Hör upp, cykel i media-tråden

Konstig händelse, hade velat vara en fluga på väggen där
Nja, folk larmade om att de sett en person med ”ett vapenliknande föremål”. Iom att det är mitt i centrum så slog polisen på fullt, tar ”det säkra före det osäkra” som de säger. Som jag tolkar de bilder jag sett i lokalpressen var det bara typ 50 meter från polisstationen också.

Någon här som skruvade cykel i Bollnäs igår?
I Bollnäs verkar de inte vara kompetenta att se skillnad på vapen och cykelskärmar, så jag tvivlar på att det finns någon där som kan skruva cykel öht. :giggle:

Tack

Själv tror jag på någon typ av bestraffningssystem om det inte redan finns i sporten? Cyklister som orsakar krascherna måste straffas, avstängningar samt böter beroende på situation.

Sedan har kanske bättre material, snabbare cyklister (om de nu är snabbare?) samt skivbromsarna sin del i det hela också.
Finns redan avstängning och böter.
Brukar delas ut när cyklister använder trottoarer, gräs, cykelbanor för att avancera i klungan.
Exempelvis flandern runt förra året. Tror det var en Barhin victorius cyklist som blev avstängd en månad.

Någon här som skruvade cykel i Bollnäs igår?
Fick precis höra att det var min svåger som öppnade och släppte in mannen med cykelsadeln (en lokal idrottslärare) i huset som sedan polisen spärrade av och genomsökte.

SR har plockat upp det också.

SR har plockat upp det också.

Det är säkert några nya förbud eller regleringar som ska införas så nu måste de först bädda för det i opinionen. Cykeldelar räknas ju numera nästan som vapen (se Bollnäs ovan), så det kanske blir licenspliktigt att ha cykel i framtiden.

Peter Sagans OS-förberedelser skildras här, tillsammans med fem andra idrottares. Är man inte intresserad av övriga fem sporter/utövare får man dock spola en del.

Chasing glory:

Trevlig miniserie om cykling m.m. i fjällen längs Rallarleden. Råkade se första avsnittet på tv idag, och måste se resten på Play.

Se upp när ni cyklar!

Bilagor

• IMG_0355.png
    IMG_0355.png
    60 KB · Besök: 120
Fått många frågor i inboxen om katalionien på senare tid, så hoppas denna artikel är av intresse

The Girona city council wants to encourage the use of the Catalan language in the cycling sector, where English is the main language spoken by the huge international public that visits the city.

The Economic Promotion Area and the Catalan Language council have been working for month with the cycling-tourism operators in the area to create synergies in different areas.

Now, the council wants to create a meeting space so that those from abroad working in the sector in the city work on measures to preserve the use of Catalan in their business.

Bike tourism has become a significant economic asset in Girona, and the council wants to work to strengthen the presence of Catalan in this area.

Tror vi håller oss ifrån den politiska annars får vi smäll av modsen, men intressant hur Girona satsar på cyklism och försöker bygga ut den.

Kommer någon stad i Sverige göra likadant?
Fast om en stad i Sverige skulle kräva att alla besökare pratar
svenska eller aktuell svensk dialekt tvivlar jag på att den staden
får speciellt många besökare.

Fast om en stad i Sverige skulle kräva att alla besökare pratar
svenska eller aktuell svensk dialekt tvivlar jag på att den staden
får speciellt många besökare.
Det var lite kreativ tolkning måste jag säga:
Next week, the vice-mayor of Girona, Gemma Geis, and the councilor for Llengua Catalana, Núria Riquelme, will meet with several cycling establishments in the city to invite them to the new meeting space to promote the Catalan language.

Restaurants, hotels, specialized agencies, tourist homes and shops, among others, will participate in the meeting.

Between all of them, they will aim to find a way to make visitors more aware of the Catalan language when visiting, and preserve its use as much as possible.
Står inget om att man skall tvinga besökare att prata katalanska.

Fast det verkade väl ändå vara kontentan av din länkade artikel? Inte så mkt att "nu satsar vi på cykel-turism" utan mer "nu tvingar vi lokala företagare att fixa skyltar på katalanska"?

Tillbaka
Topp