det lite svårt att bedöma hur illa det är. Tycker det, i alla fall känslomässigt, påverkar om det var en omotiverad attack, en "hämnd" för något bilisten gjorde innan eller kanske bara en olyckshändelse där cyklisten tappade balansen och reflexmässigt greppade tag i backspegeln.

Tjena!

Oerhört tragiskt när någon avlider men samtidigt är det en sport med skaderisk och oavsett om det är anlagda leder så har man eget ansvar i att inte köra "blint".
Alla som har lite vett i skallen vet att man inte drar på fullt i en osedd led eller när backarna öppnar för säsongen och har varit utsatta för vädrets makter eller har blivit ombyggda.

Har själv gjort misstaget att dra fullt i en kurva som hade fallerat efter ett monsterregn. Drog ryggen rakt i en stort träd, utan ryggskydd hade jag nog hamnat på hjul konstant.

Det är ju inte helt okänt att skadorna ökade när det blev mycket lättare att prova på liftburen cykling, nu har det ju minskat som tur är. Tror mest att det beror på att antalet "förstagångsköpare" har minskat, nu är det återkommande cyklister som fastnat för det.
Men även rejält vana åkare kan ju råka illa ut (#lexfogdö)

All cykling är farligt, i trafiken finns alltid risken att bli påkörd. Kör man landsväg är det ju inga problem att komma upp i riktigt höga hastigheter. Kör man av i 70 blås så är risken för invaliditet/dödsfall rätt stor.
Tyvärr har jag två bekanta som gått bort när dom cyklat landsväg.

I Sälen gick mannens liv inte att rädda trots upplivningsförsök på plats. Enligt anhöriga, som SVT varit i kontakt med, kan händelsen ha uppstått i samband med ett sjukdomsfall.
Det är dock oklart exakt vad som orsakade mannens död.

🙄

"

Men vad vill de göra? Högre berms var enda konkreta förslaget som nämndes? Skyltar som förklarar att när det regnat blir det halt och har det regnat mycket finns risk för erosion i lederna?

Givetvis är det tragiskt det som hänt och det verkar inte riktigt som någon vet vad som faktiskt skett.

Det jag tror skulle behövas är kanske ett ändrat språkbruk från anläggningarna. "Cykling för alla", "mysig familjeaktivitet" osv. Javisst, det är det. Men det är också "du kommer garanterat ramla". "Var inte rädd för blåmärken". "Kör inte över din förmåga. Det tar många år att lära sig" osv.

Tillbaka
Topp