Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tråden du letar efter finns här: https://happyride.se/forum/threads/ot-vilket-vin-dricker-du.1674266/Visa bilaga 551539
Ett vin som skapar stämning?
www.mestmotor.se
![]()
Julia Brzezinska: Se upp för de nya Memilamorna!
”Så tänk er för en gång extra – det som ser ut att vara en vanlig halvaggressiv memila kan lika gärna vara den betydligt argare sorten memilama.”…www.mestmotor.se
Nu är våren här med cykelhatande journalister!
Ett vårtecken om något. Blir lite trött när jag läser sånt och funderar på hur man på nåt sätt kan minska motsättningar i trafiken.![]()
”Så tänk er för en gång extra – det som ser ut att vara en vanlig halvaggressiv memila kan lika gärna vara den betydligt argare sorten memilama.”…www.mestmotor.se
Bilist hänger sig på tutan för att visa sin irritation – vilket är olagligt – när cyklist cyklar på körbana (obs ej samma som bilväg) där det råder en hastighetsbegränsning på 50 km/tim.Så, bara för att klargöra. En cyklist cyklar på bilvägen, istället för på cykelban, och spottar på/mot en bilist som påpekar detta och det är bilisten som är dum?
Så, då är det okej att spotta på nån?Bilist hänger sig på tutan för att visa sin irritation – vilket är olagligt – när cyklist cyklar på körbana (obs ej samma som bilväg) där det råder en hastighetsbegränsning på 50 km/tim.
Spottandet var ju oerhört ohyfsat.Så, bara för att klargöra. En cyklist cyklar på bilvägen, istället för på cykelban, och spottar på/mot en bilist som påpekar detta och det är bilisten som är dum?
Hon verkar extremt snabb. Se att cyklisten tänker spotta och hinner få upp rutan. Jag uppskattar hela manövern till några tiondels skekunder. Imponerande. Eller så är hela historien påhittad.![]()
Lite okonventionellt men förståligt.Så, då är det okej att spotta på nån?
En tiondels sekund att dra en demonstrativ snorloska?Hon verkar extremt snabb. Se att cyklisten tänker spotta och hinner få upp rutan. Jag uppskattar hela manövern till några tiondels skekunder. Imponerande. Eller så är hela historien påhittad.
?En tiondels sekund att dra en demonstrativ snorloska?
Vilket ord undrar du över? Demonstrativ eller snorloska?
Citera gärna var någon skrev att det var ok att spotta.Så, tuta på andra är fel, men spotta på andra är ursäktat. Då vet jag.
"Lite okonventionellt men förståligt."Citera gärna var någon skrev att det var ok att spotta.
Var fick du en tiondels sekund ifrån, det tar cirka två tiondelar att spotta.Citera gärna var någon skrev att det var ok att spotta.
Ungefär som man kunde förstå handlingar som IRA utförde så behöver det inte betyda att jag stödde dem. Denna distinktion får allt fler svårt att skilja på."Lite okonventionellt men förståligt."
Så, det tar 0,2 (en evighet jmf med 0,1 sekund) sekund att dra en demonstrativ snorloska?Var fick du en tiondels sekund ifrån, det tar cirka två tiondelar att spotta.
Tuta på andra är olagligt om det inte görs för att varna eller uppmärksamma på fara. I det här fallet så kan det dessutom vara förenat med livsfara då ett signalhorn definitivt kan göra att cyklisten rycker till, tappar kontrollen över cykeln och hamnar under bilen.Så, tuta på andra är fel, men spotta på andra är ursäktat. Då vet jag.
Är det även förståeligt att elda upp polisbilar för att man är missnöjd med nåt? Att misshandla nån? Att säga att X är förståeligt låter ganska ursäktande i mina öron.Ungefär som man kunde förstå handlingar som IRA utförde så behöver det inte betyda att jag stödde dem. Denna distinktion får allt fler svårt att skilja på.
Rätt. Då får man polisanmäla. Men spotta på andra gör man bara inte. Vidrigt.Tuta på andra är olagligt om det inte görs för att varna eller uppmärksamma på fara. I det här fallet så kan det dessutom vara förenat med livsfara då ett signalhorn definitivt kan göra att cyklisten rycker till, tappar kontrollen över cykeln och hamnar under bilen.
Så då är det ok att bryta mot lagen och riskera andras liv?Så, då är det okej att spotta på nån?
Om man blandar sig med trafiken istf att cykla på cykelbanan (har sett det många gånger) vem är det som orsakar faran?Tuta på andra är olagligt om det inte görs för att varna eller uppmärksamma på fara. I det här fallet så kan det dessutom vara förenat med livsfara då ett signalhorn definitivt kan göra att cyklisten rycker till, tappar kontrollen över cykeln och hamnar under bilen.
Det är inte så många som reagerar på det "förståeliga" spottandet. Så, det är alltså bara att spotta loss.Rätt. Då får man polisanmäla. Men spotta på andra gör man bara inte. Vidrigt.
Om man blandar sig med trafiken istf att cykla på cykelbanan (har sett det många gånger) vem är det som orsakar faran?
I ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl. får endast fordon i linjetrafik föras samt, om körfältet eller körbanan är beläget till höger i färdriktningen, cykel och moped klass II.
Personen som hänger sig på tutan och sedan kör upp jämsides för att skälla ut någon som inte gjort något fel, mer än att existera då.Om man blandar sig med trafiken istf att cykla på cykelbanan (har sett det många gånger) vem är det som orsakar faran?
Hur många minuter behöver man vänta (i Stockholmstrafik) innan man ser ett idiotiskt beteende? Sånt behövs inte provoceras fram. Den striden pågår jämt.Det rådet onekligen tveksamheter kring händelseförloppet som skribenten beskriver. Som sagt så har cyklisten sannolikt cyklat i bussfilen och såvida hon inte körde en buss så borde cyklisten inte påverkat henne över huvud taget. För en person som själv hävdar sig välja sina strider känns det inte som en självklar strid att ta, att provocera fram konflikt med en cyklist som varken stör en eller gör något fel.
Finns det flera filer kör många jämsides utan problem. Det har hänt mig massor med gånger. Inte en enda gång har jag spottat på nån.Personen som hänger sig på tutan och sedan kör upp jämsides för att skälla ut någon som inte gjort något fel, mer än att existera då.
Good luck. Jag skulle vilja tillägga att jag (som bilist) stör mig på cyklister, gående utan reflexer, skateboardåkare mm på körbanan när det finns en fin cykelbana som befinner sig ett par meter bort, parallellt med vägen (och som jag använder när jag cyklar). Men återigen, jag spottar inte på dem. Nån gång tutar jag (för att göra dem uppmärksamma på att det kommer en bil).Kan vi inte bara enas om att journalisten, trots sin unga ålder, uppvisar imponerande många tecken på att vara en grinig, mästrande gubbjävel och att hon gjorde helt fel som tutade, samt att det var vidrigt av cyklisten att spotta på henne/bilen?
Hunnit nå dubbel myndighetsålder så hon har haft lite tid på sig att uppnå grinigheten.Kan vi inte bara enas om att journalisten, trots sin unga ålder, uppvisar imponerande många tecken på att vara en grinig, mästrande gubbjävel och att hon gjorde helt fel som tutade, samt att det var vidrigt av cyklisten att spotta på henne/bilen?
Alla stör sig på olika saker. Mänskligt. Men jag hoppas att du inte rullar upp jämsides med skateboardåkaren och talar om för honom att ”Miljöpartiet minsann har fixat en cykelbana där du kan köra”.Good luck. Jag skulle vilja tillägga att jag (som bilist) stör mig på cyklister, gående utan reflexer, skateboardåkare mm på körbanan när det finns en fin cykelbana som befinner sig ett par meter bort, parallellt med vägen (och som jag använder när jag cyklar). Men återigen, jag spottar inte på dem. Nån gång tutar jag (för att göra dem uppmärksamma på att det kommer en bil).
Nä, jag har dock tagit ett samtal med en kollega (som cyklade utan lyse/reflexer på den smala/trafikerade vägen till jobbet, istf den cykelväg som är alldeles utmärkt för cykling) där jag sa att jag inte vill bli den som kör ihjäl honom.Alla stör sig på olika saker. Mänskligt. Men jag hoppas att du inte rullar upp jämsides med skateboardåkaren och talar om för honom att ”Miljöpartiet minsann har fixat en cykelbana där du kan köra”.
Jag försöker också visa hänsyn. Inget tutande, inget spottande. Himlar med ögonen och suckar när folk beter sig som idioter (oavsett trafikslag) istf att agera utåt. Mopedbilar och a-traktorer är hemska på de flesta sätt. Men, det är som det är.En del cykelbanor är dessutom så dåliga att det knappt går att skejta där.
Jag brukar försöka ta extra hänsyn till andra trafikslag när jag kör bil. Jag stör mig mest på mopedbilar: De är farliga för dem som kör, är rena mordvapnen för oskyddade trafikanter då de framförs av människor utan riktiga körkort, förstör trafikrytmen och är i princip leksaker för rika snorungar.
En klassisk gubbkärring alltså. Hon initierar konflikten och blir sedan sur för att den andra reagerar? Tönt!Kan vi inte bara enas om att journalisten, trots sin unga ålder och sitt biologiska kön, uppvisar imponerande många tecken på att vara en grinig, mästrande gubbjävel och att hon gjorde helt fel som tutade, samt att det var vidrigt av cyklisten att spotta på henne/bilen?
Klart att cyklisten ifråga inte vill cykla på cykelvägen om de kör som tokar med sina flakcyklar där. Mkt lugnare att ligga bland bilarna som segdrar sig uppför backen.En klassisk gubbkärring alltså. Hon initierar konflikten och blir sedan sur för att den andra reagerar? Tönt!
Är dessutom lite tveksam till om följande beskrivning är så sanningsenlig:
Det gick inte fort framåt när han segdrog sig uppför Hornsgatans puckel och sinkade trafiken.
Två meter till höger om den memilaorsakade kön flög södermammor och söderpappor fram med sina flakcyklar på: cykelvägen.
Skulle vara intressant att veta hur många sekunder journalisten förlorade på att ligga bakom cyklisten på Hornsgatspuckeln. De få gånger jag kört bil där har det sniglat sig fram och skulle gå snabbare med cykel.
Säkert säkert. Ståkkhållm vettu, helt ointressant för en hallänning. ?Skulle vara intressant att veta hur många sekunder journalisten förlorade på att ligga bakom cyklisten på Hornsgatspuckeln. De få gånger jag kört bil där har det sniglat sig fram och skulle gå snabbare med cykel.
Det var väl i det området som Alexandersson / De Geer med sällskap gjorde Tårtan i början av 70-talet. Fina kvarter med historia.Skulle vara intressant att veta hur många sekunder journalisten förlorade på att ligga bakom cyklisten på Hornsgatspuckeln. De få gånger jag kört bil där har det sniglat sig fram och skulle gå snabbare med cykel.