Hör upp, cykel i media-tråden

Straffet är frikopplat från det som nämns ovan om förverkande.

På samma sätt som Arlanda-rånarna inte hade fått behålla pengarna de stal så länge de betalat eventuella böter.
Antingen förstår jag inte det som skrivs eller så förmår jag inte ställa frågan så att jag kan få ett svar som gör mig klokare.

Mtb i fjällen från ca minut 32 :

Stockholms cykelplan riskerar att spricka

Utbyggnaden av Stockholms regionala cykelvägnät går trögt. Hälften av länets kommuner – 13 stycken – har inte byggt någonting alls under åren 2021–2023.
(Bakom betalvägg)

Japp

4A2896EC-DA60-470A-AFA8-2E9ADD22B046.jpeg

Tja... styvmoderligt var namnet sa Bull.
Det är extra kul att de tog beslutet (enligt artikeln, "utan att ha de nödvändiga kompeternserna på plats". Dvs de fanns ingen med trafikplaneringskompetens i gruppen...

Undra om staden tar andra infrabeslut på liknande sätt?

Det är extra kul att de tog beslutet (enligt artikeln, "utan att ha de nödvändiga kompeternserna på plats". Dvs de fanns ingen med trafikplaneringskompetens i gruppen...

Nej nej. Men detta gällde ju ändå bara några cyklar (inte cyklister inte)!

Att brobyggandet i SLs ögon kan utgöra en trafiksäkerhetsrisk, är det något som de tidigare framfört?

Om så verkar det ju närmast idiotiskt att inte ta det i beaktande utan köra på fram tills man står i skarpt läge och får ta till en panikåtgärd

Om det inte framförts tidigare, beror det i så fall på att SL inte tillfrågats tidigare eller att de själva insett det först nu? Om de inte tillfrågats verkar det som en grav planeringsmiss att inte involvera en av de viktigare aktörerna. Om SL själva inte insett det förrän nu trots att de tillfrågats tidigare faller i mina ögon ett rätt tungt ansvar på dem.

Jo, jag reagerade på det också... "Okej, nu ska vi ta ett beslut ang operationen. Vi behöver väl inte ha några läkare/kirurger med? Bra, då kör vi."

SL har inga intressen, det existerar i praktiken inte längre. Det är bara en frontorganisation som olika aktörer kan använda sig av. De äger infrastruktur, men är i princip bara ett organisationsnummer, med några jurister el dyl anställda. Beslut runt kollektivtrafiken fattas i Trafiknämnden i regionen, som har lite insyn i den operativa verksamheten, som istället sköts av några hundratal privata aktörer. Så förvånar mig inte om det är så att "SL själva" (dvs nån politiker i trafiknämnden då) inte inte insett det förrän nu.

Senast ändrad:
Det måste väl dock vara någon person med teknisk kompetens som uttalat att "brobyggandet kunde utgöra en trafiksäkerhetsrisk"? Det kan väl ändå inte vara någon politiker eller jurist? Om det är någon person med teknisk kompetens blir ju frågan i så fall när denna person bads uttala sig och av vem.

Jo. Gissningsvis kanske nån politiker/tjänsteman på regionen insåg det till slut och la ut det på nån aktör från något de bolag som sköter infrastruktur och underhåll att uttala sig i SL:s namn.

Gissar förstås lite här, men utifrån många år av lyssnade på ständiga utläggningar om kollektivtrafiken från en vän med god insikt av hur det fungerar (eller framförallt inte fungerar)

Senast ändrad:
För att vara övertydlig, den kompetens som enligt artikeln saknades var inom trafikplanering/trafikflöden. Överlag kan man se att i "nya" Slussenlösningen har cyklister fått överbliven yta till skänks.

Hela slussenbygget har väl ändå för länge sen havererat både avseende funktion och arkitektur/estetik? Guldbro my ass.
Den där bron är så sjukt fel. Varför bygga en överdimensionerad bilbro för att leda ned trafiken på helt fel plats. Skeppsbron är så fel för biltrafik. Feltänket manifesterades tidigt genom att cykelbana norrut fick ledas ner i något slags tillfällig omledning.

För att vara övertydlig, den kompetens som enligt artikeln saknades var inom trafikplanering/trafikflöden. Överlag kan man se att i "nya" Slussenlösningen har cyklister fått överbliven yta till skänks.
Ja, men det gäller väl varför "nödlösningen" blev som den blev!? Det jag är ute efter är mer varför man hamnade i en situation där en "nödlösning" behövdes plockas fram, med eller utan trafikplaneringskompetens.

Hela slussenbygget har väl ändå för länge sen havererat både avseende funktion och arkitektur/estetik? Guldbro my ass.
Arkitektur och estetik orkar jag inte bry mig så mkt om. Funktion är klart intressantare, men även andra praktiska saker som livslängd, underhållbarhet, kostnad, etc. Sen kan jag tycka något om utseendet, men såvida det inte är totalt bisarrt kommer jag nog att lära mig att leva med det även om jag initialt skulle tycka det är fult.

Jag jublar varje gång jag cyklar över Guldbron. Inte för att den är fantastisk, utan mest för att det iaf händer nånting. Lite trist att det då blir (mindre bra) nödlösningar i ett bygge som inte lär hända varje århundrade.

Arkitektur och estetik orkar jag inte bry mig så mkt om. Funktion är klart intressantare, men även andra praktiska saker som livslängd, underhållbarhet, kostnad, etc. Sen kan jag tycka något om utseendet, men såvida det inte är totalt bisarrt kommer jag nog att lära mig att leva med det även om jag initialt skulle tycka det är fult.
Oki men orden elegant, eller ens anpassat till omgivande kulturhistoriska miljö. Njaeee, Not so much! Man vill väl ändå ha lite snyggt omkring sig?!?

Ja, men det gäller väl varför "nödlösningen" blev som den blev!? Det jag är ute efter är mer varför man hamnade i en situation där en "nödlösning" behövdes plockas fram, med eller utan trafikplaneringskompetens.
Jag har läst någonstans att regionen informerades om cykelbron redan 2009. Sedan dess har regionen vid i alla fall ett tillfälle rustat upp tunnelbanebron med avstängd tågtrafik som följd, men utan att ta tillfället i akt att även lösa problemet med grunden.

Man kan väl hoppas, men kan också vara benägenheten att polisanmäla som gått ner. Skulle behövts lite statistik från försäkringsbolagen också för att jämföra.
Allt anmäls inte dit heller. BRÅ:s trygghetsundersökning säger nog mest, det brukar komma statistik kring hur många som varit utsatta för cykelstöld ur den.

Anmälningsfrekvensen både till polis och försäkringar bör ju vara tämligen konstant för iaf de cyklar med värde över tre tusen.
Folk vill ha ut sina pengar

Anmälningsfrekvensen både till polis och försäkringar bör ju vara tämligen konstant för iaf de cyklar med värde över tre tusen.
Folk vill ha ut sina pengar
Så är det nog, men vad jag både hör och läser i dagspress är att efter ett par stölder med självrisk/åldersavdrag tröttnar gemene man och skaffar en slit-o-släng cykel för vardagsbruket. Dessa lär inte stöldanmälas, och med tiden leder väl det till att anmälningarna går ner.

Hur många cyklar finns det där ute som folk verkligen bryr sig om? Är det inte många som åker elspark eller hyrcykel? Många av dagens kids kan väl inte ens cykla? De redan inbitna cyklisterna, går väl i pension och slutar parkera i stan? Känns som att det är svårt att ta ställning till siffran anmälda cykelstölder utan att veta totalen på något sätt..?

Flera av insändarna - som har olika signatur - framhåller att träden ska vara av utomnordiska sorter.

"I stället för att ge plats för en cykelväg har östeuropeiska pilar samt popplar med ursprungsland Kanada, av 'experterna' fått hittepånamnet 'Jämtlandspoppel', sparats."

"Lösningen för att åstadkomma en tryggare trafikmiljö för alla är att 47 av de 125 höga pilarna (östeuropeiska Salix Fragilis Bullata) tas bort."

Om trädsorterna vet jag dock inget.

Nu kan Östersunds kommuns haveri på Norra Strandvägen beskådas i Google Streetview. https://maps.app.goo.gl/7jyieZAxtWLxDNqn6

Tittar man noga kan man se tidigare nämnda yxhugg i några av träden på sträckan.

Okej. Så bråk mellan Sthlm stad och SL om en cykelbro. Skönt att man för en gångs skull håller cyklisterna utanför ett cykel- "bråk" annars skulle alla direkt fatta vems felet med bråket var. Belöningen till alla snälla cyklister blir väl en "spännande" ingenjörs-cb?

Tillbaka
Topp