Hör upp, cykel i media-tråden

Rörde ju lite andra frågor, runt specifikt SM 2023 dessutom. Förvisso är det väl troligtvis slutdiskuterat runt det, men finns väl då inte heller någon större poäng återanvända tråden.
Fast tänker man sig samma bana igen finns det nog anledning att återkomma... Men det kanske är ett annat upplägg 2025. På riktiga asfaltsvägar kanske?

Halva Uppsala är just nu, och kommande år en total vägarbetsplats pga påbörjat arbete kring spårvägen som ska byggas. Många vägar, och cykelvägar har ombygga omvägar samt mycket enfiligt. Så ska bli spännande att se vart man tänker sig att man ska köra något här!

Jag tycker vi ska lägga ner cykel-sm för elit sen slå ihop med hela norden. Vinnaren får bära en regnbågtröja som blir blå-röd-gul-vit. Nästa lika snygg som världsmästartröjan kommer den vara

Nu är jag tämligen säker på att det mer eller mindre obligatoriskt att ett medlemsland inom UCI ska arrangera ett nationellt mästerskap? Men oavsett det ett nordiskt mästerskap i dagsläget skulle inte vara speciellt roligt för Sverige. Inte på herrelitsidan vart fall. Skulle väl i princip kännas som ett Danskt mästerskap, med ev. lite norska inslag.

Jag köper föklaring 1 men inte 2. Ingenting kan vara tråkigare än att se några cyklister göra varv på varv på någon rallybana. Då ser jag hellre sverige komma sist uppför någon backe i norge. Men, men...

Det går att anordna gemensamma nationella mästerskap.

De baltiska länder samt Tjeckien och Slovakien gör så. Första tjecken i mål blir tjeckisk mästare och första slovaken i mål blir slovakisk mästare.
Jo den varianten går ju förstås. Men det var ju inte det som Uandt avsåg. Han ville ju ersätta de nationella mästerskapen med ett nordiskt, för kora en nordisk mästare.

Försökte som en parentes hitta när NM slutade arrangeras, på landsväg för elit alltså. Nån som vet? Kanske var samtidigt som man slutade att formellt skilja på amatöre- och elit-seniorer. När nu det var...

Jo den varianten går ju förstås. Men det var ju inte det som Uandt avsåg. Han ville ju ersätta de nationella mästerskapen med ett nordiskt, för kora en nordisk mästare.

Försökte som en parentes hitta när NM slutade arrangeras, på landsväg för elit alltså. Nån som vet? Kanske var samtidigt som man slutade att formellt skilja på amatöre- och elit-seniorer. När nu det var...
Om Norge köper upp övriga Norden är ju problemet löst. Och mästerskapet heter då NM.

Verkar besvärligt att mörkercykla, risk att man får nationella bombskyddet på sig!

Mats J: ”Vita blixten” är min nya ögonsten​

145fe9f5-c887-4002-864b-785c7bd03d74.jpeg

"tre cyklar är det optimala: en för vår och vinter (begagnad 90-talshoj inköpt 2000), en vintercykel med dubbdäck fram (det blir för tungt annars) och så en lättrampad racercykel för vackra sommardagar.

Alla goda ting är tre. Men nej, det är den fjärde cykeln som verkligen gör mig lycklig.
"

"tre cyklar är det optimala: en för vår och vinter (begagnad 90-talshoj inköpt 2000), en vintercykel med dubbdäck fram (det blir för tungt annars) och så en lättrampad racercykel för vackra sommardagar.

Alla goda ting är tre. Men nej, det är den fjärde cykeln som verkligen gör mig lycklig.
"

Kåsören har sett ljuset som n+1 ger.

"
DespicableNewBikesmeme.jpg

Är väl inte det värsta som hänt med tanke på vad som händer dagligen i Göteborg... Finns ju hur många som helst som lever utanför lagen.
Att det finns värre saker tycker jag inte på något sätt gör det där beteendet mer acceptabelt.

Att det finns ganska mkt värre saker som försigår i världen än allt vad som händer i Gbg (exempelvis en viss liten rysk skitgubbes vedervärdigheter) gör ju inte den typen av händelser jag antar att du syftar på mindre hemska.

Att det finns värre saker tycker jag inte på något sätt gör det där beteendet mer acceptabelt.

Att det finns ganska mkt värre saker som försigår i världen än allt vad som händer i Gbg (exempelvis en viss liten rysk skitgubbes vedervärdigheter) gör ju inte den typen av händelser jag antar att du syftar på mindre hemska.
Håller med. Menar bara att denna händelse speglar väl samhällets tillstånd i stort.

Är det någon juridisk aspekt som gör att personen väljer att neka till brott? Med mindre än att filmen skulle vara manipulerad känns det glasklart att bilisten gjort fel.

Med risk för att verka försvara bilföraren har jag svårt att förstå cyklistens ton. Han gör ju precis som jag skulle ha gjort: Bankar på baklyktan och har en uppfostrande och tråkig ton till bilisten. Det är sällan en framgångsstrategi utan leder bara till att den andre går i försvarsställning.

Japp, jag talar av erfarenhet. 😬

Då spelar det ingen roll att man har rätt i sak. Att det sedan är en jävla idiot som sitter bakom ratten gör att det eskalerar fort, men ändrar inte på grundsituationen. Jag tror inte att bilförare får en bättre bild av cyklister när de blir bemötta på det sättet.

Med risk för att verka försvara bilföraren har jag svårt att förstå cyklistens ton. Han gör ju precis som jag skulle ha gjort: Bankar på baklyktan och har en uppfostrande och tråkig ton till bilisten. Det är sällan en framgångsstrategi utan leder bara till att den andre går i försvarsställning.

Då spelar det ingen roll att man har rätt i sak. Att det sedan är en jävla idiot som sitter bakom ratten gör att det eskalerar fort, men ändrar inte på grundsituationen. Jag tror inte att bilförare får en bättre bild av cyklister när de blir bemötta på det sättet.

Oj, vilket nyanserat inlägg!

Jag bankar bara på bilar när de nästan kör över mina tår. I fallet i videon skulle jag "bara" skaka på huvudet medan jag tittar på bilisten, men redan det verkar vara så provocerande att det kan uppväcka aggressivitet.

Har du svårt att förstå dig själv? 😉

Edit:
Den typen av personer tror jag knappt det spelar någon roll med. De är redan "bortom all räddning". Om så cyklisten bara rullat förbi och vinkat vänligt till bilisten tror jag denna hade haft precis lika negativ inställning till cyklister som efter nuvarande händelse.

Edit 2:
Därmed inte sagt att det inte finns situationer där uppförandet spelar roll och att det kan finnas en poäng i att försöka ta det lite lugnt med "aggressionerna" som cyklist.

Senast ändrad:

Jag tänkte att filmaren sitter i någon form av flerhjuligt handikappanpassat cykelfordon och att detta kanske inte är lika lätt att flänga ut i trafiken när han blir blockerad, varvid han bankar på bilen på motsvarande sätt som en bilist hade använt tutan för att markera att någon blockerar väg och bör flytta på sig.

Fy för den lede... Har det här beteendet nått Sverige nu (kan ha missat det tidigare)
Trodde det här var något man endast läste om från murica och England...

Då har du kanske aldrig sagt till när någon gjorde något fel i trafiken? Som jag har skrivit tidigare i andra trådar reagerar ungefär hälften av personen riktigt aggressiv när man "bara" påpekar att de gör något fel (t.ex. bilister som kör in i en gatan där man inte får köra eller cyklister som kör i hög hastighet mot röd när jag korsar övergångsställen), andra hälften ignorerar.

Då har du kanske aldrig sagt till när någon gjorde något fel i trafiken? Som jag har skrivit tidigare i andra trådar reagerar ungefär hälften av personen riktigt aggressiv när man "bara" påpekar att de gör något fel (t.ex. bilister som kör in i en gatan där man inte får köra eller cyklister som kör i hög hastighet mot röd när jag korsar övergångsställen), andra hälften ignorerar.
Samma upplevelse här.

Har du svårt att förstå dig själv? 😉

Edit:
Den typen av personer tror jag knappt det spelar någon roll med. De är redan "bortom all räddning". Om så cyklisten bara rullat förbi och vinkat vänligt till bilisten tror jag denna hade haft precis lika negativ inställning till cyklister som efter nuvarande händelse.

Edit 2:
Därmed inte sagt att det inte finns situationer där uppförandet spelar roll och att det kan finnas en poäng i att försöka ta det lite lugnt med "aggressionerna" som cyklist.
Jag har definitivt svårt att förstå mig själv. Många gånger jag handlar i affekt och sedan skakar trött på huvudet åt mitt eget beteende.

Det skulle kunna vara en ”bortom räddning”-gubbe bakom ratten, men risken för aggressivitet minskar ju om man själv har en trevlig ton.

Nu bor jag inte direkt i vad som kan kallas för tättbebyggt område, så jag har troligen inte lika mycket interaktioner med andra trafikanter. Skulle jag dessutom cykla i den bebyggda delen av området så är jag överdrivet försiktig och medtrafikanterna visar faktiskt hänsyn och håller ut när de passerar (är mycket landsvägskörning härikring)
Så, nej jag har aldrig behövt påpeka för någon att de gjort något galet.

Nu bor jag inte direkt i vad som kan kallas för tättbebyggt område, så jag har troligen inte lika mycket interaktioner med andra trafikanter. Skulle jag dessutom cykla i den bebyggda delen av området så är jag överdrivet försiktig och medtrafikanterna visar faktiskt hänsyn och håller ut när de passerar (är mycket landsvägskörning härikring)
Så, nej jag har aldrig behövt påpeka för någon att de gjort något galet.

Ja, troligtvis är det färre problem när det inte är tätbebyggt. När jag cyklar i Stockholm har jag dock väldig sällan problem nuförtiden. Det är framförallt taxichaufför, som ofta inte kan köra bra, som är farliga med oförutsägbara manöver. De flesta bilister visar hänsyn och är trevliga. Det är snarare när jag går att det finns farliga situationer med bilister och cyklister.

Jag tänkte att filmaren sitter i någon form av flerhjuligt handikappanpassat cykelfordon och att detta kanske inte är lika lätt att flänga ut i trafiken när han blir blockerad, varvid han bankar på bilen på motsvarande sätt som en bilist hade använt tutan för att markera att någon blockerar väg och bör flytta på sig.
Cyklisten Björn är förlamad från midjan och tar sig fram medelst en armcykel.

Cyklisten Björn är förlamad från midjan och tar sig fram medelst en armcykel.
Japp, Björn Billung är känd i sammanhanget. Och nu menar jag inte känd som i "en jobbig jävel som alla har hört talas om" utan som en person som är engagerad i rullstolsburnas situation i trafiken och som är en förespråkare för armcykel som ett sätt att förbättra rullstolens användbarhet. Han har dubbel orsak att härskna till på sånt som kantjävlar, smala cykelbanor och dåligt underlag.

Tillbaka
Topp