Hör upp, cykel i media-tråden

OffT?

”Varför inte cykla till Lofoten?”
nordkalotten i rimligt att döma sena september, kanske in i oktober? kan borga för en del intressanta väderfenomen...

”Jag har flera gånger varit nära att bli påkörd av både bilar och cyklister, men cyklisterna är värst vad det gäller att inte visa hänsyn”
Om jag fick en krona för varje uttalande med lydelsen "nära att bli påkörd av cyklister" skulle jag bli rik. Ser aldrig artiklar om fotgängare som nästan blivit påkörda av bilister. Hur många fotgängare dör av verkliga påkörningar av respektive fordonsslag?

Om jag fick en krona för varje uttalande med lydelsen "nära att bli påkörd av cyklister" skulle jag bli rik. Ser aldrig artiklar om fotgängare som nästan blivit påkörda av bilister. Hur många fotgängare dör av verkliga påkörningar av respektive fordonsslag?
Om du läser citatet igen så står det "Jag har flera gånger varit nära att bli påkörd av både bilar och cyklister"
Artikeln handlar om upplevelsen av att vara blind och problemen med att kunna promenera säker till jobbet. Upplevelsen han har är att många inte tar den hänsyn som kanske behövs.
Ett annat citat:
"Häromveckan var det en cyklist som istället för att köra runt mig körde rakt fram mot mig och Sally och tvärnitade framför hennes nos. Sedan skällde han ut mig för att jag gick på fel sida, berättar Robin."
Förklingen på varför han gick på fel sida finns också i artikeln (det är inte ledarhundens fel).

Om du läser citatet igen så står det "Jag har flera gånger varit nära att bli påkörd av både bilar och cyklister"
Artikeln handlar om upplevelsen av att vara blind och problemen med att kunna promenera säker till jobbet. Upplevelsen han har är att många inte tar den hänsyn som kanske behövs.
Ett annat citat:
"Häromveckan var det en cyklist som istället för att köra runt mig körde rakt fram mot mig och Sally och tvärnitade framför hennes nos. Sedan skällde han ut mig för att jag gick på fel sida, berättar Robin."
Förklingen på varför han gick på fel sida finns också i artikeln (det är inte ledarhundens fel).

Jag har ju inte läst artikeln p.g.a. betalvägg men stalltipset är att väghållaren anser att en GC-bana är fullt godkänd infrastruktur för gående och att alla, högst hypotetiska, problem med GC-banan löses med hänsyn. (Berättarröst: Så är det inte.)

Jag kan inte läsa artikeln, men här blir väl det dåliga med att blanda cyklister och fotgängare extra tydligt. Det finns många GC-banor i Stockholmsområdet där jag tänker att det vore livsfarligt att som blind gå i morgonrusningen. Robin kan säkert ha råkat ut för idioter till cyklister, men om han vore tvungen att gå ute bland bilarna tror jag att hans syn på bilister skulle vara annorlunda.

Vilka är det som inte visar hänsyn? Jag kan som sagt inte läsa artikeln och personen ovan som skällde ut om att gå på fel sida känner inte jag något ansvar för. Min poäng var att man kanske inte ska utgå från att problem på GC-banor bara beror på att cyklister är dumma i huvudet.

Vilka är det som inte visar hänsyn? Jag kan som sagt inte läsa artikeln och personen ovan som skällde ut om att gå på fel sida känner inte jag något ansvar för.
Cyklister generellt. Exemplet med utskällningen var ett extremfall. I artikeln noteras flera situationer som uppstår bara under intervjun; cyklister som kör om väldigt nära och skär in tight framför, cyklister som kommer på rak kollisionskurs med näsan i mobilen, osv.
Och det här är alltså inte random fotgängare, utan en en närmast blind kille med ledarhund och blindkäpp som delger sina erfarenheter.

Så har någon konkreta förslag på hur man gör gruppen cyklister till bättre människor? Om det nu är det enda som felar på GC-banorna. Och säg inte körkort för jag ser hur mycket dumheter som helst när jag kör bil.

Vilka är det som inte visar hänsyn? Jag kan som sagt inte läsa artikeln och personen ovan som skällde ut om att gå på fel sida känner inte jag något ansvar för. Min poäng var att man kanske inte ska utgå från att problem på GC-banor bara beror på att cyklister är dumma i huvudet.
Här handlade det om att mittlinjen som skiljer gångbanan och cykelbanan åt (det ska finnas en där, det är en separerad bana) är så sliten att den inte syns. Hunden är tränad att gå på rätt sida linjen om den finns, annars till vänster och då hamnar husse ute bland cyklarna där han sålunda blev utskälld av någon som inte hade förstånd nog att förstå att en blind med ledarhund behöver lite extra försiktighet runt sig utan tänkte uteslutande inom sin egen lilla fyrkant.

Det är på alla sätt och vis en bra och rimlig poäng. Min poäng är att om man möter en person men ledarhund tarvar det extra (närmast oinskränkt?) visad hänsyn.

Ok, så dåligt underhåll av GC-banan var ett orsak också då? I vilket fall som helst, jag försöker visa hänsyn och skäller inte ut folk med ledarhundar, så antar att jag kan släppa det här.

Ingår inte det i någon mån i att visa hänsyn? Att ha överseende med eller bortse från sina rättigheter (eller kanske till och med tänka tanken att det finns omständigheter som jag inte känner till och ta det säkra före det osäkra till förmån för någon annan)?

Lite i analogi med att faktiskt erbjuda sin sittplats på bussen år någon som förefaller vara i större behov av den än jag är, istället för att knyta näven i fickan och förbanna Volvo för att de inte bygger bussar med fler sittplatser, eller Länstrafiken för att de har så förbenat långt mellan avgångarna.

Om jag får vara lite krass:

Folk är idioter. Folk är förbätterliga till en viss gräns men det går aldrig att uppnå 100 % korrekt beteende genom pekpinnar. Ett fungerande trafiksystem är utformat så att det fungerar TROTS att folk är idioter.

Av de lösa styckena ur artikeln som refereras ovan att döma så verkar mitt stalltips, som professionell trafikplanerare, ha varit helt korrekt: problemen hade undvikits om det hade funnits en tillgänglig och användbar gångbana per PBL 8 kap. 12 §.

På landsvägarna är Trafikverket rätt bra på hur man hanterar de idioter som är bilister. Övriga trafikslag, övriga vägar och övriga väghållare... nej, där går det inte så bra.

Att cyklister ska anses ta kollektivt ansvar när nån beter sig illa är ju lika puckat som att cyklister ska behöva ta kollektivt ansvar för att någon beter sig illa.

Så har någon konkreta förslag på hur man gör gruppen cyklister till bättre människor? Om det nu är det enda som felar på GC-banorna. Och säg inte körkort för jag ser hur mycket dumheter som helst när jag kör bil.
Jag tror att människor måste bli bättre och mer förstående. En hänsynslös människa visar ingen hänsyn oavsett om hen kör bil eller cykel.

Ingår inte det i någon mån i att visa hänsyn? Att ha överseende med eller bortse från sina rättigheter (eller kanske till och med tänka tanken att det finns omständigheter som jag inte känner till och ta det säkra före det osäkra till förmån för någon annan)?

Lite i analogi med att faktiskt erbjuda sin sittplats på bussen år någon som förefaller vara i större behov av den än jag är, istället för att knyta näven i fickan och förbanna Volvo för att de inte bygger bussar med fler sittplatser, eller Länstrafiken för att de har så förbenat långt mellan avgångarna.
För fotgängare, cyklister, ryttare, mopedister etc försöker man fortfarande lösa alla trafikproblem genom att önska sig bättre trafikanter. För övrig, ”riktig” trafik tillkom nollvisionen för drygt 25 år sedan och infrastrukturen anpassades utefter det faktum att folk gör fel, och att misstag inte ska straffas med döden.

För fotgängare, cyklister, ryttare, mopedister etc försöker man fortfarande lösa alla trafikproblem genom att önska sig bättre trafikanter. För övrig, ”riktig” trafik tillkom nollvisionen för drygt 25 år sedan och infrastrukturen anpassades utefter det faktum att folk gör fel, och att misstag inte ska straffas med döden.
Det är ju rentav så illa att infrastrukturen för oviktig trafik som cykling får anpassas negativt för att de "riktiga" trafikanterna potentiellt skulle kunna begå fel, som att få för sig att köra bil på cykelbanan.

Senast ändrad:
Om jag får vara lite krass:

Folk är idioter. Folk är förbätterliga till en viss gräns men det går aldrig att uppnå 100 % korrekt beteende genom pekpinnar. Ett fungerande trafiksystem är utformat så att det fungerar TROTS att folk är idioter.

Av de lösa styckena ur artikeln som refereras ovan att döma så verkar mitt stalltips, som professionell trafikplanerare, ha varit helt korrekt: problemen hade undvikits om det hade funnits en tillgänglig och användbar gångbana per PBL 8 kap. 12 §.

På landsvägarna är Trafikverket rätt bra på hur man hanterar de idioter som är bilister. Övriga trafikslag, övriga vägar och övriga väghållare... nej, där går det inte så bra.
Ni har givetvis helt rätt - jag vill inte på något sätt argumentera mot er. Framförallt inte när vi pratar om lösningar på samhällsnivå.

Vad jag efterfrågar är att vi i större utsträckning tillför större hänsynstagande, på individuell nivå. Inte minst eftersom det, åtminstone i mina ögon, framstår som utopiskt att vi skall nå dithän att vi det facto lyckas med det ni beskriver. (Vilket givetvis är djupt beklagligt.)

Nej, finns förstås ingen motsägelse här. Även om det i grunden är infrastrukturella problem med att blanda gångare och cyklister, och det krävs lösningar på den nivån för göra det bättre på riktigt, så måste vi som cyklister förstås anpassa oss efter det aktuella dåliga läget och visa hänsyn till fotgängare och alla andra trafikanter.

Nej, finns förstås ingen motsägelse här. Även om det i grunden är infrastrukturella problem med att blanda gångare och cyklister, och det krävs lösningar på den nivån för göra det bättre på riktigt, så måste vi som cyklister förstås anpassa oss efter det aktuella dåliga läget och visa hänsyn till fotgängare och alla andra trafikanter.
På samma vis som alla andra trafikanter behöver visa hänsyn gentemot oss cyklister.

Ett annat citat:
Om du läser vad jag skrev, vänder jag mig mot artikelns vinkling, rubrik och pratminus av det som framgår utan att klicka på länken. Jag vill inget hellre än att Robin, och alla andra, ska kunna röra sig säkert i trafiken. Tips: blanda inte olika trafikanter, och framför allt inte på alltför litet utrymme.

Om du läser vad jag skrev, vänder jag mig mot artikelns vinkling, rubrik och pratminus av det som framgår utan att klicka på länken. Jag vill inget hellre än att Robin, och alla andra, ska kunna röra sig säkert i trafiken. Tips: blanda inte olika trafikanter, och framför allt inte på alltför litet utrymme.
Så är det. Om man läser artikeln så är huvudproblemet infrastrukturen men att han upplever problem med visad hänsyn på bla GC. Sen är Uppsala som cykelstad sådär. Både till infrastruktur och ovana unga cyklister (läs studenter).

Nathan van Hooydonck i Jumbo-Visma har tydligen skadats allvarligt i en bilolycka. Enligt vad som rapporterats vårdas han för "livshotande skador". (Ursäkta om inte strikt on-topic, men någorlunda relaterat då handlar om en känd cyklist)

Nathan van Hooydonck i Jumbo-Visma har tydligen skadats allvarligt i en bilolycka. Enligt vad som rapporterats vårdas han för "livshotande skador". (Ursäkta om inte strikt on-topic, men någorlunda relaterat då handlar om en känd cyklist)

SVT hänger på:

SVT hänger på:
Han blev livshotande skadad av en hjärtattack först, sen blev det trafikolycka

Vem vare vem vare som cykla förbi?

B0A70E71-B46A-4DB8-B669-0C083363F2F6.jpeg

Bortsett från det totalt vidriga i det hela så framstår det ju som lite riskabelt. I alla fall om en längre fängelsedom är något de hett eftertraktar.

Bortsett från det totalt vidriga i det hela så framstår det ju som lite riskabelt. I alla fall om en längre fängelsedom är något de hett eftertraktar.
Vi får vara glada så länge de gangstrar som verkar i Sverige inte inser hur straff-frälse de blir om de börjar använda bilar som våldsredskap.
Eller kanske längta efter det för då går det nog fort att lagen börjar betrakta "våld med bil" som något illa som ska straffas ...

Tillbaka
Topp