Hör upp, cykel i media-tråden

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> ...aldrig stått utanför en (för)skola straxt
> och sett "horder av stressade föräldrar med
> mobilen tryckt i örat på väg i full fart".

Nja, håller inte riktigt med dig här. Har dom nallen i örat kan dom iaf oftast se rakt fram. Värre är det med dom som går samtidigt som dom messar/surfar/selfiear sig själv ;)

I senaste numret av tidningen Turist är en flera sidor artikel om MTB i fjällen, med massa tips om ditt och datt och ett antal fjäll med beskrivning. Riktigt trevligt, borde man prova.

En 61-årig man på cykel misshandlades helt oprovocerat (vad det verkar som) av tre (3) män i Malmö, Norra Grängesbergsgatan.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/en-person-till-sjukhus-fran-norra-grangesbergsgatan/

Jävla idioter!

0001214.jpg

Senast ändrad:
NLC skrev:
> Fast NGBG nattetid hade inte jag satt min fot
> eller hjul på frivilligt...

Dock ska man väl ändå få cykla/gå var man vill, vid vilken tid man vill, utan att riskera misshandel mm? Överger man en gata för att den anses farlig kommer den till slut tillhöra gangstrarna.

Eh, är det ensåndär gata som nämns i turistguider att man ska undvika alltså? Då förklarar det ett och annat. Har undrat vad som egentligen hänt, men nu börjar det klarna tror jag.

Jag kan inte hitta den undersökning han pratar om. Det finns en trygghetsundersökning från 2013 men där finns inga frågor med koppling mellan trygghet och cyklism.

Det finns däremot en undersökning från VTI från 2014 där en majoritet av malmöborna vill se en stad med ökade satsningar på cyklism o kollektivtrafik. Ser man till valresultatet fick ju också bilistmförespråkarna ( d v s M) en käftsmäll. Är något av det herr Idoff skriver rätt?

Oj vad många ilskna mail han kommer att få. Ställa sig på cyklisternas sida. Vilket tilltag..

http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/slappa-journalister-sprider-cykelmyter/

För er som inte vill klicka på länken.

Slappa journalister sprider cykelmyter
Publicerad 25 nov 2014 22:43
LitenMellanStor

+ Följ
Läs fler artiklar!
Här är Patrik Kronqvists samlingssajt
ANNONS:

När ämnet är cykling låter även erfarna mediechefer som om de är med i Ring P1.
Rekommendera640 Tweeta151
Formen blir då krönikans, inte nyhetsartikelns - och stoffet är anekdoter snarare än verifierbara fakta. Ofta följer texterna samma mall.
En berättelse om när journalisten själv sånär blev ihjälkörd av en galen cyklist. Lite statistik om att antalet skadade cyklister ökar. Och sen ett raskt konstaterande av att det är fartdårarnas eget fel.
På senare tid har Mats Edman, chefredaktör för Dagens Samhälle, skrivit i ämnet ("Jag möter dagligen horder av stressade cyklister med dåliga bromsar på väg i hög fart. Mot mig"). Liksom Daniel Nordström, chefredaktör för Arbetarbladet ("cyklister är ofta totalt livsfarliga"). Och Fredrik Virtanen, kolumnist på Aftonbladets ledarredaktion ("cyklister kämpar själva hårt för att avsluta sina liv").
De spetsiga krönikorna skulle ha varit ett mindre problem om medierna hade varit duktiga på att bevaka cykelfrågor även på nyhetsplats. Men trots att såväl cykelpendlingen som antalet skadade ökar snabbt görs lite journalistik om fenomenet.

För bilfrågor finns däremot en välutbyggd medial infrastruktur med såväl specialreportrar som bilagor. Det har betydelse. Mediernas rappa motorjournalister tvingar Trafikverket och kommunerna att vara på tårna. Ansvariga ställs till svars. Olycksdrabbade vägar byggs om.
Bilkörning i Sverige har aldrig varit säkrare.
Cyklistolyckor får däremot aldrig några uppslag i tidningarna. En död cyklist är - till skillnad från en bilist - sällan en "trebarnsmamma" som "inte hade en chans". På sin höjd är hon en 45-åring som inte "bar hjälm" (som om det skulle spela någon roll om man blir överkörd av en svängande lastbil).
Och en olycksdrabbad cykelbana betecknas aldrig som en "dödens väg" som kräver omedelbara åtgärder.
I stället är det ideella bloggare som sköter den infrastrukturbevakning som medierna struntar i - som Cyklistbloggen. Ofta kan bloggarna avslöja hårresande farliga trafiklösningar, som när cykelexperten Krister Isaksson kunde visa att Trafikverket placerat spetsiga armeringsjärn i en kurva i västra Stockholm.

Bara sällan är det dock som avslöjandena följs upp av de vanliga medierna. Det har betydelse. Politikerna behöver knappast frukta några kritiska frågor när de säger sig vilja premiera cykling, men lägger mindre än en procent av statens infrastrukturbudget på ändamålet.
Och alliansregeringen kunde driva igenom en lagändring för cykelöverfarter som varken har gått ut på remiss eller som är finansierad. Det är ju inte så noga, det handlar ju bara om cyklister.
Om slappa krönikörer fortsätter att sprida bilden av att olyckorna är cyklisternas eget fel, minskar också trycket på myndigheterna att åtgärda bristerna.
För forskningen är tydlig. Det är inte cyklisters regelbrott som främst orsakar de många olyckorna, utan undermålig infrastruktur och dåligt underhåll.
Grusiga cykelvägar, omärkta betongsuggor och djupa gropar gör att tusentals cyklister skadas eller invalidiseras varje år. Ofta skulle olyckorna kunna förebyggas med ganska enkla åtgärder, om bara viljan fanns.

Det finns ett ideal att journalistiken bör stå på den lilla människans sida. Jag tycker att det är mycket märkligt att den lilla människan i stort sett aldrig är en cyklist.
Av Patrik Kronqvist
patrik.kronqvist@expressen.se

Senast ändrad:
Bland viktig statistik och några adekvata åtgärder får även MSB in "Det går fruktansvärt fort, det cyklas på trottoarer och övergångsställen, mot rött ljus, mot färdriktningen och inte sällan har cyklisten stängt ute den övriga trafiken genom att lyssna på musik och kanske skicka ett och annat sms. Det råder anarki i cykeltrafiken."

Okej, hur ser det ut inom biltrafiken? Stänga ute övriga trafiken genom att lyssna på musik i en stålburk? Köra för fort? Kolla mobilen ibland, svara i telefon? Jo. Anarki?

Ett tag sen tråden var uppe så en liten blänkare från GP (TT)

Vintercykling allt vanligare

http://m.gp.se/motor/1.2587931-vintercykling-allt-vanligare

Vintercykling allt vanligare
Fler och fler cyklar året runt. I en stor undersökning på uppdrag av försäkringsbolaget If uppger mer än var tredje cyklist att de använder hojen även vintertid.

Och i det mildare skånska klimatet väljer nära sex av tio att trampa oavsett årstiden.

Var femte vintercyklist använder dubbdäck för att få bättre fäste på snö och is. De däcken har stor betydelse för väggreppet och minskar olycksrisken.

Vad bör man mer tänka på vid vintercykling? Jo, i första hand att synas och att se. Med andra ord är det inte fel med reflexväst och bra belysning både fram och bak. Och ha inte bråttom i halkan.

TT

Kanske inte riktigt cykel men i allra högsta grad relevant här tycker jag.
m.gp.se/nyheter/2.1079/1.2617003-trafikbloggen-kor-hantverkare-samst-

knight22 skrev:
> Fast salt kan rejält förstöra en cykel, jag har
> förståelse för att de klagar.

Bara om man har kassa skärmar.

Rattnalle skrev:
> knight22 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast salt kan rejält förstöra en cykel, jag
> har
> > förståelse för att de klagar.
>
> Bara om man har kassa skärmar.

+1

Kolla bilden på gubben till vänster, varför har han skärmar överhuvudtaget? Har man inte skärmar värda namnet och ids man varken tvätta cykeln el smörja kedjan så får han bannemig skylla sig själv om cykeln kajkar ihop och ärgar lite här och där.

Rattnalle skrev:
> knight22 skrev:
> -----
> > Fast salt kan rejält förstöra en cykel, jag
> har
> > förståelse för att de klagar.
>
> Bara om man har kassa skärmar.

Jovisst, men det är inte alla cyklar som det är så lätt att sätta bra skärmar på . Ex vissa hopfällbara cyklar är det helt omöjligt på.

Jag hade inga problem alls under flera vintrar med nästan-daglig pendling till plugget. Då på saltade vägar (cykelbanorna undvek jag så långt det gick). Oljade kedjan ett par gånger per vinter. Tvättade aldrig. Jag tror folk letar problem bara för att kunna gnälla på det.

geologen skrev:
> Jag tror folk letar
> problem bara för att kunna gnälla på det.

:D

lundatok skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Jag tror folk letar
> > problem bara för att kunna gnälla på det.
>
>
> :D

Skulle väl aldrig hända ;-)

Sen har de förstås rent krasst rätt i att underhållsbehovet ökar markant jämfört med torr kall snö. Men det är väl inte ett alternativ vintern igenom i Uppsala ändå?

Tillbaka
Topp