Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dessutom trevligare och säkrare. För även om kamerorna på dalarövägen har fått ner farten lite är det fortfarande en otrevlig väg att cykla påDet går en stor fin grusväg från Åvavägen till Dalaröv. via Mörby. Den är inga problem att köra med räser. Därifrån är det bara 5km på Dalaröv. till Schweizerbadet.
Med grushoj kan du som sagt undvika Dalaröv. helt och hållet.
Kör gärna varselväst eller skrikig tröja. Det är ju en kuperad och kurvig väg med bristande vägren.Tack för alla svar!
Har tyvärr ingen grushoj… funderar på att cykla iväg tidigt och undvika rusningstrafik.
Radarlampan underlättar mycket.
Ska sova på saken.
Jag har lite gult att slänga på mig.Kör gärna varselväst eller skrikig tröja. Det är ju en kuperad och kurvig väg med bristande vägren.
Jag skall inte överdriva - jag har cyklat där ganska många gånger, men det skadar inte att synas väl.
Ja, givetvis. Mitt väst är andras öst.Och med västra menar du östra?
Antar att det är vardag. Sällan cyklat på morgonen men många gånger på em. Förstås ingen njutning, men om man har skaplig tolerans för trafikerade vägar så är det hanterbart.Bäst att lämna väderstrecken till dom som kan.
@mzi, ditt spår innehåller en kortare sträcka på 259 Haningeleden mellan Lissmavägen och industriomårdet i Jordbro. Kollar man på Strava heatmap verkar det inte finnas några direkta alternativ, men hur jävlig är den vägbiten på morgonen vid 7-tiden och sedan på eftermiddagen vid 16:30-tiden?
Har man tur och får motvind blir den ännu festligare!Från väst till öst är sträcken dessutom en lång slakmota för att göra det ännu festligare, bra träning!
Toppen, tack! Kollade in Strava-segmentet där, KOM:et är på 31km/h så jag gissade att det nog inte var klassisk brötig Sörmlandsled :)
Funkar hur bra som helst, Via riddartorp alltså,vill du slippa jordbro industri område, kör rakt fram till eljusspåret, bred grusväg så kommer du till västerhaninge (Åbylund), sen via jordbro gravfält/kalvsvik sen vänster asfalt i korsningen, till jaktskjutbanan grus, sen grus ända till Sandemar. Bifogar min dalarö runda https://www.strava.com/activities/19404602418Komoot föreslår denna omväg istället för längs Haningeleden, skulle nog gärna vilja slippa den i rusningstrafik... Funkar den för transportcykling på gravel? Jag tänker FFA på delen längs Sörmlandsleden efter bommen och fram till Riddartorp...
Visa bilaga 848015
Hmm, ska kolla på den och tar den kanske på väg hem. Tack för tipset!Funkar hur bra som helst, Via riddartorp alltså,vill du slippa jordbro industri område, kör rakt fram till eljusspåret, bred grusväg så kommer du till västerhaninge (Åbylund), sen via jordbro gravfält/kalvsvik sen vänster asfalt i korsningen, till jaktskjutbanan grus, sen grus ända till Sandemar. Bifogar min dalarö runda https://www.strava.com/activities/19404602418
Tur att du fick med en liten bit av Jordbro industriområde iaf så det inte bara blev vildmarkscykling.Tack för allt hjälp här, så här blev min morgon, riktigt fin runda med ett minimum av bilar. Inledningsvis lite väl svalt med bara fem grader...
![]()
Till jobbkonferens | Strava
Visa aktivitet från Fredrik Winberg 19 augusti 2026: Gravelcykel | Stravawww.strava.com
Jag sneglade bort mot Haningeleden när jag svängde ner mot Öran, och det lockade inte att cykla där.