Hör upp, cykel i media-tråden

Två observationer:
- De frågade inga cyklister i närheten av garaget, bara cyklister som befann sig någon annan stans.
- Den cyklande intervjun genomfördes inte på cykelbanan utan på gångbanan. (Häpp!)

Två observationer:
- De frågade inga cyklister i närheten av garaget, bara cyklister som befann sig någon annan stans.
- Den cyklande intervjun genomfördes inte på cykelbanan utan på gångbanan. (Häpp!)
Troligen så är det inte jättemycket cyklister vid garaget, för där börjar gågatan. Inget naturligt stråk där man trampar genom.
Platsen där garaget ligger har dock varit en bra cykelparkering tidigare, för rampen upp till bilgaraget har gjort så att platsen legat skyddad från regn.
Plus att cykelstället varit placerat så att man kunna låsa cykeln genom ramen och in i cykelstället.

Troligen så är det inte jättemycket cyklister vid garaget, för där börjar gågatan. Inget naturligt stråk där man trampar genom.
Platsen där garaget ligger har dock varit en bra cykelparkering tidigare, för rampen upp till bilgaraget har gjort så att platsen legat skyddad från regn.
Plus att cykelstället varit placerat så att man kunna låsa cykeln genom ramen och in i cykelstället.
Med min begränsade lokalkännedom så ser det ut som en bra plats för en bättre cykelparkering just av de skäl du anger. Man cyklar fram till där gågatan börjar, det finns gott om arbetsplatser i kvarteren runt platsen och busstationen ligger ovanför rampen. Reportern hade kunnat ställa sig vid en annan plats i närheten där folk parkerar cyklar och fråga de cyklisterna om garaget.

Med min begränsade lokalkännedom så ser det ut som en bra plats för en bättre cykelparkering just av de skäl du anger. Man cyklar fram till där gågatan börjar, det finns gott om arbetsplatser i kvarteren runt platsen och busstationen ligger ovanför rampen. Reportern hade kunnat ställa sig vid en annan plats i närheten där folk parkerar cyklar och fråga de cyklisterna om garaget.
Hade nog betalat för en plats där själv. Just för att hoppa av cykeln där och knata fram på gågatan mot torget. Är ändå i det där området som de flesta butikerna finns nere på centrum. Inte så långt att knata upp till biblioteket heller.
Busstorget är även där mellan cykelgaraget och biblioteket om man kanske åker in med buss och sedan cyklar vidare i centrum.

Ser ut att vara en sämre cykelparkering närmre busstorget:
Skärmavbild 2024-06-12 kl. 12.47.27.png

Dagens ledare i DN handlar om att cykelinfrastrukturfrågan inte borde vara en höger/vänsterfråga. Alla tjänar på att fler cyklar. Fler som cyklar innebär mer plats för de som måste ta bilen.

"Rasmus vinglade till och hamnade i körbanan, en ljusblå timmerbil dök upp och hakade i styret i 60 kilometer i timmen. Rasmus slungades runt och smällde huvudet i en av metallstöttorna på släpet."
Fruktansvärd historia.
Det skulle vara intressant att veta om det verkligen var så det gick till. Om det fanns ett oberoende vittne, eller om det enbart är baserat på yrkeschaufförens vittnesmål. Tidigt i artikeln får vi nämligen veta att Rasmus antagligen var en duktig cyklist då följande står att läsa: "Det var en typisk dag i Rasmus liv: tillsammans med vänner avverkade han ett par mil på cykelsadeln på en av sina många cyklar."
En 14-åring som cyklar några mil på en typisk dag är antagligen en väldigt duktig cyklist. Skulle han verkligen, vid balanserande "på en svagt triangelformad kantsten som skiljde cykelbanan från väg 49" (menar de verkligen betongsuggor ställda på rad? Känns orimligt att det skulle vara så, eller?), vingla till så mycket att den vingelmån som yrkeschauffören rimligtvis lämnade vid passering honom inte räckte till?
Det tror jag inte på.

Ägaren till en av LBS:erna jag brukar frekventera brukar klaga över svårigheter att få tag på komponenter, bristande ansvarstagande från importörer/återförsäljare och krävande kunder. Han vill nog helst inte befatta sig med elcyklar, men är nog så illa tvungen, eftersom en stor del av kunderna kommer släpandes på dessa trasiga cyklar.

Härlig cykelkritik i Ring P1 idag.
"Ja, herregud! De har ju miljon växlar, solglasögon och hela paketet. De är ju proffs de här killarna."
-Angående cyklar på "vandingsled".
"De tävlar ju när de skall till jobbet!"

Härlig cykelkritik i Ring P1 idag.
"Ja, herregud! De har ju miljon växlar, solglasögon och hela paketet. De är ju proffs de här killarna."
-Angående cyklar på "vandingsled".
"De tävlar ju när de skall till jobbet!"
Dessutom får han medhåll av programledaren Tomas Tengby! Blir ju ingen debatt av det! Vidare avslöjade inringaren att han brukade gå med musik i öronen. Vafalls! Uppenbar risk att han blir nedsprungen av en skock trailrunners! Men det fick vi ingen kommentar på, nej nej.

tycker det var välskrivet jag. att bmw har mer problem med sin supporterskara än andra fabrikat är utom rimligt tvivel. att nästan alla bmw-förare är helt normala ändrar inte på det.

när vi nu odlar fördomar kommer jag att tänka på motpolen opelisterna i min barndom. även kallade gubbe med hatt. var finns motsvarande gäng idag? de har iaf gått vidare från saab där de fanns ett par decennier. typ ove och hans kompisar. till subaru? toyota??

"Även om en etapp kanske är tio timmar lång ...".

Man frågar sig ju när han senast följde touren. Utan att ha exakt koll så skulle jag säga att det är väldigt länge sedan en etapp var sådan att den tog tio timmar.

Nu har de kommit fram!

Bakom betalvägg:

"Hon har sagt att hon hellre vill bli kallad Jenny än OS-mästarinna. Hon ifrågasätter elitidrotten. Ändå är hon fortfarande en del av den.
Vi följde med cyklisten Jenny Rissveds på en dramatisk världscuphelg, och träffade ett lag som undersöker hur man kan må bra medan man pressar sig ohälsosamt hårt"

"Jenny Rissveds svarar läkaren snabbt. Han säger att hon behöver åka till sjukhuset.

– Varför?

– Det är i ditt ansikte. Jag hade hellre sett att det syddes på sjukhuset där det finns bättre verktyg.

– Men kan du inte bara sy ihop det? För jag vill inte åka till sjukhuset, det tar så lång tid. Jag bryr mig inte. Jag vill bara att det ska läka.

Vi är i sjukstugan på världscuptävlingen i mountainbike i tjeckiska Nové Mesto. Den snart 30-åriga svenskan har kraschat under tävlingshelgens första lopp, körts hit med ambulans, och ligger nu med blödande skärsår i ansiktet på en vit brits.

Läkaren rycker på axlarna och muttrar ”okej”.

Han syr två stygn under näsan där bedövningen verkar, tar en kort paus och sätter sedan ett sista stygn precis vid läppen där ingen bedövning lindrar. Jenny Rissveds kniper ihop ögonlocken av smärtan."

Bakom betalvägg:

"Hon har sagt att hon hellre vill bli kallad Jenny än OS-mästarinna. Hon ifrågasätter elitidrotten. Ändå är hon fortfarande en del av den.
Vi följde med cyklisten Jenny Rissveds på en dramatisk världscuphelg, och träffade ett lag som undersöker hur man kan må bra medan man pressar sig ohälsosamt hårt"

"Jenny Rissveds svarar läkaren snabbt. Han säger att hon behöver åka till sjukhuset.

– Varför?

– Det är i ditt ansikte. Jag hade hellre sett att det syddes på sjukhuset där det finns bättre verktyg.

– Men kan du inte bara sy ihop det? För jag vill inte åka till sjukhuset, det tar så lång tid. Jag bryr mig inte. Jag vill bara att det ska läka.

Vi är i sjukstugan på världscuptävlingen i mountainbike i tjeckiska Nové Mesto. Den snart 30-åriga svenskan har kraschat under tävlingshelgens första lopp, körts hit med ambulans, och ligger nu med blödande skärsår i ansiktet på en vit brits.

Läkaren rycker på axlarna och muttrar ”okej”.

Han syr två stygn under näsan där bedövningen verkar, tar en kort paus och sätter sedan ett sista stygn precis vid läppen där ingen bedövning lindrar. Jenny Rissveds kniper ihop ögonlocken av smärtan."
Samma artikel som den i DN. Läsvärd!

Edit: blandade ihop trådarna. Den kanske inte länkats i den här tråden. Däremot här: https://happyride.se/forum/threads/jenny-rissveds.2486044/page-115#post-4499866

Misstänker att Expressen inte har koll på Sverigetempots existens.

Kraftigt minskad cykelförsäljning jämfört med 2015, särskilt ”sportcyklar” och mtb. Vad beror detta på? Själv förköpte jag mig på racercyklar under pandemin och nu köper jag inget nytt förrän elektroniska växlar blir billigare…

Tillbaka
Topp