Hör upp, cykel i media-tråden

Johan Falk sa:
Bengt-re sa:
Johan Falk sa:
En annan aspekt som verkar ytterst ologisk är:

"– Den typ av bromsar som används är gjorda för vanliga cyklar. På elcyklar som både går snabbare och är tyngre räcker de inte till, säger Ernst Brust, vd på det tyska laboratoriet Velotech som utfört bromstesterna."

Det skiljer ju betydligt mer i vikt mellan olika cyklister (+/-50kg och mer) än olika cyklar (+/- ca 5 till 15kg) så då borde ju storvuxna människor som cyklar fort ha minst DH-bromsar i den stressade storstadstrafiken...

De som väger + kommer sällan upp i några farter på cyklar.

Beror väl på om det är övervikt i form av muskler eller av fettmassa.

Iofs...

Ser man ut sådär kan det nog vara svårt att få drivlinan att hålla också...

Google är väl media? Jag gillade den här doodlen de hade nyligen:

start-of-the-100th-tour-of-flanders-5684022816538624-hp2x1.jpg

Johan Falk sa:
En annan aspekt som verkar ytterst ologisk är:

"– Den typ av bromsar som används är gjorda för vanliga cyklar. På elcyklar som både går snabbare och är tyngre räcker de inte till, säger Ernst Brust, vd på det tyska laboratoriet Velotech som utfört bromstesterna."

Det skiljer ju betydligt mer i vikt mellan olika cyklister (+/-50kg och mer) än olika cyklar (+/- ca 5 till 15kg) så då borde ju storvuxna människor som cyklar fort ha minst DH-bromsar i den stressade storstadstrafiken...

Vissa tillverkare sätter på olika kraftfulla bromsar beroende på storleken på ramen. Så det krävs nog inte så många kg för att man ska behöva gå upp en nivå på bromsarna. Sedan cyklar nog en småfet Svensson bra mycket fortare på en elcykel än på en vanlig cykel vilket också spelar in.

staine sa:
1888 sa:

Ja, eller bara extremt tjatigt. Fast det är klart, alltid kan man väl ragga upp nya offer att få att flina åt lyteskomik, vad vet jag?

Artikeln känns lagom fräsch, men det är väl dags att lägga grunden för det som kommer eskalera till 2016 års memil-hat.

Såg många cyklister ute idag som perfekt matchar beskrivningen. Kul att se "gubbar" ute och röra på sig.

Jag skall nog dra på min mest ubergrälla outfit nästa gång bara för att provocera. ;)

Ska det vara roligt så funkar det inte med om larviga överdrifter blandat med hittepå. Var hittar man tex de där lättviktsekrarna från Italien?

Bengt-re sa:
NLC sa:
Ska det vara roligt så funkar det inte med om larviga överdrifter blandat med hittepå. Var hittar man tex de där lättviktsekrarna från Italien?

Belgien(SAPIM) och Schweiz(DT SWISS) trodde jag hemlandet för hitech ekrar var.

Det trodde nämligen jag också, kanske är det något vi oinvigda i västkustcyklingen inte vet om.

Dessutom - att en cykel kan kosta som en (mindre) bil är väl ingenting mot att en bil kan kosta som ett helt hus...

Äh, ännu en avundsjuk journalist som plockar några billiga poäng genom att hacka på en samhällsgrupp som det som vanligt är fritt fram att förlöjliga.

Ponera att han hade ironiserat över tjocka kvinnor som klär sig i för åtsittande kläder?
Det skulle aldrig ske, då skulle han få på tafsen.

Men nån kille som har några kilo för mycket, och som försöker göra nått åt det, dom är det ok att racka ner på.

Tragisk kille.

Stewe sa:
Äh, ännu en avundsjuk journalist som plockar några billiga poäng genom att hacka på en samhällsgrupp som det som vanligt är fritt fram att förlöjliga.

Ponera att han hade ironiserat över tjocka kvinnor som klär sig i för åtsittande kläder?

Men nån kille som har några kilo för mycket, och som försöker göra nått åt det, dom är det ok att racka ner på.

Tragisk kille.

Och framförallt, vad skulle problemet bestå i om någon köper en cykel för 60 000 spänn? Skadar det någon annan?

Aliide sa:
Stewe sa:

Tragisk kille.

Och framförallt, vad skulle problemet bestå i om någon köper en cykel för 60 000 spänn? Skadar det någon annan?

Nej självklart inte. Han får dessutom en pryl att gilla och som troligen leder till mer träning och som bonus gillande nickar av andra cyklande farbröder. Inte skadar det någon inte!

Skoja om tjockisar på cykel känns lite 2013 kan man tycka. 2013 är förövrigt året då han visar bild på sin Focus Raven 29R 2.0 ute i Skatås på sin blogg, fast han är ju inte tjockis så då är det väl ok pris på den gissar jag, nån som vet vad den kostar?
Dock kan han inte köra intervaller där för att det fullt av barnvagnar tyvärr..
http://sub40bloggen.se/2013/03/10/utepremiar-cykelintervaller-i-skatas/

Sen har han en artikel om träning och motivation med bland annat:

"Köpa prylar

För vissa är nya inköp den bästa motivationen. Och inom cykelsporten finns det alltid nya saker att upptäcka. En ny pulsklocka, cykeldator eller cykelskor kanske gör tricket för just dig?"

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/cykla-effektivt-och-bli-bättre-tränad-1.79977

Hej Happy!
Jag är en kille på 38 vårar och läste i tidingen att man inte får cykla på vissa cyklar om man är tjockis
Jag blir sjukt orolig att jag har en för dyr cykel, får man cykla på en 20k hoj när man väger 92kg eller ska jag köpa en billigare tills jag har kommit ner till rätt kr/kg? finns det något diagram?
snälla Happy! hjälp mig!!

ps det är inte jag som har skrivit brevet och det handlar inte om mig ds

Ah, intressant strategi. Man tar en i stort sett korrekt slutsats och backar upp den med en massa felaktigheter. Låter som en bra strategi om man vill bygga upp sin trovärdighet. Eller är det hela bara ett försök att påvisa att det är viktigt att läsa saker kritiskt och inte ta allt som skrivs som sanning?

Ubu sa:
NLC sa:

http://www.alpinaraggi.it/wp-content/uploads/2013/07/Raggi-Leggeri.pdf

Oj! Extra Flat DB 1.3 är ju 0.9 g lättare än en CX-ray. Tycker MC borde ha en eloge för att ha upplyst oinvigda som jag själv om dess existens. Även så Ubu :)

Ofta tycker jag att det bara kommer skit från media, men nu tvingas jag till självransakan. Man blir sugen på att testa ekern.

JMT sa:
Ubu sa:
NLC sa:

Oj! Extra Flat DB 1.3 är ju 0.9 g lättare än en CX-ray. Tycker MC borde ha en eloge för att ha upplyst oinvigda som jag själv om dess existens. Även så Ubu :)

Ofta tycker jag att det bara kommer skit från media, men nu tvingas jag till självransakan. Man blir sugen på att testa ekern.

Sapim CX-Carbon väger väl bara 3 gram?

Bengt-re sa:
JMT sa:
Ubu sa:
NLC sa:

Går de att få tag på än? verkar dock bökigt med specialnav.

JMT sa:
Bengt-re sa:
JMT sa:
Ubu sa:
NLC sa:

Går de att få tag på än? verkar dock bökigt med specialnav.

Det verkar finnas vissa hjulbyggare som har fått tag i dem. Och jo - visst meckigt, men rätt coolt ändå.

Onödigt? Visst, meeeen... även onödiga saker kan vara coola.

Tillbaka
Topp