Bakom betalvägg:
Vi följde med cyklisten Jenny Rissveds på en dramatisk världscuphelg.
www.sydsvenskan.se
"Hon har sagt att hon hellre vill bli kallad Jenny än OS-mästarinna. Hon ifrågasätter elitidrotten. Ändå är hon fortfarande en del av den.
Vi följde med cyklisten Jenny Rissveds på en dramatisk världscuphelg, och träffade ett lag som undersöker hur man kan må bra medan man pressar sig ohälsosamt hårt"
"Jenny Rissveds svarar läkaren snabbt. Han säger att hon behöver åka till sjukhuset.
– Varför?
– Det är i ditt ansikte. Jag hade hellre sett att det syddes på sjukhuset där det finns bättre verktyg.
– Men kan du inte bara sy ihop det? För jag vill inte åka till sjukhuset, det tar så lång tid. Jag bryr mig inte. Jag vill bara att det ska läka.
Vi är i sjukstugan på världscuptävlingen i mountainbike i tjeckiska Nové Mesto. Den snart 30-åriga svenskan har kraschat under tävlingshelgens första lopp, körts hit med ambulans, och ligger nu med blödande skärsår i ansiktet på en vit brits.
Läkaren rycker på axlarna och muttrar ”okej”.
Han syr två stygn under näsan där bedövningen verkar, tar en kort paus och sätter sedan ett sista stygn precis vid läppen där ingen bedövning lindrar. Jenny Rissveds kniper ihop ögonlocken av smärtan."