Hör upp, cykel i media-tråden

Nu kan alla som har en prenumeration på DN läsa Erik Helmerssons senaste alster om cykling i STHLM. "Har det börjat tillverkas offerkoftor i lycra?".
Läsvärd. Vad tycker du?

Erk H blandar högt och lågt i sina texter. Hans texter om cykling tillhör inte hans starka sida, och denna var en av hans sämre.

Ganska fri från hån, tack och lov, men the confirmation bias is strong with this one.

Jag gick in på AIK:s klubbkansli och frågade hur många där som hejar på Djurgårn. Det visade sig att ingen gjorde det - ingen i hela världen!

Det har ju t.o.m. skrivits forskningsartiklar om de fyra typerna av cyklister: "strong and fearless"*host*Helmersson*host*, "enthused and confident", "interested but concerned" och "no way, no how".

Umgås man bara med strong & fearless så kan nog t.o.m. Florida framstå som ett cykelparadis.

Tycker mig ha märkt att "offerkofta" används mer frekvent än "kränkt" numera när man vill få övertaget i en diskussion. Både i samhället i stort och här på Happy. Inte längesen båda användes lika mycket, kanske att "offerkofta" trendade lite senare dock.

Korrekt iakttagelse?

Tycker mig ha märkt att "offerkofta" används mer frekvent än "kränkt" numera när man vill få övertaget i en diskussion. Både i samhället i stort och här på Happy. Inte längesen båda användes lika mycket, kanske att "offerkofta" trendade lite senare dock.

Korrekt iakttagelse?
Det stämmer nog. Kanske är det en sorts evolution från kränkning -> nån tar illa upp, till att den som (medvetet) kränker förutser reaktionen (och förminskar reaktionen i preventivt syfte)?

Korrekt iakttagelse?

Kanske dags att återuppta ”Idot” ?

Helmerssons artikel visar på DN:s kärna, förnumstiga rättrådiga liberaler i reservat i innerstadslägenhet för 8 miljoner, som cyklar till jobbet ett par kvarter när det börjar bli dags flexa in vid niotiden. Dessa kan absolut inte förstå att vi andra ser några som helst problem med att kämpa oss fram till jobbet från förorterna, eller från förort till annan förort.

Jag kände mig lite kränk idag faktiskt när jag stog i kö vid slussen med 100 andra cyklister. Breve var 2 körfält med omväxlande 0-3 bilar i. Ska testa köra bilfil istället för att dra på offerkoftan nästa gång jag ska till eriksdalsbadet i rusning tror jag...

Verkar ha kommit ett svar på denna. Någon Happyit som varit i farten?

IMG_1585.jpg

Trodde först det var Trek som blivit drabbade igen, men den här gången gav sig Olyckan på BikeFixx 30 m bort.

Nu kan alla som har en prenumeration på DN läsa Erik Helmerssons senaste alster om cykling i STHLM. "Har det börjat tillverkas offerkoftor i lycra?".
Läsvärd. Vad tycker du?
Arbetar du med att göra reklam för Dagens Nyheter?
Mvh,
//Före detta journalist (TV4, Sveriges Radio, Sveriges Television m fl, m fl)

Man tar sig för pannan.

Skummade bara, känns rimligt tycker jag. Förutom det här med köra om. Förslaget var att tvinga filbyte, håller med om att det inte är så bra, men det borde verkligen införas lag på att hålla ett miniavstånd (finns väl inte idag?).

Det jag reagerar på är att resonemanget bara går ut på hur man får fler att cykla, inte något om att öka säkerheten för cyklister. Väldigt knasigt.

"Det är olämpligt att införa en tvingande regel som innebär att man i varje enskilt fall behöver byta fil för att köra om en cyklist. Olika typer av trafikmiljöer innebär olika förutsättningar och en tvingande regel kan få negativ påverkan på trafiken. Exempelvis kan lastbilar och bussar få svårt att köra om cyklister".
Det som är negativt för en är säkrare för en annan. Vilket är positivt. På 2-1-sträckor är man tvingad att ligga bakom långtradare, bussar, traktorer och mopedbilar. Är det olämpligt eller en del av att göra trafiken säkrare? Är det ens lämpligt att blanda lastbilar, bussar och cyklister? Är det bättre att stora fordon får/ska klämma sig förbi cyklister? Personligen tror jag att sånt avskräcker folk från att cykla. Sen är det såklart svårt att komma på superbra lösningar men att inte göra nåt leder ju inte nånstans.

Arbetar du med att göra reklam för Dagens Nyheter?
Mvh,
//Före detta journalist (TV4, Sveriges Radio, Sveriges Television m fl, m fl)
Nej! ?
Det var det flera som blev sura över länk till sk "betalvägg". Även moderator bad om uppsträckning.
Därav ingen länk o en aning övertydligt.

(Sen tycker jag det är anmärkningsvärt att inte ha tillgång till valfri morgontidning. Men, den diskussionen hör inte hemma här).

(Mer betalväggsmaterial)

K.A.K tycker att har vi byggt samhället för bilar ska vi ju inte behöva ändra oss https://www.dn.se/debatt/svenskarna-kommer-i-allt-hogre-grad-att-valja-bilen/
Jag gillar det tänket. De de inte tänker på är att folk som jag i framtiden kanske kommer överväga köpa en självkörande bil enbart för att ha den runtglidandes i promenadfart i tätorten. Då blir det lugnt och tyst!

Varför skriver jag såhär? Jo, nån gick överbord med öppnade skumpaflaskor till chefsmötet idag. Jag gör mitt bästa för att Bollingern hamnar i mig och inte i vasken. Hepp!

Utöver klimatavtryck och bullerfrågor så är ju en fundamental nackdel med bilinfrastruktur att den tar otroligt mycket plats per användare. Det är med andra ord svårt att tillgodose god infrastruktur för bilar när en befintlig stad får en befolkningstillväxt.

Var ska man få plats med alla eldrivna, knäpptysta framtidsfordon? Kommer de gå att packa ner i ryggsäcken eller måste man riva hus i stadskärnan för att fler ska kunna köra ensamma till stan i ett femsitsigt fordon?

Senast ändrad:
Utöver klimatavtryck och bullerfrågor så är ju en fundamental nackdel med bilinfrastruktur att den tar otroligt mycket plats per användare. Det är med andra ord svårt att tillgodose god infrastruktur för bilar när en befintlig stad får en befolkningstillväxt.

Var ska man få plats med alla eldrivna, knäpptysta framtidsfordon? Kommer de gå att packa ner i ryggsäcken eller måste man riva hus i stadskärnan för att fler ska kunna köra ensamma till stan i ett femsitsigt fordon?
Burmeserna har koll på det - bara att lära från Naypyidaw.

Var ska man få plats med alla eldrivna, knäpptysta framtidsfordon? Kommer de gå att packa ner i ryggsäcken
Den lösningen fanns redan 1965 i filmen Calle P med Carl-Gustaf Lindstedt
"Handlingen kretsar kring Calle P., som inför parkeringseländet i Stockholm gjort en genial uppfinning: bilen som kan fällas ihop och då inte blir större än en resväska."

Nej! ?
Det var det flera som blev sura över länk till sk "betalvägg". Även moderator bad om uppsträckning.
Därav ingen länk o en aning övertydligt.

(Sen tycker jag det är anmärkningsvärt att inte ha tillgång till valfri morgontidning. Men, den diskussionen hör inte hemma här).
Skulle inte drömma om att göda tidningsföretagen och deras usla personalpolitik, drevjournalistik och sensationslystnad.

Det kommer finnas betydligt färre fordon och de kommer inte vara privata. Man begär fram en självkörande bil med en viss destination. Skall man åka ensam kostar det mer än om man skall dela med andra längs samma rutt. Det krävs betydligt färre fordon (som ändå mest står still idag) och samåkning blir enklare.

Det kommer finnas betydligt färre fordon och de kommer inte vara privata. Man begär fram en självkörande bil med en viss destination. Skall man åka ensam kostar det mer än om man skall dela med andra längs samma rutt. Det krävs betydligt färre fordon (som ändå mest står still idag) och samåkning blir enklare.
Låter bekant.....
1654010532975.png

Tror mycket på det här med självgående bilar, som man bara beställer fram när man behöver det. Om nu inte några bakåtsträvare lägger hinder i vägen. På 50-talet pratades det mycket om "atomdrivna" bilar, med ett litet kärnkraftverk i bakluckan. Sett något gammalt reportage i den seriösa vetenskapstidskriften Teknikens Värld. Men det rann ut i sanden, var väl några sura bakåtströvare som satte stopp.

atomdriven_bil.jpeg

Knivad, rånad, våldtagen och skjuten på väg till Konsum i delad bil med väl-ollad inredning! Ack du härliga framtid!

Tillbaka
Topp