Hör upp, cykel i media-tråden

En triangel är stark. Att bygga "herrcyklar" är således bra, enkelt och billigt. Att bygga cyklar med lågt insteg för (dem som behöver eller av andra skäl vill ha det) ogiltigförklarar inte fördelarna med en diamantram. Varför måste alla cyklar vara likadana? Om de flesta i hans bekantskapskrets gillar blå cyklar betyder det inte att branchstandarden behöver ändras. Andra färger har inte spelat ut sin roll.

Jag slutade säga herr o damcykel för länge sedan, använder istället öppen eller stängd ram. Har inte stött på någon som inte förstår vad jag menar.

5B617F84-0F57-4391-8766-1A6712508192.jpeg

Inte så mycket cyklande i filmen men ett fascinerande liv.

Mannen som cyklade i 51 år
Se programmet i UR Play, öppnar annan webbplats, öppnar annan webbplats
I augusti 1960 sa 20-åriga Heinz hej då till vänner och familj och gav sig ut på reseäventyr med sin cykel och ett tält. Det kom att dröja länge innan han kom hem igen - 51 år närmare bestämt. Spansk dokumentär från 2020. UR. Programmet sänds i HD.

Från 24/1 i K. Även i K 8/6 och K 11/6

Inget kan få fler att cykla som branta ramper och extra vind.
Det är kanske för att spara pengar. Välj mellan att

- Bygga en bra cykellösning för 100 miljoner som folk gillar, och du tvingas sen bygga fler för 10 miljarder

Eller

- Bygga en dålig lösning som ingen gillar för 2 miljarder, och du slipper lägga mer pengar.

Det är väl bra att de tänker på ekonomin?

Alternativet att bygga en skitdålig lösning genom att låta ett gäng "asfaltsläggare" smeta asfalt på backen utan något som helst grundarbete borde vara klart billigare än 2 miljarder och samtidigt skrämma bort den stora majoriteten cyklister.

Alternativet att bygga en skitdålig lösning genom att låta ett gäng "asfaltsläggare" smeta asfalt på backen utan något som helst grundarbete borde vara klart billigare än 2 miljarder och samtidigt skrämma bort den stora majoriteten cyklister.
Du har potential som ekonom på gatukontoret, jag ser en god karriärsmöjlighet för dig där. Samma samhällsnytta men lägre kostnad!

Nja, jag vet inte om jag menar att det är någon skillnad mot idag. Det var bara ett alternativ till de två framförda strategierna.
Ah, det tredje, lite hemliga alternativet, som förespråkas av transportstyrelse och andra myndigheter – status quo. Vi lever i den bästa av världar och inga förändringar är nödvändiga.

Säkert bakom Betalvägg, men ovanligt korkad idé...

Tanken är att bygga cykelbana några meter upp i luften, med ramper för att ta sig upp och ner.

Kostar bara 2 miljarder.

Fann samma info på annan plats?
Tycker det verkar intressant. Bygg! Ett par miljarder hit eller dit är ju kaffepengar jämfört med andra projekt som pågår i Gbg.

Wow rapportering om cykelrace två dagar i rad på Svt!!

Kraschar in i fru och segergest för tidigt. Så uppenbart att det är en konspiration för att få mediauppmärksamhet

Wow rapportering om cykelrace två dagar i rad på Svt!!

Kraschar in i fru och segergest för tidigt. Så uppenbart att det är en konspiration för att få mediauppmärksamhet
Eller så är det enda sättet att få den cykelointresserade medelsvensson att ens lyfta på ögonbrynet åt nåt cykelrelaterat. "Drottningen tappade en hatt!" "Cyklist mejade ner sin fru!" Konsumenterna vill ha sitt...

Jag har längtat efter en korsningsfri cykelbana längs min pendlingsväg i ganska många år nu. Hellre upphöjd och fri från ickecyklande idoter än som det är nu.
Jag säger också ”bygg!”, men börja längs de prioriterade stråken i Stockholmsområdet :-P

Jag såg att bron ner mot skanstull från gullmarsplan, norrgående alltså, ska breddas, bra skit, den cyklar jag varje, inte regning, dag. Den cykelbanan är så smal att det är en gnutta farligt. Södergående har ju blivit ett föredömme, förutom att den platta delen innan bron från skanstull är alldeles för smalt, med trafik, utan räcke bredvid.
Det kanske bara var nytt för mig.
Sen borde de ta hand om cykelbanan nere vid vattnet från gamla stan mot centralbron, den är inte heller super, även om de nu lappat de värsta sprickorna, så är det lite väl smalt för att mötas där på nästan 1/3 del av vägen, med två skapliga "choke" points där det är lite läbbigt att mötas. Två mtb med endurobredd på styren skulle inte klara det tror jag. :) Nu är de inte jättevanliga på cykelbanorna i stockholm

Jag såg att bron ner mot skanstull från gullmarsplan, norrgående alltså, ska breddas, bra skit, den cyklar jag varje, inte regning, dag. Den cykelbanan är så smal att det är en gnutta farligt. Södergående har ju blivit ett föredömme, förutom att den platta delen innan bron från skanstull är alldeles för smalt, med trafik, utan räcke bredvid.
Det kanske bara var nytt för mig.
Sen borde de ta hand om cykelbanan nere vid vattnet från gamla stan mot centralbron, den är inte heller super, även om de nu lappat de värsta sprickorna, så är det lite väl smalt för att mötas där på nästan 1/3 del av vägen, med två skapliga "choke" points där det är lite läbbigt att mötas. Två mtb med endurobredd på styren skulle inte klara det tror jag. :) Nu är de inte jättevanliga på cykelbanorna i stockholm
Är det denna du menar i andra stycket?

Gött, bra att det är på gång, :) Det var den jag menade.
Slussen hoppas vi blir bra, när det är klart, nu är det apa, men det får vara så under ombyggnad, det är inget att säga om.

Tråkigt när sånt här händer
Från DN:
En cyklist har dött av sina skador efter att hon blivit påkörd av en lastbil på Södermalm i centrala Stockholm. Chauffören av lastbilen är misstänkt för vållande till annans död.

– Kvinnan blev överkörd av lastbilen, säger polisens presstalesperson Ola Österling.

Den kvinna i 45-årsåldern som skadades på cykeln fördes till sjukhus efter olyckan på torsdagseftermiddagen men hennes liv gick inte att rädda.

– Chauffören har medföljt frivilligt till förhör på polisstationen på Södermalm, säger Ola Österling.

Var du där och bevittnade händelsen? Finns många cyklister som inte borde cykla bland annan trafik!
Har jag förstått det rätt: En kvinna blev överkörd till döds på en lokalgata av en chaufför som är häktad för vållande till annans död och du vill passa på att skylla på cyklister i allmänhet?

Senast ändrad:
Är det ett tragiskt mönster som upprepas? Har en dålig känsla jag läst kvinna ÷ cykel + lastbil tidigare?

Ja. Förare av högersvängade lastbilar har ofta svårt att se om cyklister finns vid sidan om deras fordon. Moderna lastbilar har kameror och andra sensorer för att upptäcka detta men det är liten del av fordonsflottan. När det gäller cyklister är just kvinnor överrepresenterade i denna typ av olyckor av högersvängade större fordon.

Som cyklist, stanna aldrig bredvid ett fordon vid korsning. Kör helst framför stopplinjen och vänta där vid trafiksignal, stopp/väjningsskylt. Vänta inte i kön bland andra motorfordon. Utnyttja cykelbox om det finns!

Nej, det bör belysas hur fjantig det är att ligga och skrika för lite ömhet i benet.
Problemet är ju att det finns incitament att överdriva hur allvarlig en tackling eller annat är. Fanns det ett incitament i cykel att ligga kvar och skrika på backen efter en vurpa hade cyklisterna garanterat gjort det. Nu finns det istället ett incitament att snabbt komma upp på cykeln och fortsätta och då gör de det.

Så, det är nog egentligen mer spelets incitamentsstruktur som gör att man får se spelare leka döende svanen på en fotbollsplan efter att en motståndare andats på dem än att spelarna genuint är klena.

Tillbaka
Topp