Hör upp, cykel i media-tråden

Luktapåblommorna skrev:
-------------------------------------------------------
> Äntligen! Jag är en extremcyklist.
> Kan se framtida rubriker, extremistcyklister hotar
> demokratin.
>
> http://www.svt.se/nyheter/sverige/flanorcyklisten-nya-trenden

"memiterna" ?

F.ö. har väl artikeln till viss del rätt, cykelträning, elitpendling etc fungerar sällan särskilt bra på dagens cykelinfrastruktur, särskilt inte när det blir fler som nyttjar den.

Intelligensen flödar över i Stockholm.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    100.6 KB · Besök: 103
NLC skrev:
> Bäst man slutar ploga och salta för biltrafiken
> också då...

Det vore onekligen ganska underhållande att prova att sänka nivån till lika för alla.

Ogenomförbart med tanke på att samhällsfunktioner som räddningstjänst och ambulans måste kunna komma fram snabbt och säkert, något alternativ får ju stryka på foten om det är för dåligt snöröjt, men annars en underhållande tanke.

Rattnalle skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bäst man slutar ploga och salta för
> biltrafiken
> > också då...
>
> Det vore onekligen ganska underhållande att prova
> att sänka nivån till lika för alla.
>
> Ogenomförbart med tanke på att
> samhällsfunktioner som räddningstjänst och
> ambulans måste kunna komma fram snabbt och
> säkert, något alternativ får ju stryka på
> foten om det är för dåligt snöröjt, men
> annars en underhållande tanke.

Ibland är det tillräckligt roligt att under "snökaos" cykla förbi bilar som står och slirar i minsta uppförsbacke:-)

Förresten är det väl rätt så ofta man själv som cyklist svär över hur illa snöröjda cykelbanorna är. En liten arkivbild från förra vintern, och notera skillnaden mot vägbanan:

DSC_3392.jpg

Makten skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > NLC skrev:
> >
>
> > -----
> > > Bäst man slutar ploga och salta för
> > biltrafiken
> > > också då...
> >
> > Det vore onekligen ganska underhållande att
> prova
> > att sänka nivån till lika för alla.
> >
> > Ogenomförbart med tanke på att
> > samhällsfunktioner som räddningstjänst och
> > ambulans måste kunna komma fram snabbt och
> > säkert, något alternativ får ju stryka på
> > foten om det är för dåligt snöröjt, men
> > annars en underhållande tanke.
>
> Ibland är det tillräckligt roligt att under
> "snökaos" cykla förbi bilar som står och slirar
> i minsta uppförsbacke:-)
>
> Förresten är det väl rätt så ofta man själv
> som cyklist svär över hur illa snöröjda
> cykelbanorna är. En liten arkivbild från förra
> vintern, och notera skillnaden mot vägbanan:
>
>

Nu får vi visserligen kanske mindre snö här på västkusten men riktigt så illa kan jag inte minnas att det varit någonstans utom timmarna efter snöfallet de senaste vintrarna :)
Jag har kanske tur med min pendlingssträcka också.

Det är dock inte alltid lysande för bilarna heller. När jag jobbade som servicetekniker hände det att jag masade mig upp genom bostadsområden där snön på gatan låg så djup att bilen slätade till den med underredet bakom mig. Osänkt Volvo så inte en särskilt låg bil. Lite kul att se vad som ändå går att köra i med halvdåliga vinterdäck och tvåhjulsdrift. Jag hade skyffel med mig som backup :)
Nästan varje morgon när det snöat låg det bilar i kurvorna på vissa avfarter. Vid ett tillfälle stod tre-fyra bilar från Kriminalvården + ett par till i samma vägren på motorvägen när det kommit 5cm snö. Visserligen blir det halt med snö på saltlake -> snor men det borde inte vara en överraskning för någon.

Det som förvånar mig att blir det 5 cm nysnö i stockholm så verkar hela staden att sluta fungera.
Vad gör en o8a om rulltrappan i tunnelbanan slutar fungera?? Svar: Ringer 112! :-)

Nja. En stockholmare går till vänster och om den är still så får man gå lite tyngre bara. Lantisen till höger får dock stora problem när den stannar ;-)

(Jag vet att historien faller på sin orimlighet, lantisen står ju företrädesvis till vänster)

Jag tycker rulltrappediciplinen i Stockholm verkar vara i det närmaste obefintlig. Eller är det bara för att det bor för många lantisar där?

I Tokyo är det andra bullar, ingen står fel. Det kanske är kriminellt, vad vet jag. Fascinerande oavsett.

Drosa skrev:
> Det som förvånar mig att blir det 5 cm nysnö i
> stockholm så verkar hela staden att sluta
> fungera.

Det är inte ett dugg konstigt om man beaktar hur hög belastning det är på vägnätet även när det är bra "före". Det räcker med att EN idiot har sommardäck, så kan milslånga köer orsakas. Knappast alla stockholmares fel, kollektivt.

Om du sen tänker dig att man i regel saltar och har sig så fort det är minsta kallt, så kan du säkert lista ut vad som händer om det kommer 10 cm snö som saltet inte rår på, men en jävulsk trafik som passerar. Det komprimeras till 1 cm blankis på nolltid och sen spelar det inte så stor roll vad folk har för däck eller vett.

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om Stockholms trafiksituation (svår överbelastning) i kombination med stundom lynnigt vinterväder är väldigt ovanligt, om vi tittar globalt.

Globalistic skrev:
> stockholm stad och Polisen storsatsar mot
> fulparkerade fordon i cykelfälten. 100spänn
> kostar det tydligen :)

100 spänn?? Är det på riktigt eller saknas en nolla?

Jag såg just på dagens Brottscentralen på Aftonbladet.se, vilket bland annat handlade om cyklisters ibland kanske något väl avslappnade attityd till vissa trafikregler. Och Lennart Ekdahl verkade verkligen inte tycka om cyklister. Får se om jag hittar någon vettig länk när det livesända "programmet" är slut för dagen.

Rattnalle skrev:
> Inte för att vara sån men AB och 'vettig' i
> samma inlägg rimmar illa ;)

Jupp. Förstår vad du menar. Men det jag menade var att kunna hitta en länk till just det inslaget, istället för till den pågående livesändningen, vilket hade varit lite extra ovettigt ;)

Det tog just slut. Om man ska tro vissa billister som skriver i chatten vete fan om man vågar cykla mer. En skriver på fullt allvar att han kör nära och tutar när han "tycker" att cyklisten gör fel. Jösses...

NLC skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > stockholm stad och Polisen storsatsar mot
> > fulparkerade fordon i cykelfälten. 100spänn
> > kostar det tydligen :)
>
> 100 spänn?? Är det på riktigt eller saknas en
> nolla?

Jo! 1000kr ska det vara.

Zvampen skrev:
> Det tog just slut. Om man ska tro vissa billister
> som skriver i chatten vete fan om man vågar cykla
> mer. En skriver på fullt allvar att han kör
> nära och tutar när han "tycker" att cyklisten
> gör fel. Jösses...

Men det är ju pajaser som cykelfrämjadets ordförande, som ger oss dåligt rykte och som sänder ut helt fel signaler. Lagar är till för att följas.

/Patrik

Nu sitter Lance och "hostar blod" igen :/

SVT1 kl. 22.00 - 23.40 nu (med flera repristider + Play 24H)

Senast ändrad:
JLarsson skrev:
> Håll i hatten, har Krister Isaksson
> hjärntvättat ledarredaktionen på Dagens
> Industri?
>
> http://www.di.se/#!/artiklar/2014/6/2/ledare-cykel
> boomen-ar-bra-for-ekonomin/
>
> Fast punkteringsfria däck är väl mest
> lånecyklarna va?

Fasiken vad bra ledaren i DI var. Alla rätt, och det är väl där makthavare hämtar sin agenda så förhoppningsvis har det betydelse.

PM Nilsson är en ökänd hurtbulle som har sprungit maran på 2:47. Tror inte att hans åsikter är representativa för DI som helhet. ;-)

Knappast för Håkan Matsson i alla fall, han dreglar runt i diverse sportbilar och kör en pliktskyldig miljöfriskrivning på en mening i alla tester.

Göteborg skall bli cykelvänligare

http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2403275-sa-ska-goteborg-bli-cykelvanligare

Gott om plats för omkörningar och möten, tydlig avgränsning mot fotgängarna, bättre underhåll av cykelbanorna och tre gånger fler cykelresor.
Publicerad 16 jun 2014 Uppdaterad 16 jun 2014

Det är de viktigaste målen i den nya cykelplan för Göteborg som nu går ut på remiss.

– Minst tre av fyra skall tycka Göteborg är en cykelvänlig stad, säger Malin Månsson, cykelplanerare på trafikkontoret och projektledare för cykelplanen.

2011 gjordes 73 000 cykelresor om dagen i Göteborg, sex procent av alla resor.

I Malmö företas 25 procent av alla resor med cykel.

Målet är att trefaldiga antalet cykelresor i Göteborg till 219 000 om dagen år 2025.

Göteborgs senaste cykelprogram från 1999 hade som mål att öka cyklandet och minska cykelolyckorna.

Cykelbanorna har blivit fler och saknade länkar har byggts ut. Trafiksäkerhetsmålen har uppnåtts men cyklandet har inte ökat som det var tänkt.

– Cykeln har haft en ganska undanskymd roll i Göteborgs trafiksystem, säger Månsson. Nu är det slut med det.

Enligt förslaget till ny cykelplan talar allt för att fler skall cykla mer.

”Ökad cykling är bra för staden och för stadslivet. Cyklister skapar liv och rörelse i stadsrummet och bidrar till en attraktiv stadsmiljö. I en tät stad är cykel ett snabbt sätt att förflytta sig.”

”Cykeln tar liten plats, bullrar inte och försämrar inte luftens kvalitet. När fler väljer cykel minskar belastningen på vägnätet och på kollektivtrafiken vilket gynnar alla. Den som cyklar får förbättrad hälsa och ökat välbefinnande.”

– Vi hade en liten uppgång 2012 och en kraftig ökning förra året, säger Månsson. Men det är inte mer än sju procent av alla resor i Göteborg som körs med cykel, det borde kunna vara många fler.

Det viktigaste förslaget i cykelplanen är en massiv satsning på nya och bredare cykelbanor.

– Där många cyklar måste man utan risk klara omkörningar och möten, säger Månsson.

Cykelbanorna delas, enligt förslaget, in i tre klasser: pendlingscykelnätet, det övergripande cykelvägnätet och det lokala cykelvägnätet.

Den högsta klassen får cykelbanor som separerade från biltrafiken och från fotgängarna.

De senaste åren har cyklister och fotgängare alt oftare ofta råkat i luven på varandra; fotgängarna tycker att cyklisterna far fram som vettvillingar och cyklisterna tycker att fotgängarna yrar omkring på de gemensamma utrymmet.

– Det räcker inte med en spärrlinje, säger Månsson., Det måste vara något som fysiskt skiljer cyklisterna från övriga trafikanter så vi kan undvika tillbud och kollisioner mellan bilar och cyklar och mellan cyklar och gående.

– Vi vill också skapa en sammanhängande infrastruktur och gott om p-platser för cyklarna. Det skall vara snabbt, enkelt och säkert att cykla, säger Månsson.

Trafikkontoret vill också förbättra underhållet av cykelbanorna; röja snön snabbare på vintern, sopa upp gruset tidigare på våren och laga ojämnheter och hål innan olyckorna inträffar.

I år satsar Göteborgs Stad ungefär 50 miljoner kronor på utbyggnad av cykelbanorna. Det finns inga beslut om hur mycket mer infrastrukturen skall få kosta. Men ambitionerna är höga.

– Det blir en väsentlig ökning, säger Månsson. Vi pratar om 1,5 miljarder kronor under tio år plus en halv miljard för en nu gång- och cykelförbindelse över Göta älv.

Trafikkontoret vill också utveckla tjänster som underlättar cyklingen.

– Vi vill ha bättre skyltning, fler luftpumpar för cyklisterna och bra appar där cyklisterna kan få information om allt som rör cyklingen.

Cykelplanen är en fördjupning av Göteborgs befintliga trafikstrategi

”Cykelplan för en nära storstad 2015-2025” skall nu ut på remiss.

– För att planen ska bli riktigt bra är det viktigt att så många som möjligt bidrar med synpunkter och förslag, säger Månsson.

På trafikkontorets hemsida finns remissversionen och information om hur man gör för att kommentera cykelplanen.

Drosa skrev:
> ???Vad har mobbing i skolan att göra med cykel???

Hade kanske med programmets titel att göra mer än dess innehåll?

Trafikverket känner dock inte till de här planerna för Göteborg.

När man nu ska fördubbla kapaciteten över älven för tågen och under för bilar vid Marieholm kommer cyklisterna att få exakt noll procent kapacitetsökning.

Hur man tänkte där har man på trafikverket inte kunnat/vela svara på. Inte heller om det funnits någon referensgrupp med cyklister.

Kristoffer R skrev:
> Det är bara att börja referensa. Planen finns
> här och info om hur man svarar.
>

Jo. Tankade hem den igår. Jag jobbar på det.

Edit: den planen är ju från kommunen. Staten verkar tänka annorlunda.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp