Hör upp, cykel i media-tråden

Problemet är ju att det finns incitament att överdriva hur allvarlig en tackling eller annat är. Fanns det ett incitament i cykel att ligga kvar och skrika på backen efter en vurpa hade cyklisterna garanterat gjort det. Nu finns det istället ett incitament att snabbt komma upp på cykeln och fortsätta och då gör de det.

Så, det är nog egentligen mer spelets incitamentsstruktur som gör att man får se spelare leka döende svanen på en fotbollsplan efter att en motståndare andats på dem än att spelarna genuint är klena.
Samtidigt så syns inte beteendet alls i samma utsträckning när det är kvinnor som spelar fotboll.

Det kan också vara lite svårt att skilja på vad som vad som är ren förstärkning och vad som faktiskt är att det gör riktigt ont. Den typen av smällar man kan få i närkamper i hög fart i fotboll kan ju göra förbannat jäkla ont, även när det inte var så allvarligt och går rätt fort över.

Jag håller med om att orsaken kommer av spelets natur men jag stör mig främst att spelarna inte har mer moral att spela rent. Att lägga sig och visa vad vilken dålig människa man har vid varje tillfälle som ges.

Skillnad i damfotboll som nämnts eller när Alaphilippe kraschade och konkurrenter kastar sitt lopp för att hjälpa.

Samtidigt så syns inte beteendet alls i samma utsträckning när det är kvinnor som spelar fotboll.
Tradition skulle jag gissa skulle kunna vara en förklaring. En annan hypotes skulle kunna vara att det går lite långsammare i damfotboll än herrfotboll och att en filmning kan vara svårare att genomskåda om det går fortare, d.v.s. incitamentet inom herrfotbollen är större. Alternativt är kvinnor ärligare, eller i alla fall fotbollsspelande kvinnor.

Att (herr)cyklister inte har några problem med att ta till fula knep för att vinna är väl (doping)historien tyvärr ett rätt tydligt bevis för.

Jag håller med om att orsaken kommer av spelets natur men jag stör mig främst att spelarna inte har mer moral att spela rent. Att lägga sig och visa vad vilken dålig människa man har vid varje tillfälle som ges.

Skillnad i damfotboll som nämnts eller när Alaphilippe kraschade och konkurrenter kastar sitt lopp för att hjälpa.
Hur många cyklister som cyklade touren säg 2002 hade moral att inte dopa sig?

Sen tror jag att det handlar om vad som ses som ok. Om fansen verkligen ”straffade” syndarna för filmningar skulle det kanske kunna driva i rätt riktning.

Fusk som ger fördelar finns i alla idrotter. Det är väl bara risken för upptäckt och straff som håller det på en rimlig nivå.

Men det finns också ett mer eller mindre socialt tryck, från egna laget, andra utövare av idrotten, supportrar o.s.v. i fallande skala.

I handboll t.ex. så verkar det inte speciellt ok att filma till sig fördelar, varken för herr eller dam. I fotboll är det fortfarande inte så ok att filma inom damfotboll, men det kommer säkert där också.

Men det är provocerande, speciellt när motståndarna gör det när Sverige spelar landskamp. Traditionen har dock ändrats rätt mycket. När Glenn Strömberg filmade till sig en straff för länge sen blev det en del reaktioner i Sverige, men idag skulle nog inte så många reagera.

Tyvärr är det nog lättare för processen att gå åt ett håll än åt det andra. Har ”dåliga vanor” etablerats är de svåra att bli av med om de kan ge fördelar.

Det är lite som en ond cirkel, man har en tendens att plocka russinen ur kakan, på ett dåligt sätt. Om dom gör det så kan minsann jag också göra det.

1654981897516.png

Hm ...

Har jag förstått det rätt: En kvinna blev överkörd till döds på en lokalgata av en chaufför som är häktad för vållande till annans död och du vill passa på att skylla på cyklister i allmänhet?

Absolut inte.
Jag vill naturligtvis att den skyldige döms!

För att starta en utredning så krävs det en bråttsmålsmisstanke,
därför misstanke om vållande.
Att chaffisen är häktad har jag missat.

Min kommentar till Miss Lycka är att han alltid dömer bilisten hur som!

Så det är ALLTID föraren av ett motorfordon som är skyldig om en cyklist skadas alt avlider i en olycka mellan ett motorfordon och cyklist?

Utanför mitt har vi sån där "bom" eller vad det kallas, såna där som brukar finnas i början och slutet av cykelvägar för att hindra annan trafik.

Dom har i bästa fall lite bleka röd-gula reflexer, men i lite grå dager syns dom dåligt. Den utanför mitt är en enkelbom men det är inte början eller slutet av cykelbanan, det är vid en infart till parkering som bara är en nersänkning av trottoarkanten. Ganska omotiverat om man kommer som cyklist.

Den syns alltså väldigt dåligt vid grå dager. En dag såg jag en som cyklade rätt in i den. Jag sprang ut, men han klarade sig med lite blåmärken. Jag har själv varit nära att cykla in i den.

Två mil längre än när raskaste tiden gjordes i VR. Känns som det behövs ett rätt skapligt gäng och inte alltför eländiga förhållanden för att det ska gå.

16 000 startande, då är det ca 2/3 av vad det var innan pandemin, har för mig det var uppe på 24-25 000 då.
Toppåret var 2013, då nuvarande rekordtiden på 6.33 sattes, med 23309 anmälda, 20002 startande och 19352 som fullföljde. Nu innan loppet är det väl antal anmälda man ska jämföra med och då blir det mycket riktigt 2/3. Själv hade jag tippat att det skulle bli ännu färre.

Toppåret var 2013, då nuvarande rekordtiden på 6.33 sattes, med 23309 anmälda, 20002 startande och 19352 som fullföljde. Nu innan loppet är det väl antal anmälda man ska jämföra med och då blir det mycket riktigt 2/3. Själv hade jag tippat att det skulle bli ännu färre.
Nä, 22 800 var det 2013, 2015 däremot var det 23 309. Verkar ha legat kring 23 000 fr 2011, jag trodde de hade lyckats klämma fram ytterligare några platser sedan dess.
Hade själv också trott på färre, ex.vis Siljan Runt hade ca hälften mot innan pandemin, har också hört att Vansbrosimningen ligger långt under det de brukade ha. Så att det ligger på 2/3 här var lite förvånande.

Nä, 22 800 var det 2013, 2015 däremot var det 23 309. Verkar ha legat kring 23 000 fr 2011, jag trodde de hade lyckats klämma fram ytterligare några platser sedan dess.
Hade själv också trott på färre, ex.vis Siljan Runt hade ca hälften mot innan pandemin, har också hört att Vansbrosimningen ligger långt under det de brukade ha. Så att det ligger på 2/3 här var lite förvånande.
Ja du har rätt, 2015 var det, skrivfel av mig.

Två mil längre än när raskaste tiden gjordes i VR. Känns som det behövs ett rätt skapligt gäng och inte alltför eländiga förhållanden för att det ska gå.
Jag är ganska säker på att de inte ska försöka slå det gamla rekordet utan siktar på en tid under 7 timmar

Samma text i DN. Då stämmer det. Eller så är det också svts fel.
Artikeln verkar vara från TT, så det blir såklart samma fel överallt. Enligt teamet själva gäller 6.59 "eller snabbare"

"Ny bansträckning och nytt mål inför 2022, Vätternrundan, kommer från 2022 att vara 315 km och vi kommer sätta rekordet som ska jagas i framtiden och vår målsättning är 6.59 eller snabbare. Men allt beror såklart också på väder & vind."

Tillbaka
Topp