Hör upp, cykel i media-tråden

NLC sa:
Till skillnad från Sydsvenskans bidrag till att försöka polarisera trafikklimatet http://www.sydsvenskan.se/lund/svallande-kanslor-for-boter-vid-stopplikt/ Vet inte vilket som är sorgligast, uppslaget på artikeln eller dess kommentarsfält.

Tycker det är inte "rätt" att strunta i stopplikt, men gör en kontroll vid t.ex. utfarten till Bauhaus i Burlöv och det är 100% träff på bilister som struntar i den röda, åttkantiga skylten med vit kant. Eller fartkontroll var som helst i den 30/40-skyltade innerstan i Lund. Eller följ upp hur det gick med privatbilistförbudet på Bangatan.

Men nej då, det är cyklisterna det ska sparkas på. Men jag är inte bitter

Vad säger lagen? Måste man sätta ner en fot eller räcker det med att bromsa till stillastående och sen cykla vidare?

Aliide sa:
Nytt Stockholms-parti bildas med Fares i spetsen med fokus på Stadsbyggnad och cykelfrågor

http://www.stockholmdirekt.se/nyhet...ch-cykelfragor/aRKpdB!fTERwckausrBnG4ZStMQaw/

"– Cyklister måste bli kaxigare och mer militanta. "

Om citatet stämmer så kommer det partiet i vart fall aldrig få min röst!
Mer polarisering är inte det jag som cyklist behöver.
Rejält trött på alla "militanta" medcyklister, bilister etc etc som tycker att man kan framföra sitt fordon hur som helst.
Respekt och hänsyn till medtrafikanter är vägen framåt, INTE mer polarisering!

Senast ändrad:
Adam K sa:
"Polisbilen hade blåljus och sirener påslagna och var på väg till Ulleråkersområdet för att undersöka ett larm om en knivbeväpnad man."

Kan inte tycka att det är vettigt från något perspektiv att cykla rätt ut på Dag Hammarskölds väg utan koll på trafiken, det är en rejält trafikerad väg. Cyklisten hade tur att det var en vaken förare av radiobilen. (Iof kan han kört snabbare o aggressivare än en generell bilist som kanske hållit ögonen på cyklisten och ändrat farten för att tillåta en oannonserad korsning utan att behöva skrota bilen).

sih sa:
Är det rimligt att man inte hör en polisbil för att man lyssnar på musik? Framgår i och för sig inte om poliserna hade sirenerna på, men det borde de väl om de korsar övergångsställen.

– Cyklisten ska ha haft öronsnäckor ipluggade och uppfattade uppenbarligen inte polisbilen utan körde rakt ut på övergångsstället strax söder om Slottet. Föraren av polisbilen väjde och krockade med övergångsställets skyltstolpe

http://www.unt.se/uppland/uppsala/polisbil-krockade-med-stolpe-4212222.aspx
Bortsett från om cyklisten borde uppfattat polisbilen eller inte; Är det troligt att cyklisten "körde rakt ut på övergångsstället" när det även verkar finnas cykelpassager i anslutning till övergångsställena strax söder om slottet om man kollar tex Street View.
Kan tyckas vara en skitsak i sammanhanget men jag får uppfattningen av att gemene man kallar cykelpassager som ligger i anslutning till övergångsställen just för bara övergångsställen.
Lägger man sen till att många vet att på övergångsställen har minsann cyklister alltid väjningsplikt (gemene man tror väl att det är helt förbjudet att cykla på övergångsställen iofs) så blir det ju förbannat fel. Även om det just i det här fallet, om jag uppfattar platsen rätt, var cyklisten som borde haft väjningsplikt, polisbil under utryckning eller ej.

Krönika i GP angående memiliter. Kanske redan varit uppe men tänkvärt. Tur man är med AM än XC :-)

"Krönika
Dags för cyklande män i lycra att skärpa sig
Lika säkert som pollenchock i april vaknar cykeldebatten med björkarna. I år tog den rätt bra fart och fick till exempel utrymme i Opinion live i SVT häromveckan. Det är inte så konstigt egentligen; allt fler människor cyklar och infrastrukturen har inte hängt med. Bilister blir galna på cyklister och tvärtom, fotgängare blir förbannade på både bilister och cyklister och alla är överens om att felet alltid är någon annans.
Jag tycker att det är fantastiskt att cykeln börjar ta plats som ett seriöst alternativt till bilen och beundrar alla som cyklar i vått och torrt, allra mest min pappa vars cykel troligtvis gått fler mil än min bil.
Klart att vi ska cykla mer! Klart att städerna ska planeras så att vi uppmuntras att cykla! Sedan har vi diverse saker att ta itu med. Som att många cyklister behöver lära sig trafikregler – och följa dem. Ett annat problem är cyklister som använder cykelbanor, vägar och andra offentliga utrymmen som sin högst privata träningslokal. Transportsträckan till jobbet är en jakt på sekunder där andra människor enbart är hinder på vägen.

Det är ju inte rimligt. Memils, medelålders män i lycra, får ofta bära ansvaret för det här beteendet, vilket gissningsvis beror på att de är överrepresenterade bland fart­dårar. Men i väntan på höghastighetsbanor för cyklar måste lycrafolket träna på att tagga ner.
Det gäller även en relativt ny men snabbt växande grupp: memiliterna. Medelålders män i lycra i terräng har lämnat cykelbanor, rödljus och jobbiga medtrafikanter för att köra järnet i skogen – i flock. Bland stock och sten finns visserligen en del motionärer och annat som kan störa, men kör man riktigt snabbt så verkar bromsklossarna praktiskt nog flytta sig.
Vi kallar det överlevnadsinstinkt. W och jag går i skogen flera gånger i veckan. Vi hälsar på pensionärer med stavar, klappar en och annan hund, analyserar världsläget och blir glatt omkörda av löpare med varvet i blick. Det är alltid liv och rörelse och vi är aldrig ensamma, men njuter av skogens lugnande och faktiskt helande kraft.

Vår skog råkar vara naturreservatet i Delsjöområdet och det är stort nog att räcka för alla. Hästarna trivs, blandad lycra tränar i olika former och barnfamiljer matar änderna – alla får plats. Ändå måste vi allt oftare kasta oss från stigen för att inte bli påkörda av memiliter. De har avancerade fordon och gärna kamera på hjälmen, men saknar broms och förmåga att kommunicera med utomstående. Promenerar man i memiliternas utegym får man skylla sig själv. Att det råkar vara milspåret är väl inte deras problem.
Vi är bortskämda med att möta folk som har skogsvett. Senast förra veckan stannade en orienterare och bad om ursäkt för att han dök upp från ingenstans och skrämde slag på W. Samma dag kom två cyklande lycrakvinnor som genast anpassade farten på den smala stigen och tackade från sadeln när vi lugnt klev åt sidan.
Så jobbar alla som förstår att det inte någon av oss som är skogens konung.
Maria Näslund"

/David

Tror nog att det är vanligare med hjälmkamera bland AM cyklister än dito svetton. Nog läge för lite självrannsakan bland alla grupper.

arcamone sa:
Krönika i GP angående memiliter. Kanske redan varit uppe men tänkvärt. Tur man är med AM än XC :-)

"... Ändå måste vi allt oftare kasta oss från stigen för att inte bli påkörda av memiliter. De har avancerade fordon och gärna kamera på hjälmen, men saknar broms och förmåga att kommunicera med utomstående. Promenerar man i memiliternas utegym får man skylla sig själv. Att det råkar vara milspåret är väl inte deras problem..."

Cyklister som cyklar i skog, speciellt med lite hastighet, borde vara de som har bäst uppsikt framåt.
Det är ganska svårt att undvika träd, stenar, bommar, och rötter, om man inte konstant är koncentrerad på stigen. Risken att bli påkörd av en stigcyklist borde vara minimal så vida man inte medvetet hoppar fram från bakom en sten.

Runt Delsjöarna har det alltid funnits cyklister som kör fort på de breda grusvägarna, exvis "åttan". Helst två-tre varv på raken. Det kan säkert störa flanörer.

Men insändaren verkar beskriva en tänkbar stigcyklist. Men cyklar nån på milspåret? Är inte det lite av "off limits"?

Hade tagit krönikan på större allvar om det inte var det sedvanliga lycra-tramset. "Memilit, hö hö hö", liksom. Trots det kan det nog finnas vissa poänger.
Det där med att kasta sig undan låter lite överdrivet, men jag kan villigt medge att jag ibland tycker det känns lite sådär på transportsträckorna när det är rides med många deltagare. Inte så att det är någon direkt fara, men man får nog tänka lite på hur fotgängare kan uppleva det när 20 högt tickande frihjul rullar förbi i hyfsad fart och hyfsat nära.
Är nog bra att ta det synnerligen vackert och glesa ut sig lite/inte cykla för mycket i bredd om man är många på sträckor som grusvägen bort till Härlanda tjärn osv.

Väl ute i skogen har jag aldrig märkt av några direkta problem, tror bara man i vanlig ordning får tänka på hur man upplevs även där (sakta ner extra mycket, hålla ut osv även om man själv har full koll och ingen kollisionsrisk föreligger).

Nåt rejsande på milspåret känner jag inte igen, har själv bara använt det kortast möjligt (som transportsträcka mellan stigar som börjar/slutar på milspåret) och i mycket sakta mak. Men om folk ägnar sig åt det känns det rätt olämpligt.

Egentligen mest svammel/självklarheter ovan och inget nytt. Tycker fortfarande att krönikan är dålig och en typisk cykelkrönika enligt standardmall 1A (börjar med "Jag tycker egentligen om cyklar MEN..." och innehåller lite sedvanligt lycratrams), men man kanske ändå kan ta till sig nåt av den.

Senast ändrad:
Tycker mig känna igen en del av detta insändarspråk(?)...Kan det vara så att Matte är happyit??
//WSMC

Bilagor

• Väder.JPG
    Väder.JPG
    136.3 KB · Besök: 132
Det Corren tar upp är högst relevant. Det är cyklar lite överallt i centrala Linköping. Sen att artikeln har en stinkande dålig rubrik... well well
Samtidigt förväntar jag mig en uppföljningsartikel om hur många som promenerar omkring på de Påbjudna cykelbanorna som finns 50m från där artikelbilden är tagen.

Jag vet inte vad en senil gubbe som springer omkring och kallar folk idioter har att göra i en dagstidning. Att folk inte kan cykla är ett problem, men det här är fel sätt att belysa det.

Sen ska det också nämnas att centrala Linköping är totalt värdelöst att cykla i. Ett infrastrukturmässigt missfoster.

eriaxe sa:

Ok nu fattar jag inte. På götgatan sitter ungefär samma skylt som på bilden i artikeln, den som betyder gågata. Den är dock rund i artikeln och fyrkantig vid Götgatan. Är det det som gör att det på ena stället är cykelförbud och på andra stället är polisens godtyckliga max 7 km/h -tolkning av gångfart som gäller?
En snabb koll på trafikverkets hemsida sa att den fyrkantiga också betyder gågata. Vad gäller?

Ps. Någon som har hjälmen så fel på huvudet som mannen på bilderna i artikeln borde vara förbjuden att yttra sig om saker rörande cyklister. Ds.

Google street view vid slussen:
Screenshot_20160506-073206.png

Eveningstar sa:
eriaxe sa:

Ok nu fattar jag inte. På götgatan sitter ungefär samma skylt som på bilden i artikeln, den som betyder gågata. Den är dock rund i artikeln och fyrkantig vid Götgatan. Är det det som gör att det på ena stället är cykelförbud och på andra stället är polisens godtyckliga max 7 km/h -tolkning av gångfart som gäller?
En snabb koll på trafikverkets hemsida sa att den fyrkantiga också betyder gågata. Vad gäller?
Det togs upp i happys artikelserie om cykeljuridik i delen som gällde skyltar.

Eveningstar sa:

Det är bara den ena som betyder "gågata", den andra är "gångbana"

Fyrkantig, E7: Gågata http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Anvisningsmarken/Gagata/
Rund, D5: Påbjuden gångbana http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Pabudsmarken/Pabjuden-gangbana/

Se som sagt även http://happyride.se/2016/04/20/cyklisten-och-vagmarkena-juridisk-oversiktskurs-for-cyklister-del-3/

AB i dag:

MC-förare till sjukhus efter kollision
En motorcyklist och en personbil kolliderade i en korsning i Sundbyberg.
MC-föraren har förts till sjukhus.
Larmet inkom vid 10.51 på torsdagen. I Sundbyberg i Stockholm kolliderade då en motorcykel och en personbil. MC-föraren är förd till sjukhus, enligt polisen. Skadeläget är okänt.
– Olyckan skedde i en korsning och är en sammanstötning, säger räddningstjänstens ledningsoperatör

Men - HADE HAN HJÄLM?

staine sa:
AB i dag:

MC-förare till sjukhus efter kollision
En motorcyklist och en personbil kolliderade i en korsning i Sundbyberg.
MC-föraren har förts till sjukhus.
Larmet inkom vid 10.51 på torsdagen. I Sundbyberg i Stockholm kolliderade då en motorcykel och en personbil. MC-föraren är förd till sjukhus, enligt polisen. Skadeläget är okänt.
– Olyckan skedde i en korsning och är en sammanstötning, säger räddningstjänstens ledningsoperatör

Men - HADE HAN HJÄLM?

Alla dessa förarlösa personbilar som är ute och kör. Någon borde göra något!

Öppnade bildörren – åtalas
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/oppnade-bildorren-atalas-om4143812.aspx

Här är notisen från olyckstillfället:
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/cykel-i-krock-med-bildorr-8930147.aspx

Här är olycksplatsen:
https://goo.gl/maps/y7nDbMBySQv

Har en vetenskapligt ogrundad känsla av att det är sällsynt att den här typen av "singelolyckor" ens leder till att polisen tar upp anmälan (i det här fallet verkade de ju inte ens vilja dyka upp), än mindre att det leder till åtal. Man undrar om det här fallet hade gått så långt om inte bilisten stått på sig för att få dit polisen och själv konstaterat att han borde ha sett sig om.

Hoppas att de följer upp när rättegången är klar. Det vore bra om TraF 3 kap 50 § någon gång kunde visa sig vara mer än en gummiparagraf.

perzzon sa:
Kraven på en insändare är förstås HELT andra än de för något skrivet av en medarbetare

Insändare är väl ett sett för "seriösa" tidningar att skapa kvällstidningsrubriker. Så har iaf jag tolkat DNs satsning på den nya debattsidan.

Tillbaka
Topp