Hör upp, cykel i media-tråden

Jag har nog aldrig tidigare sett insändare där man tillåts formulera sig som i denna. Om man tillåter insändare där man skriver saker som "du ser ut som du bajsat på dig", har man som tidning sjunkit oerhört lågt. Det verkar väl som att etablerade medier övergett alla ambitioner att seriöst diskutera cyklism.

H. sa:
perzzon sa:
Kraven på en insändare är förstås HELT andra än de för något skrivet av en medarbetare

Insändare är väl ett sett för "seriösa" tidningar att skapa kvällstidningsrubriker. Så har iaf jag tolkat DNs satsning på den nya debattsidan.

Typ.
Dumheterna som formuleras brukar ju vara monumentala.
Skillnaden mot förr är att de promotas snarare än göms på en halvsida långt bak.

P4 Dalarna rapporterar om att det är många cyklister ute, främst i samband med Siljan Runt. "4000 cyklister som kan göra att biltrafiken saktas ned", löst citerat.

Inte ett ord med en snäll uppmaning att ta det försiktigt med oskyddade trafikanter, utan dessa framställs enbart som ett problem. #bittergubbe

knight22 sa:
inte oväntat vill moderaterna stoppa snabbcykelvägen mellan Malmö och Lund:

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-02/staffanstorp-lagg-ner-snabbcykelstraket

Har absolut inte koll på existerande eller tänkta cykelvägar så i det specifika fallet har jag ingen uppfattning. Dock tycker jag att det idag generellt finns en tendens till att hellre bygga nytt än att underhålla/rusta upp existerande lösningar. Är lite slit-och-släng-mentalitet i att bygga något, skita i att underhålla det och när det är så dåligt att det inte funkar bygger man nytt. Och denna "spaning" är långt mkt mer allmän än bara vägbyggande. Och, jag stör mig på att jag själv i vissa avseenden lider av denna sjuka (köper nytt istället för att försöka fixa något som gått sönder).

GoranS sa:
knight22 sa:

Har absolut inte koll på existerande eller tänkta cykelvägar så i det specifika fallet har jag ingen uppfattning. Dock tycker jag att det idag generellt finns en tendens till att hellre bygga nytt än att underhålla/rusta upp existerande lösningar. Är lite slit-och-släng-mentalitet i att bygga något, skita i att underhålla det och när det är så dåligt att det inte funkar bygger man nytt. Och denna "spaning" är långt mkt mer allmän än bara vägbyggande. Och, jag stör mig på att jag själv i vissa avseenden lider av denna sjuka (köper nytt istället för att försöka fixa något som gått sönder).
MIn bild är att det inte stämmer i särskilt stor utsträckning när det gäller infrastruktur. Visst det är mycket snack från politiskt håll men det mesta görs av tjänstemän och de ska pussla ihop en enorm mängd vägar med en ganska liten budget så utrymmet för att bygga nytt är oftast ganska litet.

Cykelvägar har det å andra sidan egentligen aldrig byggts i Sverige så där bör finnas ett visst uppdämt behov.

Rattnalle sa:
GoranS sa:
knight22 sa:

MIn bild är att det inte stämmer i särskilt stor utsträckning när det gäller infrastruktur. Visst det är mycket snack från politiskt håll men det mesta görs av tjänstemän och de ska pussla ihop en enorm mängd vägar med en ganska liten budget så utrymmet för att bygga nytt är oftast ganska litet.

Cykelvägar har det å andra sidan egentligen aldrig byggts i Sverige så där bör finnas ett visst uppdämt behov.

Nej, det finns ingen stor budget. Men den budget som finns tycker jag verkar betydligt mer populärt att bränna på nybyggen än renovering av existerande infrastruktur för cyklister. Jag håller dock med om att rena cykelvägar är något som det aldrig funnits något intresse för. Välbyggda sådana skulle absolut kunna göra cyklandet lättare.

För att ta lite exempel från mitt närområde så läste jag senast för någon dag sen i lokalblaskan om GC-projekt i Huddinge (där jag bor). Ska tydligen läggas ett antal miljoner på en en GC-bana längs den väg som jag färdas på om jag cykelpendlar till jobbet. Ser idag ut enligt

Vg.JPG

Om jag fattar det rätt ska det bli GC-bana här. Med tanke på hur vägen ser ut är det nog rimligt att det blir en GC-bana på ena sidan vägen. Detta innebär en kraftig nackdel. Om jag ska köra på GC-banan kommer det att innebära att jag i ena riktningen kommer att bli tvungen att korsa vägen för att komma in på GC-banan. Dessutom kommer jag att behöva sänka farten p.g.a. gångtrafikanter. Och utfarterna längs vägen kommer att göra det säkerhetsmässigt sämre. Med de häckar som finns kör bilar som ska ut på vägen ut till vägkanten för att se. I dagsläget när jag färdas på vägen är det inga problem. Om jag ska färdas på en GC-bana säger mig min erfarenhet att bilarna kommer att ställa sig över GC-banan när de ska ut på vägen från tvärgatorna.

Blir inte riktigt klok på om hela kostnaden på 4,5 miljoner handlar om detta vägavsnitt eller om delar närmare Trångsunds centrum även ingår.

http://www.huddinge.se/Global/Moten...KS-2015_2532_Kommunstyrelsen-Ärende 18-29.pdf

Dock kan jag ge exempel på GC-banor inom några kilometer från denna plats där det i ett antal år funnits hål som är såpass stora/djupa att om man kör ner i dem med en vanlig cykel så är det påtaglig risk att man kör omkull. De har ställt någon slags varningsmarkering vid ett av hålen vid ett par tillfällen. Finns även i trakterna GC-banor med såpass breda och djupa längsgående sprickor i asfalten att man med stor sannolikhet skulle gå i backen om man körde ner i dom.

Dessutom funderar de tydligen på att bygga GC-bana mellan Länna och Lissma. Detta är en väg där cyklisterna enligt min uppfattning till mkt stor del utgörs av motionärer på racercyklar. Och min gissning är att transportcyklandet inte märkbart skulle öka med en GC-bana. För de flesta som skulle kunna cykla denna vägen finns minst lika goda alternativa sträckningar. Och då det handlar om ca 4 km GC-bana vilket bör ge en rätt ansenlig kostnad. Med tanke på hur GC-banorna ser ut på många ställen i kommunen skulle jag säga att pengarna kan användas bättre. Dock så finns det tydligen möjlighet att få statlig delfinansiering av Länna-Lissma-biten och jag misstänker att det gör det rätt lockande för ansvariga då de kan få stoltsera med en ny lång GC-bana för en "relativt billig penning". I dagsläget är det rätt OK att cykla denna väg och bilisterna är hyggligt accepterande för att man cyklar där. Tillkommer det en GC-bana kommer det dock garanterat att bli en massa tutande och aggressioner mot cyklister om man ligger på vägen. Det är bara att titta på hur det ser ut längs Ågesta broväg. Där finns en bitvis idiotisk GC-bana på ena sidan vägen. Kör man på vägen kan man dock räkna med att få tutningar och aggressioner riktade mot sig.

Meh. GC-banor är ju till för att öka motoristers bekvämlighet, inte öka cyklisters säkerhet ;-)

I just fallet med Staffanstorps kovändning ang "supercykelbanan" är det nog det tråkigaste att de förstör för 3 andra kommuner och dessutom har haft 2-3 år på sig att yttra sig (istället för nu i elfte timman). Det är dock inte utan att man misstänker att det är ett sätt från kommunledningen att sätta press på TV för den kommande ombyggnaden av TPL Lunds Södra och länsväg 108 + önskan om bostäder och handelsområde i anslutning.

http://www.trafikverket.se/e22-lund
http://www.sydsvenskan.se/2015-08-05/108an-pa-vag-mot-breddning

Med tanke på Expressens artikel om Bernts rasch.
När det gäller cyklister så är tydligen 30 km/h "hög fart". Bilister klagar om de måste hålla 30 km/h.

Som yrkeschaffis skall du garanterat känna att en bakaxel är på väg att lossna, annars har du
inget att göra i ett sådant fordon.
Om det nu inte är en av dessa som kör 24 tim per dygn 7 dar i veckan + lite övertid på det.

Aliide sa:
1888 sa:
Som yrkeschaffis skall du garanterat känna att en bakaxel är på väg att lossna, annars har du
inget att göra i ett sådant fordon.
Om det nu inte är en av dessa som kör 24 tim per dygn 7 dar i veckan + lite övertid på det.

Nu var det en mindre lastbil som tappade hjulen....

http://www.helagotland.se/blaljus/cyklister-i-svar-olycka-med-lastbil-12689112.aspx

Den infon hade inte jag från början, då hade en lastbil tappat bakaxeln

GoranS sa:
Dessutom funderar de tydligen på att bygga GC-bana mellan Länna och Lissma. Detta är en väg där cyklisterna enligt min uppfattning till mkt stor del utgörs av motionärer på racercyklar. Och min gissning är att transportcyklandet inte märkbart skulle öka med en GC-bana. För de flesta som skulle kunna cykla denna vägen finns minst lika goda alternativa sträckningar.
Vad är det för alternativ du menar?
Från Huddinge till Lissma finns bra GC-bana kombinerad med gamla vägen som är måttligt trafikerad men vid Lissma har man att välja på en bitvis krokig 70-väg utan vägren eller en lite bredare 80-väg som förbinder 73an med E4an med mycket tung trafik. Jag cyklar ingen av dem av ren självbevarelsedrift och tar absolut inte med familjen på cykel där. Jag misstänker att fler resonerar som mig och att det bidrar till låg andel transportcykling.

Fast problemet är väl med att iom GC-banor är _påbjudna_ och inte frivilliga är de ofta lika välkomna för dem som transportcyklar som ointressanta för de som motionscyklar. Det blir ju lite löjligt när det är tillåtet cykla på 100-skyltade 2+1 vägar (iaf där det inte utryckligen förbjudits) men inte på 40 sträckor i bebyggda områden om den senare råkar ha en cykelbana i närheten.

Eller hur.

Men nu verkar ju inte gemene motoristen särskilt utbildad i trafiklagstiftning och vissa agerar inte bara polis utan även domare och bödel så fort de ser en cyklist på "bilvägen" trots det råkar finnas något som kan liknas vid en cykelbana bredvid. En mer flexibel lagstiftning där möjligheten att välja bort en GC-bana hade kanske kunnat göra förbättra situationen på sikt.

Tills dess så får man väl helt enkelt se till att undvika de vägar som råkar ha skruttiga GC-banor i anslutning.

NLC sa:
Fast problemet är väl med att iom GC-banor är _påbjudna_ och inte frivilliga är de ofta lika välkomna för dem som transportcyklar som ointressanta för de som motionscyklar. Det blir ju lite löjligt när det är tillåtet cykla på 100-skyltade 2+1 vägar (iaf där det inte utryckligen förbjudits) men inte på 40 sträckor i bebyggda områden om den senare råkar ha en cykelbana i närheten.
Det har jag förståelse för men jag citerade dåligt. Sorry jag missade:
GoranS sa:
För de flesta som skulle kunna cykla denna vägen finns minst lika goda alternativa sträckningar.
Och det var alternativen jag inte ser men hoppas att jag har missat dem och nu får reda på dem.

Skamgränsen sa:
NLC sa:
Det har jag förståelse för men jag citerade dåligt. Sorry jag missade:
GoranS sa:
För de flesta som skulle kunna cykla denna vägen finns minst lika goda alternativa sträckningar.
Och det var alternativen jag inte ser men hoppas att jag har missat dem och nu får reda på dem.

Från Huddinge stn till rondellen vid Bauhaus, Länna, är det väsentligen lika långt om du kör via Lissma som till Ågestavägen, följer denna, kör genom Farsta Strand och ner till Länna längsmed Gamla Nynäsvägen. GC-bana stora delar av vägen.

Dessutom tror jag inte att antalet människor som kommer att transportcykla mellan Huddinge och Länna kommer att öka speciellt mycket om det byggs en GC-bana där (jag utgår från att det knappast kommer att bli en renodlad cykelbana). En GC-bana kommer det med stor sannolikhet att innebära en försämring för motionscyklisterna då vägen kommer att bli olaglig att köra på och man ändå kör där kommer det att bli mer aggressivt beteende från bilister. Och kör man på GC-banan är det betydligt större risk för hinder som gör att man måste sakta in än vad det är på vägen.

Så, som jag ser det kan den föreslagna nya GC-banan ge transportcyklister en alternativväg och försämra för motionscyklisterna. Min gissning är att de senare är (och kommer att förbli i) majoritet på sträckan Lissma-Länna. Att lägga en hel del pengar på det projektet är för mig konstigt då det finns stora brister/skador på existerande GC-banor i kommunen och dessa borde åtgärdas först. Men, som sagt, nybygget innebär ju potentiellt statlig delfinansiering och jag tror att det lockar att någon annan (del)betalar.

Skamgränsen sa:
NLC sa:
GoranS sa:

Jag fattar inte heller vilka de alternativa vägarna skulle vara (som är minst lika goda). Tycker nog att Lissmavägen är en av de läskigare vägarna att cykla på söder om stan. Smal och mycket tung trafik. Däremot tycker jag att Haningeleden är helt OK men det blev ju klart värre sen de la ny asfalt och förstörde vägrenen. Det är väl tal om GC-bana där också? Det finns ju faktiskt en och annan helt OK GC-bana i obygden så jag är försiktigt positiv. Dock skulle jag föredra om man la pengarna på att dra ett par sjyssta cross-stigar genom Ågestaskogen. :-) Den är lite svårpenetrerad som den är nu.

Men det är inte en särskilt populär promenadsträcka heller, så var alla gångtrafikanter skulle komma ifrån är jag inte helt klar över.

Ja, smaken är ju olika. Min upplevelse är som sagt att fordonsförare kör mkt mer aggressivt mot cyklister och är mkt mer benägna att hänga på tutan när de kör förbi om det finns en GC-bana parallellt med vägen än om det inte finns det.

Vad gäller Lissma-Länna-vägen kör jag den väldigt ofta. Jag säger inte att den är rolig att cykla, men jag känner mig inte särskilt utsatt när jag kör den.

Angående 259:an mellan Lissma och Jordbro håller jag med om att omasfalteringen var ett misslyckande i cykelhänseende. Den biten kan jag f.ö. se lite större poäng med att anlägga en cykel- eller GC-bana längsmed då det kortar ner avståendet mellan Huddinge och VH/Jordbro/Haninge för de som inte vill cykla på väg. Dock hoppas jag i så fall att de verkligen överväger en ren cykelbana.

NLC sa:
Men nu verkar ju inte gemene motoristen särskilt utbildad i trafiklagstiftning och vissa agerar inte bara polis utan även domare och bödel så fort de ser en cyklist på "bilvägen" trots det råkar finnas något som kan liknas vid en cykelbana bredvid. En mer flexibel lagstiftning där möjligheten att välja bort en GC-bana hade kanske kunnat göra förbättra situationen på sikt.

...men även om reglerna ändras på det sättet kommer säkerligen flertalet motorister att fortsätta hänvisa till regeln och agera polis, domare och bödel. Att ha rätt i sak är stundom en klen tröst.

mmmrrrr sa:
Men det är inte en särskilt populär promenadsträcka heller, så var alla gångtrafikanter skulle komma ifrån är jag inte helt klar över.

Om det var en kommentar till mitt antagande om att det skulle bli GC-bana och inte cykelbana så håller jag i sak med dig, men har ingen tilltro till att beslutsfattarna skulle kunna tänka sig en ren cykelbana. Deras resonemang skulle vara att "Om vi bygger en väg där är det väl lika bra att vi tillåter människor att gå där också. Det kostar ju inget extra och det kanske finns någon som vill springa, rasta hunden eller ta en söndagspromenad."

Tillbaka
Topp