Hör upp, cykel i media-tråden

Såg också att Huddinge avsatt pengar för cykelinfrastruktur. Mycket av sådana pengar tenderar att gå till att göra skolvägar tryggare. Eller som här längs Häradsvägen:
harads.jpg

Vågar inte tänka på vad denna cykelbana kostat. Helt värdelös att cykla på. Lite som en 10cm bredare trotoar som märkts om till GC. Men funkar nog bra för barn som vill cykla till skolan. Fast jag tycker att häradsvägen är för trafikerad för att släppa loss skolbarn på. Det är alltid smidigare att cykla på dom små villagatorna bredvid huvudstråken när det ser ut som på Häradsvägen. Problemet är på vintrarna då det små villagatorna är dom som plogas sist. Kommun borde lägga pengar på identifiera strategiska små villagator (fråga mig, jag kan nog peka på ett 50 tal bara i Huddinge) som prioriteras när snö ska röjas. Det skulle underlätta cykelpendling mycket på ett billigt sätt.

GoranS sa:
mmmrrrr sa:
Men det är inte en särskilt populär promenadsträcka heller, så var alla gångtrafikanter skulle komma ifrån är jag inte helt klar över.

Om det var en kommentar till mitt antagande om att det skulle bli GC-bana och inte cykelbana så håller jag i sak med dig, men har ingen tilltro till att beslutsfattarna skulle kunna tänka sig en ren cykelbana. Deras resonemang skulle vara att "Om vi bygger en väg där är det väl lika bra att vi tillåter människor att gå där också. Det kostar ju inget extra och det kanske finns någon som vill springa, rasta hunden eller ta en söndagspromenad."

Det kan väl vara skyltat hur GC som helst, om ingen ändå går där spelar det ingen roll. Med tanke på att det väl inte är olagligt att gå på cykelbana så tror jag att 99% av alla gångtrafikanter skulle välja att gå på cykelbanan hellre än vanliga vägen. 99% av 0 är samma som 100% av 0.

Oklart om det var ett svar till mig så det är väl säkrast att hugga. :)
GoranS sa:
Ja, smaken är ju olika. Min upplevelse är som sagt att fordonsförare kör mkt mer aggressivt mot cyklister och är mkt mer benägna att hänga på tutan när de kör förbi om det finns en GC-bana parallellt med vägen än om det inte finns det.
Håller med. Vet inte om det skulle hjälpa mot koleriska bilister men skulle gärna se en lagändring. Dock är min erfarenhet att GC-banor som går längs landsväg är de som har störst chanser att vara bra för motionscyklister. Ibland till och med bättre än vägen. Sällan fotgängare, långsamcyklister eller knepiga korsningar och rondeller.
GoranS sa:
Vad gäller Lissma-Länna-vägen kör jag den väldigt ofta. Jag säger inte att den är rolig att cykla, men jag känner mig inte särskilt utsatt när jag kör den.
Håller med igen förutom att jag kör den sällan. :-) Dock är nästan alla andra vägar bättre. Om jag skulle cykelpendla från Länna mot Huddinge-centrumhållet skulle jag tusen gånger hellre ha en GC-bana längs Lissmavägen än att behöva trassla din alternativväg. Den är hemsk och ett bra exempel på GC-banor som inte är kul om man vill cykla fort. För 10 år sen var det väl ingen GC-bana längs med Gamla Nynäsvägen? Brukade rätt ofta ta den vägen ut förut men kör nu i stort sett enbart Haningeleden/Ebbadalsvägen om jag skall åt det hållet på racer (start rätt nära Högdalen).

mmmrrrr sa:
GoranS sa:
mmmrrrr sa:
Men det är inte en särskilt populär promenadsträcka heller, så var alla gångtrafikanter skulle komma ifrån är jag inte helt klar över.

Om det var en kommentar till mitt antagande om att det skulle bli GC-bana och inte cykelbana så håller jag i sak med dig, men har ingen tilltro till att beslutsfattarna skulle kunna tänka sig en ren cykelbana. Deras resonemang skulle vara att "Om vi bygger en väg där är det väl lika bra att vi tillåter människor att gå där också. Det kostar ju inget extra och det kanske finns någon som vill springa, rasta hunden eller ta en söndagspromenad."

Det kan väl vara skyltat hur GC som helst, om ingen ändå går där spelar det ingen roll. Med tanke på att det väl inte är olagligt att gå på cykelbana så tror jag att 99% av alla gångtrafikanter skulle välja att gå på cykelbanan hellre än vanliga vägen. 99% av 0 är samma som 100% av 0.

Nja, bygger de en gångbana bredvid cykelbanan får man inte gå på cykelbanan. Tror dock inte att detta kommer att komma ifråga. Och jag tror inte att det kommer att bli noll gående på en GC-bana där så man kommer hela tiden att behöva ha gående i tankarna, i synnerhet om det blir dålig sikt vilket inte brukar vara helt ovanligt längs GC-banor.

tuta sa:
Oklart om det var ett svar till mig så det är väl säkrast att hugga. :)
GoranS sa:
Ja, smaken är ju olika. Min upplevelse är som sagt att fordonsförare kör mkt mer aggressivt mot cyklister och är mkt mer benägna att hänga på tutan när de kör förbi om det finns en GC-bana parallellt med vägen än om det inte finns det.
Håller med. Vet inte om det skulle hjälpa mot koleriska bilister men skulle gärna se en lagändring. Dock är min erfarenhet att GC-banor som går längs landsväg är de som har störst chanser att vara bra för motionscyklister. Ibland till och med bättre än vägen. Sällan fotgängare, långsamcyklister eller knepiga korsningar och rondeller.
GoranS sa:
Vad gäller Lissma-Länna-vägen kör jag den väldigt ofta. Jag säger inte att den är rolig att cykla, men jag känner mig inte särskilt utsatt när jag kör den.
Håller med igen förutom att jag kör den sällan. :-) Dock är nästan alla andra vägar bättre. Om jag skulle cykelpendla från Länna mot Huddinge-centrumhållet skulle jag tusen gånger hellre ha en GC-bana längs Lissmavägen än att behöva trassla din alternativväg. Den är hemsk och ett bra exempel på GC-banor som inte är kul om man vill cykla fort. För 10 år sen var det väl ingen GC-bana längs med Gamla Nynäsvägen? Brukade rätt ofta ta den vägen ut förut men kör nu i stort sett enbart Haningeleden/Ebbadalsvägen om jag skall åt det hållet på racer (start rätt nära Högdalen).

Mitt resonemang utgick från antagandet att de som cyklar fort oftast inte har något större problem med landsvägscykling och att de som tycker landsvägen är läskig kör såpass långsamt att alternativvägen fungerar.

Och angående Gamla Nynäsvägen så tycker jag den också förstördes av GC-banebyggandet. Är ju inte helt otroligt att detsamma kan ske om de bygger GC-bana till Lissma. I värsta fall kommer GC-banan att läggas s.a. man behöver korsa Länna-Lissma-vägen ett par gånger. Och vid utfarter finns det risk för diverse konstiga konstruktioner för att säkerställa att cyklisterna inte håller för hög fart (=mer än gångfart).

Sista från mig angående detta.
GoranS sa:
Mitt resonemang utgick från antagandet att de som cyklar fort oftast inte har något större problem med landsvägscykling och att de som tycker landsvägen är läskig kör såpass långsamt att alternativvägen fungerar.

Kan tänka mig att det finns de som inte har något emot att motionscykla på Lissmavägen men kanske inte lika gärna skulle köra där 200 dagar om året i rusningstid. Om jag bodde så att jag skulle behöva pendla mellan Länna och Huddinge C. skulle jag uppskatta om det fanns en cykelbana. Om det är samhällsekonomiskt motiverat är en annan fråga.

GoranS sa:
Skamgränsen sa:
NLC sa:
Fast problemet är väl med att iom GC-banor är _påbjudna_ och inte frivilliga är de ofta lika välkomna för dem som transportcyklar som ointressanta för de som motionscyklar. Det blir ju lite löjligt när det är tillåtet cykla på 100-skyltade 2+1 vägar (iaf där det inte utryckligen förbjudits) men inte på 40 sträckor i bebyggda områden om den senare råkar ha en cykelbana i närheten.
Det har jag förståelse för men jag citerade dåligt. Sorry jag missade:
GoranS sa:
För de flesta som skulle kunna cykla denna vägen finns minst lika goda alternativa sträckningar.
Och det var alternativen jag inte ser men hoppas att jag har missat dem och nu får reda på dem.

Från Huddinge stn till rondellen vid Bauhaus, Länna, är det väsentligen lika långt om du kör via Lissma som till Ågestavägen, följer denna, kör genom Farsta Strand och ner till Länna längsmed Gamla Nynäsvägen. GC-bana stora delar av vägen.

Tack! Jag fick för mig att den var bra mycket längre (så jag har inte ens kollat avståndet dumt nog) men nu måste jag ju pröva den.

Om du har en cykel som tål grus borde du prova längs Orlången. Kanske lite längre och långsammare än Ågestavägen men riktigt fint.

Då kan man även strunta i Farsta Strand och ta sydsidan av Magelungen.

Senast ändrad:
Något som verkligen har blivit irriterande och ökat rejält senaste tiden är när användare alibipostar en eller max två rader och sen hänvisar till sin blogg eller en extern artikel.

Även "användare" som uppenbart använder sig av happy enbart som promotionkanal för sina produkter eller sin blogg.

Senast ändrad:
xdr sa:
Något som verkligen har blivit irriterande och ökat rejält senaste tiden är när användare alibipostar en eller max två rader och sen hänvisar till sin blogg eller en extern artikel.

Även "användare" som uppenbart använder sig av happy enbart som promotionkanal för sina produkter eller sin blogg.

+1, gäller inte bara på Happy utan på hela internet överlag. Sidan som det länkas till är dessutom ofta tekniskt sett riktigt dåliga och värdelösa att läsa från mobil.

tuta sa:
Om du har en cykel som tål grus borde du prova längs Orlången. Kanske lite längre och långsammare än Ågestavägen men riktigt fint.

Då kan man även strunta i Farsta Strand och ta sydsidan av Magelungen.
Haha, jodå grus tål både jag och mina cyklar, skulle inte fungera så bra annars när jag inte vågar cykla på vägen :-)
Tack!

Lulle sa:
xdr sa:

+1, gäller inte bara på Happy utan på hela internet överlag. Sidan som det länkas till är dessutom ofta tekniskt sett riktigt dåliga och värdelösa att läsa från mobil.

Det där gäller iof inte för någon av de tre senaste länkarna, så varför gnälla här?
Ni cyklar på tok för lite ;-)

GoranS sa:
Viss cykelanknytning då det nämns att de nya tågen ska ha cykeltransportmöjligheter. Kan bli kul om man kan ta tåget mellan Stockholm och Örebro med cykeln, även om det verkar ligga tre år framåt i tiden.
http://www.svd.se/jattesatsningar-ska-revolutionera-kollektivakandet/om/framtidens-resor

Det låter ju bra men det betyder inte att blir tillåtet att ta med cykel.
Ex Norrtåg har ju ett antal tåg som har utrymme för cyklar men det är inte tillåtet att ta med cykel på dessa.

/Fedde

Rubriken bådar gott men de klarar sig inte längre än till andra stycken i ingressen innan det är dags för ett fyndigt lycramän-citat.
http://www.dn.se/sthlm/stockholm-kan-bli-basta-cykelstaden/

En intressant passage är att det skrivs "Elcyklar går fortare och förändrar förväntningarna på infrastrukturen". Vilket jag tolkar som att en större andel elcyklar höjer snitthastigheten på cykelpendlarna vilket ger högre krav på infrastrukturen. Det borde gynna snabbpendlarna också. Så, ett till skäl att gilla elcyklar.

För jag skulle bli så glad så glad om vi i slutändan fokuserade på något likt det här
http://www.sydsvenskan.se/2016-04-1...ykla-mer-maste-vi-se-till-att-det-gar-fortare

Gamla proffskläder såg även en stålracer tidigare.
Billig utrustning och cyklar, nu är det väldigt pinsamt och jag byter kanal.
Ska man göra ett cykelrelaterat avsnitt kan man väl göra det ordentligt.
Landvägscykel är stort i Storbritannien så dom lurar knappast några där.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp