Hör upp, cykel i media-tråden

Angående längd på nya v-banan så mätte min Bolt det till 316.06 Km.
Men gick i depå i Karlsborg, där fick åka en bit in och vända till depån, samt vid Godegård, där fick åka en liten annan runda ut till banan igen. Så det kan säkert blivit en extra kilometer där

Och som så många gånger förr beskrivs cyklisten som person och bilisten reduceras till ett fordon.
Hur kräver man ut ansvar av en bil om det nu är den som gjort fel?

Screenshot_20220621-114428.jpg

Mer cykel i Kunskapskanalen.
Mycket trevlig programserie, särskilt avsnittet med han som cyklar fatbike på Island.

Enligt Sydsvenskan pågår ett arbete i Malmö med ökad trafiksäkerhet för cyklister som bla skall medföra (flera) enkelriktade cykelbanor.
Äntligen!
Antalet kollisioner mellan cykel och bil ökar enligt artikeln (betalvägg)

Enligt Sydsvenskan pågår ett arbete i Malmö med ökad trafiksäkerhet för cyklister som bla skall medföra (flera) enkelriktade cykelbanor.
Äntligen!
Antalet kollisioner mellan cykel och bil ökar enligt artikeln (betalvägg)

Intressant! Det var ju inte så många år sedan som en tjänsteman i Malmö avfärdade enkelriktade cykelbanor eftersom det skulle öka kollisionsrisken. Men frågan är om en satsning på enkelriktad cykelinfra egentligen får någon effekt annat än på mycket lång sikt eftersom Malmö har byggt fast sig i dubbelriktad cykelinfra.

Städer med lite eller bristfällig cykelinfra (dvs. de flesta svenska städer) har stora möjligheter att komplettera infrastrukturen, men Malmö har byggt så mycket och av så hög kvalitet att jag har svårt att se hur man skulle kunna ändra något annat än vid rena nybyggnadssituationer.

Göteborgs-Posten: Cyklist överfallen och rånad på sin cykel.

Vad är det med dagens cyklister? Han skulle naturligtvis ha satt sig på tjuven, inte sprungit efter!

Jag tycker vi härmed kan kora vinnaren av Flest Fel i ett cykel-”test”. Hur många personer kommer nånsin att hoppa på och ”testa” detta yberintelligenta icke-förslag?

4F39D99E-7047-4145-BB58-75FE12912650.jpeg

"Barncykel utan kedja"? Jag antar att det är en springcykel de menar, men det jag ser framför mig är någon som plockar av kedjan från barncykeln innan påstigning.

Många av mina icke-cyklande kompisar tycker 10’ för en räsercykel är i saftigaste laget! Max 7000 typ är lagom.
Och det är ändå (rika) f.d cyklister, numera boomergubbar! :)

Cykel i bussen? Är de från vettet? Att ha en cykel i bussen är väl säkerhetsmässigt ungefär som att åka runt med 200 kg nitroglycerin indränkt i bensin och bränna av en fyrverkeripjäs i sekunden. Tur att svenskarna kommit lite längre i sitt arbete med säkerhetstänkandet.

Jag som trodde cykel var ett alternativ till bussen, inte nån slags accessoar man släpar med sig på bussen. Alltid lär man sig nåt nytt.

Cykel i bussen? Är de från vettet? Att ha en cykel i bussen är väl säkerhetsmässigt ungefär som att åka runt med 200 kg nitroglycerin indränkt i bensin och bränna av en fyrverkeripjäs i sekunden. Tur att svenskarna kommit lite längre i sitt arbete med säkerhetstänkandet.
Ja, och sen får man gå av med sin cykel på en random hållplats om det kommer en barnvagn som behöver platsen! Det måste man ju fatta.

Här lyckades rubriksättaren verkligen:

Undrar om de framöver kommer att skriva saker som "Norrmannen vann Vasaloppet" eller "Svenskan vann 50 meter fjärilsim".

Här lyckades rubriksättaren verkligen:

Undrar om de framöver kommer att skriva saker som "Norrmannen vann Vasaloppet" eller "Svenskan vann 50 meter fjärilsim".
Det är ju ganska vanligt, en snabb googling visar att flera stora tidningar brukar använda den rubriken, inkl SVT.

Ok. Sjukan är värre än jag trodde alltså!

Det första exemplet (”Norrman vann Vasaloppet”) är i mina ögon dock inte lika ”störande” som det andra (”Norrmannen vinner Vasaloppet”).

Det sista låter halvt om halvt som att det bara var en norrman som ställde upp alternativt möjligen var med i det gäng som gjorde upp om segern.

Det första fallet låter bara som att rubriksättaren tycker det är ointressant vilken norrman som vann.

Personligen tycker jag det är intressantare att veta vem som vann tävlingen än vilken nationalitet personen har. Och vad som blir bättre av att ha bestämd form och få rubriken ett par tecken längre fattar jag inte. Tillför absolut ingen information.

Om de driver ”anonymiseringen” lite längre kan vi få riktiga rubrikhöjdare som ”Parti vann val i land”, ”Asiaten utsågs till VD för företaget” eller kanske ”Händelsen får följdverkningar”.

Häftigt med människor med talang.
Önskar att jag hade haft en mamma som gick ut med hunden, så man hade varit en bättre cyklist. ?

..min mamma går ut med hunden. Jag känner att jag har haft tur med mina konditionsgener, säger Johan Rydne.

Tillbaka
Topp