Hör upp, cykel i media-tråden

Inget ont om att heta Svensson, men visst hade det sett mycket tråkigare ut i rubrikerna med "Nils Svensson tog 2 OS-guld" - om han bytt efternamn innan Peking-OS.

”Vi trodde inte…” Vilka stolpskott 🤦‍♂️
Imponerande läsförmåga!

Ser f.ö. ut som artikeln ändrats. I alla fall ser inte jag den citerade texten. Vet dock inte om uttalandet ”men bara uppfattat att man inte får fotografera” får dem att framstå i så mycket bättre dager när det står "Förbud - mot tillträde ...".

Screenshot_20250114-071108.png

Om man antar att lastbilar och bussar ägs av juridiska personer och motorcyklar av fysiska personer får jag att körsträckan för juridiska personer är 1726+969+429+89=3213 miljoner mil, medan den för fordon ägda av fysiska personer är 4659+70=4729 miljoner mil. I så fall står andelen körd sträcka med fordon som ägs av juridiska personer för 3213/(3213+4729)≈40,5%, vilket skulle kunna sägas vara nästan hälften av körsträckan.

Om man antar att lastbilar och bussar ägs av juridiska personer och motorcyklar av fysiska personer får jag att körsträckan för juridiska personer är 1726+969+429+89=3213 miljoner mil, medan den för fordon ägda av fysiska personer är 4659+70=4729 miljoner mil. I så fall står andelen körd sträcka med fordon som ägs av juridiska personer för 3213/(3213+4729)≈40,5%, vilket skulle kunna sägas vara nästan hälften av körsträckan.
Det där inkluderar alla leasade bilar också. Men det kan ju vara så att siffrorna i inslaget också gör det.

Nu handlade ju inte om det, utan om trafiken på svenska vägar och olika fordons inblandning i olyckor med dödlig utgång.
Ska man summera en total behöver utländska bilars körande i Sverige läggas till, och svenska bilars körande i utlandet dras ifrån.

Körsträckor avser hur mycket svenskregistrerade fordon kör, oavsett var fordonen har körts.

Så det verkar vara rätt lika med olyckor för privatbilar samt övriga per körd sträcka?

Med rätt stor säkerhet kan vi konstatera att bilar är hårda och oskyddade trafikanter mjuka.

Varav följer att oskyddade trafikanter måste se till att skyddas med ett ton plåt och stål.

UCI kommer att ses som amatörer med sin viktgräns på 6,8 kg - Trafikverket (eller vilka det nu är som är ansvariga) kommer att se till att det bli en gräns på 1 ton i Sverige! Och obligatoriska krocktester.

Att bara cyklister på ProTour-nivå kommer att ha en chans att orka cykla ser förstås Trafikverket inte som något problem.

De verkar inte ha el-sparkcyklar i London men här är en bra artikel om cykelvarianten och cykling i allmänhet. Verkar ha en del bra statistiklänkar

Ica Maxi, och ner mot Lejonströmsbron (de syns dock inte lika kraftigt som på den postade bilden)
Aha, då får jag ta och cykla förbi där (cyklar sällan till Maxi) nån gång. :)

Tycker såna där lasrar borde vara utmärkta för att markera brunnslock på vintern (den varma typen som blir en grop mitt i vintern när det kommit snö).

Aha, då får jag ta och cykla förbi där (cyklar sällan till Maxi) nån gång. :)

Tycker såna där lasrar borde vara utmärkta för att markera brunnslock på vintern (den varma typen som blir en grop mitt i vintern när det kommit snö).

My bad, det skall vara Kvantum och det är längs Brännavägen som markeringen finns.

"Det där ser ut som något som kan göra ont i nyllet snart" citat från en av åkarna inför att försöka på ety nytt trick.

Läste i en annan artikel i cyclingnews att det avlider en cyklist var 30e timme i Italien, i trafiken.
Det finns jättebra eu-statistik på detta. Runt 200 cyklister per år dör i italien. Det är en bit under genomsnittet (totalt dör ungefär 3000 pers. i trafiken per år där). Italienarna har dessutom en nedåtgående trend när det gäller dödade cyklister. Inte som Sverige som har en ganska starkt uppåtgående.

Är svårt tolka statistiken men får lite intryck av att Italien hör till de mest säkra länderna i europa när det gäller cykling. Spanien verkar bäst.

Tillbaka
Topp