Hör upp, cykel i media-tråden

Ok...vem var det som kasta?

BBE0C0F5-62EE-4286-8A95-894E94B547D9.png

Hur gick det med cykeln? Klarade den sig?

Och, nej, jag tycker inte att det är ok att kasta saker på folk, oavsett vilket parti de företräder.

Senast ändrad:
Terrängcykling i grupp skadar skogen

"Intresset att i grupp ge sig ut i skogen på fötter, hästryggar eller terrängcyklar blir allt vanligare. Men det innebär samtidigt att naturens träd och växter får ont i rötterna. Därför ber nu Lantbrukarnas riksförbund (LRF) alla nyttjare av allemansrätten att man frågar markägaren först."

Hela artikeln här: http://www.corren.se/nyheter/terrangcykling-i-grupp-skadar-skogen-om5429942.aspx

DT sa:
ooms sa:

De får skylla sig själva. Om det är någon korsning i hela Stockholm där alla vet att polisen ibland har "razzia" så är det Götgatan/Hornsgatan. Bara för rödljuscyklisterna att betala och se glada ut. Inga om. Inga men. Bara att betala. :-)

Undrar vad rubriken hade varit om kontrollen var fartöverträdelser på 30- & 40-skyltade "bilvägar"...

Oavsett om man vet att det är razzia där eller inte så tycker jag att det bara är att betala om man åker på den typen av böter. Är ju knappast okänt för någon att det är otillåtet att köra mot rött eller något som det finns så mycket "diskussionsmån" kring.

Allvar, det riskabla med det där slentrianmässiga och mästrande polistugget att man kan ”dö om man cyklar mot rött”, kan få allvarliga konsekvenser då mindre reflekterande cyklister invaggas att tro man överlever bara man cyklar mot grönt.
Det gör man inte.

Senast ändrad:
Är det någon som skrivit att (man kan) "dö om man cyklar mot rött" här?

Sen kan man ju fundera på hur trafiksituationen skulle utvecklas om alla cyklister konsekvent ignorerade trafikljusen. Jag tror att det då inte är helt osannolikt att du skulle få cyklister som "hakar på tåget av rödljuskörare" och det smäller när en bilist som har grönt korsar vägen. Ungefär samma mekanism som gör att människor ger sig ut på svaga isar utan att kolla dessa bara de ser några andra människor ute på dem.

Som jag ser det finns det två sorters rödljuscyklande.

Den ena är där man bara rullar på utan att ens kolla om det finns nån korsande trafik som kan utgöra en fara. Den kan vi nog alla enas om är helt förkastlig. Och korkad!

Den andra är när det är gles eller obefintlig trafik, fri sikt hundratalet meter i alla relevanta riktingar och inget fordon är i närheten av att korsa den rödljusade överfarten. I såna lägen, som uppstår rätt ofta på sena kvällsrundor och tidiga helgrundor, har jag inga problem mot att rulla mot rött. I synnerhet på de ställen där jag vet att det kan ta lång tid att få grönt, trots obefintlig trafik. Vid såna ställen borde det alltid vara sensorstyrda trafikljus.

Konstaplarna som pliktskyldigt och med viss (skade)glädje bötfällde mig försökte livfullt övertyga mig om att man kan dö om man cyklar mot rött. De nästan lovade det. Jag avkrävde dom blygsam som jag är inte något löfte om motsatsen men jag har kanske bara haft ”tur i livet” som trots allt överlevt.

geologen sa:
Som jag ser det finns det två sorters rödljuscyklande.

Den ena är där man bara rullar på utan att ens kolla om det finns nån korsande trafik som kan utgöra en fara. Den kan vi nog alla enas om är helt förkastlig. Och korkad!

Den andra är när det är gles eller obefintlig trafik, fri sikt hundratalet meter i alla relevanta riktingar och inget fordon är i närheten av att korsa den rödljusade överfarten. I såna lägen, som uppstår rätt ofta på sena kvällsrundor och tidiga helgrundor, har jag inga problem mot att rulla mot rött. I synnerhet på de ställen där jag vet att det kan ta lång tid att få grönt, trots obefintlig trafik. Vid såna ställen borde det alltid vara sensorstyrda trafikljus.
I en sådan situation som du beskriver i sista stycket, gick jag mot rött en tidig lördag morgon i Warszawa för ca 5 år sedan. När jag kommit över ser jag att jag strax kommer att möta två fotpatrullerande konstaplar. Den utskällning jag fick av dem (som ökade rejält i styrka när jag först försökte mig på ditt argument ovan) gjorde att jag aldrig mer kommer att göra om det i Polen.
Med sådana poliser i Sverige tror jag det skulle vara lite mer ordning och reda. Är det rött så är det rött. Är det cykelförbud i skogen så är det cykelförbud. Osv. Vill man diskutera gör man det med politikerna. Punkt.

geologen sa:

De borde snarare vara avstängda då de förlorat sin funktion, vilken är att effektivisera trafikflödet genom att flytta merparten av beslutsfattandet om vem som ska väja från människa till maskin.

Det finns ställen som är riktigt bra också. Ett där jag tror det är sensorstyrt är när man ska korsa Marieholmsleden från/mot Slakthusgatan (i Göteborg, för er som inte fattar vad jag snackar om, haha). Brukar nästan alltid bli grönt precis när jag kommer fram till överfarten. Vid såna korsningar är det lätt att respektera rödljuset, eftersom det är motiverat, och det slår om så fort.

geologen sa:
Det finns ställen som är riktigt bra också. Ett där jag tror det är sensorstyrt är när man ska korsa Marieholmsleden från/mot Slakthusgatan (i Göteborg, för er som inte fattar vad jag snackar om, haha). Brukar nästan alltid bli grönt precis när jag kommer fram till överfarten. Vid såna korsningar är det lätt att respektera rödljuset, eftersom det är motiverat, och det slår om så fort.
Å andra sidan brukar man få vänta som fan vid Gamlestadsvägen som också är ett typexempel på ett ställe med god fri sikt och ofta låg trafik.

Henrik_E sa:
geologen sa:
Å andra sidan brukar man få vänta som fan vid Gamlestadsvägen som också är ett typexempel på ett ställe med god fri sikt och ofta låg trafik.

Mmm, men de har åtminstone synkat ljusen över hela vägen nu. Tidigare behövde man vänta på grönt både vid sidan och på mittrefugen...

Tillbaka
Topp