Hör upp, cykel i media-tråden

Intressant!

https://www.svd.se/cyklister-ska-fa-svanga-hoger-mot-rott-i-experiment

"Cyklister ska få svänga höger mot rött i experiment"

"Det första testet är "allgrönt" som ger cyklister en eller två egna tider vid trafikljuset med grönt för alla riktningar medan andra trafikanter har rött, skriver Stockholm Direkt."

" Det andra testet ger cyklister rätt att svänga höger även vid rött ljus. Trafikkontoret ska ta fram lämpliga korsningar där testen kan ske. En plats som har pekats ut som möjlig för test av att låta cyklister svänga till höger, mot rött ljus, är Dalagatan-Tegnérgatan."

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...hoger-vid-rott/reprke!EPPjNSkPNDGz54UpLrfcZQ/

Senast ändrad:
Ja, vad säger man? Hämtat från Mitt i Värmdö. Jag är kanske naiv men hoppas och tror att det här är en gök som bara raljerar å det grövsta men det är ju inte roligt någonstans, och man undrar hur redaktionen tänkte när de släppte igenom insändaren. Framför allt när det gäller meningen med plogen...
Tänkte ringa tidningen imorgon och fråga hur resonemanget gick.

Screenshot2018-11-07at19.21.02.png

cubeforce sa:
Ja, vad säger man? Hämtat från Mitt i Värmdö. Jag är kanske naiv men hoppas och tror att det här är en gök som bara raljerar å det grövsta men det är ju inte roligt någonstans, och man undrar hur redaktionen tänkte när de släppte igenom insändaren. Framför allt när det gäller meningen med plogen...
Tänkte ringa tidningen imorgon och fråga hur resonemanget gick.

Äsch, fake news. Inget att bry sig om.
;)

Känns mest som en cyklist som är ute och trålar lite i den grundare änden av genpoolen för att se vad som kan tänkas nappa.

ForesterGuy sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:

arstechnica sa:
Now, I've got 10 options in back alone, and some bikes offer three rings of gears at the pedals.

Says it all, doesn't it?

Ja, det gäller att hänga med.

Hehe, imponerande hade varit om han köpt en 3x10 med hydrauliska skivbromsar och tubeless.

ceel sa:
ForesterGuy sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:

arstechnica sa:
Now, I've got 10 options in back alone, and some bikes offer three rings of gears at the pedals.

Says it all, doesn't it?

Ja, det gäller att hänga med.

Hehe, imponerande hade varit om han köpt en 3x10 med hydrauliska skivbromsar och tubeless.

Och utan elektrifierade växlar.

SGS sa:
Lingon sa:

"Prioriterat cyklisterna" genom att låta bilisterna låna utrymme i huvudsak vikt åt cyklister. Vad kan gå fel?

I lördags råkade jag på en bilist som lånat utrymme över hela cykelbanan för att släppa av några polare, med bagage.
Han skulle knappast ställt sej tvärs över korsningen på "bilvägen" några meter längre fram...

Fast...idag var jag ute och åkte bil, och på en 50-sträcka i en utspridd by så kommer jag ut ur en kurva och upptäcker en Volvo som står snett över vägen, och håller på att lasta in barn. Blockerade iofs bara ettochetthalvt körfält.
Alldeles utanför en infart...

Lingon sa:
Just stillbilden de valt för videon visar ju en rätt farlig grej. Linje det är meningen att man ska kunna korsa som plötsligt blir en kantsten utan att det syns.. kul att cykla eller köra på den.

Annars är det väl ett koncept som funkar där det är glest som påpekats. Det är ju det naturliga sättet att köra på en smal landsväg som används till allt som förtydligas bara.

Tycker ändå det är en viss skillnad mot en s.a.s. helt vanlig smal landsväg. Det naturliga sättet att köra ett motordrivet fordon, även på smala vägar, är att hålla till höger. De tillfällen när detta bedöms olämpligt anpassas istället hastigheten i första hand. Visst lånas även utrymme i mitten och till vänster, men att hålla till höger så långt det är möjligt är åtminstone någorlunda inpräntat i svenskens medvetande. Att plötsligt utgå ifrån mitten, och aktivt uppmana till att låna det utrymme som troligtvis upplevs vara till för cyklister, känns som gjort för onödigt riskfyllda situationer och missförstånd.

I det aktuella fallet känner jag till området mycket väl. Det handlar om ett starkt trafikerat pendlarstråk med en salig blandning av oskyddade trafikanter, bilister, men även en viss tung trafik. Dessutom planeras det för ett enormt nybygge med tusentals nya bostäder i närheten av denna väg, vilket knappast lär förbättra läget. Min åsikt är att kommunen gjort det enkelt för sig. Man kan nu slå sig för bröstet med sitt sätt att "prioritera" cyklister samtidigt som man både sparar pengar och slipper krångla med lagar och regler i syfte att bygga en ny cykelbana. Krånglet lämpas i stället över till de som faktiskt ska färdas där.

SGS sa:
Min åsikt är att kommunen gjort det enkelt för sig. Man kan nu slå sig för bröstet med sitt sätt att "prioritera" cyklister samtidigt som man både sparar pengar och slipper krångla med lagar och regler i syfte att bygga en ny cykelbana. Krånglet lämpas i stället över till de som faktiskt ska färdas där.

Instämmer.

Det här kanske platsar här, lokalpressen Örgryte&Härlanda-posten har en helsida om när GSC hjälpte P&N få till spångrenovering på svartvit 18km i senaste numret.

46826208_2299967343381801_8904315443469090816_o.jpg

SGS sa:
Tycker ändå det är en viss skillnad mot en s.a.s. helt vanlig smal landsväg. Det naturliga sättet att köra ett motordrivet fordon, även på smala vägar, är att hålla till höger. De tillfällen när detta bedöms olämpligt anpassas istället hastigheten i första hand. Visst lånas även utrymme i mitten och till vänster, men att hålla till höger så långt det är möjligt är åtminstone någorlunda inpräntat i svenskens medvetande. Att plötsligt utgå ifrån mitten, och aktivt uppmana till att låna det utrymme som troligtvis upplevs vara till för cyklister, känns som gjort för onödigt riskfyllda situationer och missförstånd.

I det aktuella fallet känner jag till området mycket väl. Det handlar om ett starkt trafikerat pendlarstråk med en salig blandning av oskyddade trafikanter, bilister, men även en viss tung trafik. Dessutom planeras det för ett enormt nybygge med tusentals nya bostäder i närheten av denna väg, vilket knappast lär förbättra läget. Min åsikt är att kommunen gjort det enkelt för sig. Man kan nu slå sig för bröstet med sitt sätt att "prioritera" cyklister samtidigt som man både sparar pengar och slipper krångla med lagar och regler i syfte att bygga en ny cykelbana. Krånglet lämpas i stället över till de som faktiskt ska färdas där.
Jag håller med om att det är att göra det lätt för sig. Det är en billig åtgärd. Den praktiska funktion som man skulle kunna hävda att det ger är att få även de trögaste puckona på vägen att förstå att alla får vara där. Men det är inte en oproblematisk lösning.

Men att köra mitt på, eller åtminstone typ en tredjedel in från högerkanten, vägen på riktigt smala landsvägar tills det kommer någon från andra hållet tycker jag själv är fullt normalt beteende. Då blir det inte jobbigt när man kör förbi folk som går, cyklar eller när någon tittar ut från en utfart bakom sin häck. Men jag misstänker att definitionen av smal landsväg är central här. Landsvägen på bilden är för bred för att jag skulle göra så naturligt.

Det är Trafikverket som genomför detta otyg. De mäter ut en lagom bred bilfil och sedan blir resten cykelfiler. Oavsett vilken bredd vägen har. Många bilister har svårt att vrida på ratten när de möter/kör om cyklister. De bara kör i bilfilen.

Miss Lycka 2.0 sa:
Det är Trafikverket som genomför detta otyg. De mäter ut en lagom bred bilfil och sedan blir resten cykelfiler. Oavsett vilken bredd vägen har. Många bilister har svårt att vrida på ratten när de möter/kör om cyklister. De bara kör i bilfilen.

+1 på det. På en del av min pendlingsväg finns det en vägren som är kanske 80 cm bred och på hemvägen har jag uppförsbacke där och brukar då lägga mig i vägrenen då det ändå inte går särskilt fort. Det är uppenbart att många bilister med autopiloten påslagen då ser de vita sträcken som en magisk barriär som gör att man inte behöver hålla ut över huvud taget. Om jag istället ligger i vägbanan så håller de flesta, utom de värsta rövhattarna, vettigt avstånd.

Miss Lycka 2.0 sa:
Det finns kommunala också.

Lingon sa:
Har funnits på gamla 44:an förbi Mellby Kyrka i många år nu.
Inte för jag cyklar där så ofta, och inte för det är mycket trafik där heller, men det verkar inte så dumt alls på mindre trafikerade vägar.
(Om sådana öht finnes med tanke på att alla ska köra så mycket så trafikförsäkringsklasser (körsträcka) knappt längre finns).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp